Hoogwerker brandweer Velsen gekanteld Amsterdamseweg - Velsen-Zuid 10-08-2013

Auteur Topic: Hoogwerker brandweer Velsen gekanteld Amsterdamseweg - Velsen-Zuid 10-08-2013  (gelezen 40842 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1192171 date=1376564252
...

Dit maakt het voor mij, als leek, een stuk duidelijker.

Dank hiervoor.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Citaat van: SimonSt link=msg=1192147 date=1376561898
Om logische redenen kan ik als medewerker VRK niet reageren op het voorval, wel op de uitleg van "de wet" zoals die hier gedaan wordt. Want als semi-jurist wil ik even aangeven dat het Besluit veiligheidsregio's (Wvr) geen wet is.
We kennen de Wet veiligheidsregio's en de uitwerking daarvan door de minister (eerst BZK, nu V&J) in het Besluit veiligheidsregio's (Bvr).

Wat is het juridisch verschil? Dat het bestuur van een veiligheidsregio zich moet houden aan de wet, maar gemotiveerd kan afwijken van het besluit.
En ja, ook ik ken genoeg voorbeelden dat in sommige veiligheidsregio's men zich niet aan beide kanten houdt. Dat heeft volgens mij vooral te maken met het ontbreken van een toelichting bij de wet. Met daarin een motivatie voor welk doel of vanuit welke achtergrond/ervaring die regels zijn gesteld.

Als je door rood rijdt loop je het risico een ongeluk te veroorzaken, daarom is door rood rijden niet toegestaan. Dat is duidelijk.
Als je een crisisorganisatie anders inricht, loop je dan het risico een crisis niet of minder goed te kunnen beheersen?

Er is wel een toelichting bij het besluit, maar ook daarin mis ik de motivatie waarom bepaalde regels (door de minister) zijn gesteld.
Wel wordt daarin een aantal voorwaarden gesteld waaraan het bestuur van een veiligheidsregio moet voldoen om te kunnen afwijken.
Maar ook daarbij geldt, terugkomend op het topic, als een redvoertuig een andere inzetbaarheid krijgt dan in het besluit staat, welke nadelige effecten heeft dat dan?

Het Besluit Veiligheidsregios is toch een AMvB, dus een algemeen verbindend voorschrift, en daarmee een wet in materiele zin?
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431

Ik dacht zelf dat de Bvr een ministeriële regeling was en het Besluit Personeel veiligheidsregio's een AMvB. Dat laatste kan ik wel terugvinden (staat vermeld in de toelichting daarvan), van het eerste niet (zie ik niet zo 1-2-3 in de toelichting daarvan staan).


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1192357 date=1376593740
Het Besluit Veiligheidsregios is toch een AMvB, dus een algemeen verbindend voorschrift, en daarmee een wet in materiele zin?

Klopt.

Citaat
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 26 april 2010, nr. 2010-0000286048, CZW/WVOB;

Gelet op richtlijn nr. 96/82/EG van de Raad van de Europese Unie van 9 december 1996 (PbEG 1997 L 10) betreffende de beheersing van de gevaren van zware ongevallen waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken (Seveso-II), laatst gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1137/2008 (PbEU L 311), richtlijn nr. 2006/21/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 15 maart 2006 betreffende het beheer van afval van winningsindustrieën (PbEU L 102), de artikelen 17, eerste en tweede lid, 18, eerste lid, 31, vierde lid, 33, vierde lid, en 55, vijfde lid, van de Wet veiligheidsregio’s en artikel 45, eerste lid, van de Politiewet 1993;

De Raad van State gehoord (advies van 3 juni 2010, nr. W04.10.0063/I);

Gezien het nader rapport van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 21 juni 2010, nr. 2010-0000398200;

Hebben goedgevonden en verstaan:


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Citaat van: SimonSt link=msg=1192377 date=1376596484
Ik dacht zelf dat de Bvr een ministeriële regeling was en het Besluit Personeel veiligheidsregio's een AMvB. Dat laatste kan ik wel terugvinden (staat vermeld in de toelichting daarvan), van het eerste niet (zie ik niet zo 1-2-3 in de toelichting daarvan staan).

Het Besluit personeel veiligheidsregio's is ook een AMvB. In de regel kan je ervan uitgaan dat wanneer de titel met "besluit" begint, het een AMvB is, en dat als de titel met "regeling" begint, het een ministeriële regeling is.

Overigens zijn zowel AMvB's als ministeriële regelingen wetten in materiële zin.


guest12562

  • Gast
Citaat van: wjr307 link=msg=1192245 date=1376574949
kan alleen maar spreken over ons korps dit is een vrijwilligerskorps en bij ons worden alle chauffeurs opgeleid met name in  de bediening van de korf en hw zelf. Dit wordt ook jaarlijks getest door een toets (afhijsing oefening). Daarnaast wordt uitgebreid stilgestaan met het feit dat deze voertuigen een hoog zwaartepunt hebben dus dat je beter rustiger aan kan doen want je ligt zo op zn kant. Je bent verplicht om met elk voertuig een aantal uur proef te rijden (minimaal 2u per voertuig per jaar geloof ik) en je moet minimaal een x aantal km ermee gereden hebben voordat je mag uitrukken (dacht 200) Ooik wij hebben een b32 van metz op MAN alleen maar 2 assen ipv 3. Als je met het voertuig rijd merk je ook zeker in de bochten dat deze erg trekt en dus moet je gewoon extra voorzichtig zijn. De traingspresentatie van METZ geeft ook duidelijk aan bochten rustig nemen en gas op de rechte stukken

Bedankt voor je eerlijke antwoord, want dit geeft ook al een beetje aan waar het e.e.a. wringt lijkt me, wat is 2 uur op jaarbasis, wat is nu 200 km met zo'n voertuig. Dat de focus op de bediening ligt is niet vreemd, maar ermee rijden is natuurlijk ook gewoon een kunst.

