Opzet opleiding lifeguard binnen brigades

Auteur Topic: Opzet opleiding lifeguard binnen brigades  (gelezen 1732 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Gepost op: 6 augustus 2013, 01:09:37
Voor de brigade Deventer heb ik plaatsgenomen in de commissie opleiden waterhulpverlening (COW). Aangezien de opleiding vrij nieuw is, en er geen landelijke examens meer zijn waar je de kunst af kan kijken kom ik graag te weten hoe andere brigades het aanpakken om de opleiding vorm te geven.

Binnen de brigade hebben we op de vrijdagavond drie zwemuren (lifesaver 3, conditie/marathon en lifeguard) en op de zaterdag ook drie uren (junior redder, conditiemarathon en lifesaver 1+2). Omtrent het varen hebben we in het seizoen rond de 15-20 incidentele bewakingen, doorgaans met enkel inzet van een boot. Dus geen structureel bewakingsgebied ingericht met posten. Verder gaan in de zomermaanden veel jongeren naar de Zeeuwse kust om aan het werk te gaan als strandwacht.

PvB 2.1 + 3.1 Toezicht houden
In eerste instantie leek de PvB toezicht houden ons een lastig punt omdat we in het zwembad enkel training geven en geen bewaking uitvoeren waarbij je de competentie 'gastheerschap' kan tonen. Dit lijkt bij nader inzien opgelost te kunnen worden door de bewakingsuren op de boot mee te draaien, waarbij de competentie wordt afgetekend door een senior lifeguard.

PvB 2.2 be + 3.2 be Verlenen van hulp bij een incident beach
Voor de competenties hulpverlenen op het strand kom ik al op een volgend probleem. Aangezien onze instructeurs geen strandwacht meer lopen kunnen ze de kandidaten op het strand niet beoordelen. Middels de aangewezen (senior) lifeguard zou dit probleem kunnen worden ondervangen, maar bij onze brigade heeft niemand (op een enkele instructeur na) de aantekening beach. De aangewezen lifeguard zal dus geen opdrachten mogen aftekenen, omdat hij niet het bijbehorende diploma lifeguard beach bezit.

Nu is dit nog niet zo zeer een hoofdpijndossier voor ons, het geringe aantal mensen met de aantekening beach komt doordat we een binnenbrigade zijn. Binnen ons verzorgingsgebied zal de competentie dus ook niet gevraagd worden.

2.3 + 3.3 Verrichten van postwerk
Volgend probleem wat aansluit op het bovenstaande. Zoals ik zei hebben we bij de brigade geen bewaking in het zwembad of een vast bewakingsgebied op het vaste land zodat we geen postwerk kunnen verrichten. Dit zouden alle leden die de opleiding junior lifeguard gaan doen, welke 'verplicht' (lees: gewenst te behalen) gesteld is binnen onze brigade) dus moeten uitvoeren op een strandpost. Dit kan dan wel worden afgetekend, maar dan enkel voor pool/open water aangezien er wel strandwachten van onze brigade zijn met deze PvB's. De PvB's 2.3/3.3 beach zullen nog steeds niet afgenomen kunnen worden.

Portfolio en prestatiedossier
Geregeld zie ik weer terugkomen dat de kandidaat een portfolio bij moet houden met al zijn behaalde diploma's, ook van buiten de brigade, en dat hij hierin een uitneembaar prestatiedossier moet opnemen met alle bewijzen die de competenties die horen bij het af te nemen PvB. Aanvankelijk dacht ik dat hiermee gewoon de afgetekende opdrachten bedoeld werden maar in de nieuwe versie van het OER blijkt dat het meer moet zijn. Ik citeer:

Citaat van: Opleidings- en Examenreglement KNBRD (1 september 2013) Bijlage 1 Begrippenlijst (pag. 41 van 55)

Portfolio Documenten of ander materiaal waarmee de kandidaat aantoont te beschikken over bepaalde competenties. Het document bevat tenminste (authentieke) bewijsmaterialen, reacties van derden en een zelfreflectie van de kandidaat met betrekking tot de aan te tonen competentie(s).

Moet ik hieruit opmaken dat de kandidaten naast hun diploma EHBO en aftekende opdrachten ook feedback moeten opnemen van een instructeur of van een bemanningslid waarmee ze op de boot zaten tijdens een bewaking over hun doen en laten. En is het daarbij ook nodig dat ze zelf, voor het afnemen van het PvB (dus ook voor het reflectie-interview), al zelf reflecteren over hun handelen?

Graag hoor ik jullie visie op deze vragen of de wijze waarop jullie de opleiding tot op heden hebben ingevuld.


Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li