"Ingehuurde kickbokser verwondt politiestudenten"

Auteur Topic: "Ingehuurde kickbokser verwondt politiestudenten"  (gelezen 22027 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

adilos

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 119
  • Aspirant N4 ( Rotterdam ) vanaf Mei 2013
Reactie #60 Gepost op: 27 september 2013, 11:34:44
Klinkt goed! Wanneer komt Badr Hari bij ons op de academie  ;D


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #61 Gepost op: 8 oktober 2013, 23:34:56
Citaat van: Onger Oensien link=msg=1203356 date=1379800347
Deze training zit ook bij Defensie onderdelen. Ik weet niet of dat op alle opleidingen zo is maar ik had hem wel in de opleiding destijds. Daarbij werd inderdaad misschien wel eens te hardhandig opgetreden. Bijvoorbeeld nog niet door de deur heen de eerste klap al te pakken. Zolang er daarbij geen zwaar letsel optreed hoor je hier nooit wat over in de media. Ik ben wel van mening dat dergelijke trainingen erbij horen en om het nu allemaal te gaan regisseren dan mist het ook zijn doel. Blijft een lastige discussie. Ik ben overigens benieuwd of het hele verhaal klopt of weer ouderwets overdreven is. Mensen die falen voor dergelijke tests willen achteraf nog wel eens de boel enorm opblazen.

Godzijdank werd mij destijds bij het eerste appel verteld dat ik als veld artilerist in oorlogstijd niet langer dan 90 seconden te leven zou hebben. Toppie gast, maar er zit een verschil tussen de polities en de soldaatjes.

Als ik "olympus has fallen" en een film van Bruce Willes gekeken heb kan ik de halve wereld aan  0098 misschien dat jij je in die wereld waant, maar de wereld van de politie is die van een machteloze idioot die nooit iets goed kan doe. Dus ik vraag mij serieus af welke idioot het verzint om een pré-diender in een hok met een K1 vechter te stoppen? Hou nou toch op! Ga daar lekker zelf staan stom stuk wandelend gehaktbal!

Als het aan mij ligt: elke idioot die tegenover de politie staat en waarvan men denk: die is te sterk voor mij> RIP! (uiteraard binnen de proportionele bevoegdheden en alle wettelijke van toepassing zijnde kaders) maar deze training slaat de plank al mis voordat de boom een plank werd.

Mag ik een voorvalletje in Amstelveen aanhalen... voor elke mislukte diender in spé die geen flauwbenul heeft waar ik het over heb: http://www.parool.nl/parool/nl/7/MISDAAD/article/detail/22151/2008/07/10/Politieagente-in-Amstelveen-doodgeschoten.dhtml

Dát is realiteit en die K1 vechter kan van mij de schijt krijgen, want dat zijn niet de figuren waar je waakzaam bij moet zijn.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #62 Gepost op: 8 oktober 2013, 23:36:07
Citaat van: adilos link=msg=1204786 date=1380274484
Klinkt goed! Wanneer komt Badr Hari bij ons op de academie  ;D

klinkt goed.... badr hari verlaat de politie academie met de staart tussen de benen  ;D
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #63 Gepost op: 16 oktober 2013, 09:06:26
Bij trainingen op de Politieacademie zijn de afgelopen 4 jaar honderden gewonden gevallen, zo blijkt uit cijfers van de school. De verwondingen variëren van botbreuken en spierscheuringen tot kneuzingen, hersenschuddingen en gebroken tanden. Er viel één dode. Dat meldt het Algemeen Dagblad.

Bij een andere oefening werden studenten geboeid en geblinddoekt in een zwembad gegooid; medestudenten moesten vervolgens de sleutel opduiken om hen te redden. Eén agent raakte hierbij ernstig in ademnood
In totaal liep het aantal gewonden op tot zeker 317. De leiding van de academie noemt dit aantal 'acceptabel'. 'Afgezet tegen het totaal aantal van duizenden trainingsuren is het een zeer klein percentage,' zegt Leon Kuijs, voorzitter van het College van Bestuur van de Politieacademie in een interview met het AD.