Ik denk dat hier in brandweer Nederland veel te makkelijk over wordt gedacht het rijden en bedienen van een redvoertuig is eigenlijk ook gewoon een specialisme wat je er niet zo maar bij kunt doen en dan heb ik het zowel over bedienen als het rijden. Je moet er echt tijd in steken wil je dit goed onder de knie hebben.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Voor de discussie over opkomsttijden redvoertuigen: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=77507.0


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Citaat van: Breathe link=msg=1192447 date=1376638076
Bedankt voor je eerlijke antwoord, want dit geeft ook al een beetje aan waar het e.e.a. wringt lijkt me, wat is 2 uur op jaarbasis, wat is nu 200 km met zo'n voertuig. Dat de focus op de bediening ligt is niet vreemd, maar ermee rijden is natuurlijk ook gewoon een kunst.

Ik denk dat hier in brandweer Nederland veel te makkelijk over wordt gedacht het rijden en bedienen van een redvoertuig is eigenlijk ook gewoon een specialisme wat je er niet zo maar bij kunt doen en dan heb ik het zowel over bedienen als het rijden. Je moet er echt tijd in steken wil je dit goed onder de knie hebben.

Dit is natuurlijk alleen het verplichte deel, uitgezonderd oefenavonden,uitrukken  etc. denk dat de meeste chauffeurs toch wel minimaal 2u per maand achter het stuur zitten. Bediening redvoertuig is ook een specialistisch onderdeel van brandweerchauffeur (net zoals haakarmbak) geen enkele brandweerchauffeur zal zomaar zonder aanvullende training instappen. Er is alleen naar mijn weten geen landelijke standaard voor dit is per korps geregeld. Ook niet elke hoogwerker is hetzelfdede; de  b32 van METZ heeft een erg hoog zwaartepunt en zal dus sneller kantelen dan bijv. een Hilton 240T op MB Econic 6x2 welke als een blok op de weg ligt. Het is gewoon belangrijk dat je als chauffeur weet op welk voertuig je rijdt en je snelheid en rijstijl daarop aanpast en je koppie erbij houdt ook (en vooral) als de adrenaline door je lijft giert bij een prio uitruk. Ik zeg echter niet dat de oorzaak was is velsen er kunnen namelijk allemaal redenen zijn (controle kwijt en plots weer grip, negatieve verkanting weg enz..) ik zeg alleen dat dergelijke voertuigen vanwege hun hoge zwaartepunt snel kunnen kantelen en dat dit tijdens de opleidingen wel degelijk als aandachtspunt wordt meegegeven.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: wjr307 link=msg=1192947 date=1376818302
Dit is natuurlijk alleen het verplichte deel, uitgezonderd oefenavonden,uitrukken  etc. denk dat de meeste chauffeurs toch wel minimaal 2u per maand achter het stuur zitten. Bediening redvoertuig is ook een specialistisch onderdeel van brandweerchauffeur (net zoals haakarmbak) geen enkele brandweerchauffeur zal zomaar zonder aanvullende training instappen. Er is alleen naar mijn weten geen landelijke standaard voor dit is per korps geregeld. Ook niet elke hoogwerker is hetzelfdede; de  b32 van METZ heeft een erg hoog zwaartepunt en zal dus sneller kantelen dan bijv. een Hilton 240T op MB Econic 6x2 welke als een blok op de weg ligt. Het is gewoon belangrijk dat je als chauffeur weet op welk voertuig je rijdt en je snelheid en rijstijl daarop aanpast en je koppie erbij houdt ook (en vooral) als de adrenaline door je lijft giert bij een prio uitruk. Ik zeg echter niet dat de oorzaak was is velsen er kunnen namelijk allemaal redenen zijn (controle kwijt en plots weer grip, negatieve verkanting weg enz..) ik zeg alleen dat dergelijke voertuigen vanwege hun hoge zwaartepunt snel kunnen kantelen en dat dit tijdens de opleidingen wel degelijk als aandachtspunt wordt meegegeven.

Die B32 op een Mercedes Econic chassis heeft ook een lager zwaartepunt als zo'n B32 op MAN TGS chassis.
En om nu een 24 meter hoogwerker van Hilton te vergelijken met een 32 meter hoogwerker van Metz is ook een beetje appels met peren vergelijken.
Voor die extra 9 meter werkhoogte is toch een paar honderd kilo staal nodig om de extra hoogte te overbruggen.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,332
Zijn hoogwerker eigenlijk voorzien van ESP (Electronic Stability Program), oftwel electronische anti-kantelbeveiliging?