Ik moet ook meteen de situatie denken met de politieagent denken die zijn beide benen brak omdat hij iemand vanaf hoogte redde, daarnaast volgens mij filmpjes genoeg van inzetten waarbij mensen opgesloten zitten op hogere of andere etages. Het klinkt vrij kort door de bocht wat er in Trouw wordt geclaimd maar tegelijk zal het ook wel ergens op gebaseerd zijn. Misschien kan beter een conclusie zijn dat het aantal keer dat iemand met een binnenredding wordt gered zeer beperkt is, dus dat er anders ingezet moet worden?
Ik zou als diender niet zonder de brandweer kunnen, juist omdat ze zoveel meer doen dan brandjes blussen.
Wellicht moet er eens gekeken worden naar een andere inrichting van het veiligheidsapparaat? Ambulance zit met aanrijdtijden, politie met personeelstekorten en een verschuiving naar het digitale domein (en dus minder op straat) en brandweer kampt ook een tekort aan vrijwilligers. Als we nu het veiligheidsapparaat zouden inrichten, hoe zou deze er nu uitzien? Wellicht dat we dan uitkomen op een meer hybride model (voor incidentafhandeling hé, niet voor andere taken), bijvoorbeeld naar Amerikaans model waarbij ALS aanwezig is op de brandweerkazerne. Ik weet dat ik natuurlijk nu moet uitkijken dat ik niet belachelijk ga klinken dus ik hou hier op met suggesties geven ;-)