Studenten gewond na oefening met kickbokser
De Politieacademie raakte onlangs in opspraak, nadat vier studenten gewond waren geraakt bij een oefening met een kickbokser. Hierbij brak één van de studenten z'n kaak, de anderen liepen gekneusde ribben op. De academie heeft de studenten onlangs excuses gemaakt.

'Dit incident heeft ons erop gewezen dat die specifieke oefening anders ingericht moet worden,' aldus Kuijs. Ook wordt de nazorg na incidenten verbeterd, wordt de verantwoordelijkheid onder docenten onder de loep genomen en wordt de methodiek aangepast als dat nodig is, maakte de academie gisteren bekend.

Studenten spreken van 'structurele mishandeling'
Hoewel de Politieacademie spreekt van een incident, beweren politieagenten-in-opleiding en bronnen rond de academie het tegendeel. Zij spreken van 'structurele mishandeling' doordat veel oefeningen en trainingen op de Politieacademie te intensief zouden zijn en ongecontroleerd worden uitgevoerd. Ze willen anoniem blijven uit angst voor represailles. Maar ze willen ook niet langer zwijgen.

Zo worden geregeld professionele vechtsporters als kickboksers, boksers en karateka's ingehuurd tegen wie aankomende agenten het in een gymzaal 1 minuut moeten 'volhouden'.

Geboeid en geblinddoekt in zwembad
Bij een andere oefening werden studenten geboeid en geblinddoekt in een zwembad gegooid; medestudenten moesten vervolgens de sleutel opduiken om hen te redden. Eén agent raakte hierbij ernstig in ademnood. De Politieacademie bevestigt deze voorvallen.

Kuijs wijst de aantijgingen van de hand dat er structureel ongecontroleerd wordt getraind. 'De zwembadoefening is geschrapt. Maar over de term mishandeling: dat raakt me enorm. Wij hebben geen signalen dat het zo wordt ervaren. Alsof we erop uit zouden zijn mensen te verwonden. Ik sta voor het onderwijs dat we geven.'

Agenten en aspiranten klagen er ook over dat ze worden bedreigd met ontslag als ze protesteren tegen gevaarlijke oefeningen die ze krijgen. Kuijs zegt dit beeld niet te herkennen. 'Daar is mij niets van bekend.'


De beschuldigingen zijn niet mals. Uw academie mishandelt.
Kuijs tegen het AD: 'Dat er van mishandeling wordt gesproken, daar baal ik van. Dat raakt me. Bedenk dat het ook een juridische term is, hè? Het vereist opzet. Ik herken me daar totaal niet in. Alsof we er op uit zouden zijn mensen te verwonden.'

Voor het hele artikel, zie bron.

Ik herken hier echt niets van. Natuurlijk worden er tijdens de opleiding oefeningen gehouden die je net wat verder laten gaan maar op het moment dat je de grens aangeeft wordt je begeleiding aan geboden om die grens juist te verleggen. Ik heb ook tegenover een K1 fighter gestaan en ja, die had mij in 3 seconden elke hoek van de kamer kunnen laten zien maar die figuren kom je ook tegen op straat. Een beetje harding is niet erg, als de tegenstander zijn niveau maar zodanig aanpast dat je wel een kans maakt. Die zwembadoefeningen heb ik ook gedaan. Ik vond ze niet schokkend maar juist een leuke uitdaging.

En wat is verwonding? Ik heb op de stormbaan ook een zweepslag in mijn kuit opgelopen waar ik toch best wel even mee gelopen heb. Net zoals dat er anderen wel eens wat blauwe plekken opliepen of dat er wat kleding beschadigd raakte. Telt dat al als verwonding? Dan vind ik 317 in 4 jaar echt niet veel...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #64 Gepost op: 16 oktober 2013, 10:54:46
Jeetje wat een tenenkrommend en sensatiezoekend artikel zeg, ook ik herken me hier totaal niet in. Ja er wordt soms heftig getraind en ja je moet soms wat incasseren, ik vermoed dat ik één van de 317 gewonden ben want ook ik heb wel eens met een hersenschudding op de HAP gezeten na een oefening... lekker boeiend, dat hoort er gewoon bij. Niets dan lof voor de academie en docenten toen, houden goed toezicht en bieden prima nazorg. Ik wilde na de HAP gelijk weer terug om verder te gaan, maar dat werd me (door de docenten) verboden.

Zo ken ik veel meer mensen die wel eens een blessure hebben opgelopen, dat heb je nou eenmaal met contactsport. Ik ben van mening dat er altijd goed toezicht wordt gehouden en er absoluut geen zaken gebeuren die niet kunnen. Het dreigen met ontslag is dan ook iets wat ik niet herken, zeker omdat de academie in principe niets met jouw aanstelling te maken heeft.

En ja die oefening met het zwembad heeft er even in gezeten, er was meer dan voldoende toezicht maar werd toch als té heftig ervaren waarop hij ook direct is geschrapt. Ik vind het een overdreven artikel en heb zo een vermoeden uit welke richting deze bronsignalen komen. Jammer!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #65 Gepost op: 16 oktober 2013, 11:21:59
Ook ik heb o.a. de zwembadoefening ervaren. Kleine beeldvorming: Eerst geblinddoekt in een kamer met harde muziek en hierna met een zwaar vest, handboeien om en een extra gewicht aan de benen van de duikplank af... 2 collega's moesten het water in, eentje om het sleuteltje op te duiken en de ander om de 'springer' boven water te krijgen.

Dit alles onder toezicht van 3 docenten op de kant en 2 duikers in het water. Dit is m.i. voldoende onder toezicht en begeleiding.

Alles wordt weer breed uitgemeten in de media en ik ben benieuwd wat de collega's die melding gemaakt hebben dan wel verwacht hadden van de politieopleiding met veel fysiek contact en vechtsporten e.d. Nooit een schrammetje of een blauw plek? En ja, soms gaat het iets verder dan dat...
If you can dream it, you can do it.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #66 Gepost op: 16 oktober 2013, 11:29:32
It's part of the job.

Op straat wordt er ook geen rekening met je gehouden. Het enige verschil is dat je op straat je geweldsmiddelen ter beschikking heb en tijdens je opleiding aan de PA in de dojo of wat voor een ruimte dan ook niet.

Neem het hele artikel dus ook met een korreltje(misschien toch wel een zak) zout.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #67 Gepost op: 16 oktober 2013, 17:52:46
Misschien voldoe ik met deze opmerking wel perfect binnen de ongewenste politiecultuur, maar wat een slap gelul van de klagers! Zoals eerder opgemerkt: wat verwacht je dan? Een behandeling met fluwelen handschoenen voor de tere zieltjes? Ik herken me ook totaal niet in het artikel. Ik herken wél het type student wat zo zeurt. Af en toe heb je wat stressmomenten in de opleiding, de begeleiding daarbij is (wat ik heb meegemaakt) prima in orde. Doelloos afslachten is geen sprake van.


PV Oost-NL

  • Leerling
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #68 Gepost op: 16 oktober 2013, 18:50:45
Haha, dat beloofd wat. Begin op 4 november met de opleiding en denk zelf dat het nogal meevalt. Ben niet zo bang om tegen een vuist, low en/of highkick aan te lopen. Ik zeg: bring it on! Beter in de dojo dan op straat.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #69 Gepost op: 16 oktober 2013, 20:37:58
Ik zit zelf nog niet zo heel ver in de opleiding, tweede tertiel nu, dus nog weinig meegemaakt op dit gebied. Ben het er wel mee eens dat je van te voren weet dat je een politieopleiding gaat doen, een opleiding voor een beroep waarbij het er soms hard aan toe kan gaan op straat. Wil je dat niet moet je iets anders gaan doen waarbij dit niet het geval is.