Brandweer Witmarsum rukt uit met PM+MSA naar ongeval in Zurich

Auteur Topic: Brandweer Witmarsum rukt uit met PM+MSA naar ongeval in Zurich  (gelezen 10247 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik zag dit ongeval afgelopen dagen langskomen in 112 Ooggetuige:

http://www.franekeractueel.nl/nieuws/brandweer-franeker-verleent-assistentie-gekantelde-vrachtwagen-zurich/#prettyPhoto

Nu viel het mij op dat de Brandweer van Witmarsum met, naast hun TS, ook met hun PM+MSA naar een verkeersongeval op een autoweg. Wat is het nut hiervan, zeker van de MSA. Ik vind het erg onprofessioneel. Ik heb het al vaker gezien bij andere Friese korpsen dat er uitgerukt wordt met PM+MSA naar verkeersongevallen. Ik vind het niet kunnen.




Tom523

  • Cameraman lokale omroep/Fotograaf
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2013, 16:36:37
Misschien:

Brandweer wil de aardappels wegspuiten en neemt hiervoor de MSA mee om zo meer middelen te hebben en de autoweg snel vrij te kunnen maken?
Met vriendelijke groet,  Tom523


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2013, 16:37:51
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1211397 date=1382193101
Ik zag dit ongeval afgelopen dagen langskomen in 112 Ooggetuige:

http://www.franekeractueel.nl/nieuws/brandweer-franeker-verleent-assistentie-gekantelde-vrachtwagen-zurich/#prettyPhoto

Nu viel het mij op dat de Brandweer van Witmarsum met, naast hun TS, ook met hun PM+MSA naar een verkeersongeval op een autoweg. Wat is het nut hiervan, zeker van de MSA. Ik vind het erg onprofessioneel. Ik heb het al vaker gezien bij andere Friese korpsen dat er uitgerukt wordt met PM+MSA naar verkeersongevallen. Ik vind het niet kunnen.

Geef eens een argument waarom niet? Je geeft aan dat je het niet professioneel vindt, waarom? Het komt inderdaad vaker voor dat hier in de regio met een PM met MSA wordt uitgerukt naar een ongeval.

De vraag kun je ook stellen aan Brandweer Witmarsum, ze zijn te vinden op twitter: @Brw_Witmarsum.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2013, 16:38:43
Wat is het probleem eigenlijk? Het loskoppelen van zo'n MSA kost alleen maar tijd..
Bijdragen op persoonlijke titel.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2013, 16:42:21
Als die MSA behoort tot de uitruk, dan gaat hij dus mee.
Je gaat ook niet een TS ontdoen van niet nodzakelijke gereedschappen voor de inzet waar je voor bent ge-alarmeerd.

En daarnaast, stel dat de eenheid weer inrukt en een vervolgmelding krijgt waar de MSA onmisbaar bij is, da's pas onprofessioneel als je daarvoor eerst weer richting kazerne moet om die MSA aan te pikken.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2013, 17:03:17
Veel korpsen die langs de snelweg zitten nemen een eigen buffervoertuig mee. Zeker buiten de randstad kan het een tijdje duren voordat er een WIS of politie ter plaatse is om het ongeval te beveiligen. Ook hier in de buurt geldt bij een aantal korpsen het principe dat er -indien beschikbaar- een buffervoertuig meerijdt, vaak een PM.

Dat er dan een MSA aan vast zit, tsja...het rijdt wat minder soepel, maar om nou gelijk te zeggen dat het onprofessioneel staat vind ik veel te ver gaan. Zoals al gezegd werd; je gaat ook niet de slangen van de TS afhalen als je naar een beknelling rijdt. Als er een vervolgmelding komt kan je die MSA maar bij je hebben ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2013, 17:03:58
Wat is er op tegen ?

Nadeel de banden van de MSA slijten over de jaren iets meer maar ik denk dat wat beweging zo nu en dan voor de banden niet weg is.
Het geheel zal mogelijk iets later ter plaatse zijn.

Maar om dat nu erg onprofessioneel te noemen zeker als je dat zet tegenover de voordelen van het meenemen van de MSA, direct beschikbaar bij een mogelijk gelijktijdige alarmering waarbij de MSA ook gewenst is etc.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2013, 17:30:54
Is het misschien niet dat de MSA standaard achter de PM hangt? Het loskoppelen kost (een beetje) tijd, die soms wel nodig is.
Ik zou 't verre van gek vinden als bij een ongeval een voertuig, met extra handjes, toevallig ook een MSA heeft meegenomen.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2013, 17:53:34
afgezien van het hele verhaal of hij wel of niet nuttig is..

De topicstarter, waarvan ik weet dat hij kennis van zaken heeft, kan hier totaal niet over oordelen. Je kent de lokale afspraken en procedures niet, bovendien weet je nooit wat de informatie is die binnenkwam. Misschien is er op basis van info wel besloten om zoiets te doen.

Onprofessioneel heeft hier niks mee te maken.. Dat is wel erg kort door de bocht. Zolang je het verhaal niet kent is het te belachelijk voor woorden om collega's onprofessioneel te noemen. Ondoordachte opmerking, zeker om een volgens mij interessante discussie te starten..


Bomby

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2013, 18:13:45
Of was het weer de bedoeling om een discussie over de pm te gaan voeren....dit is al een oude oeverloze discussie die steeds weer oplaait en waar de meningen flink verschillen, laat het een keer het blijft elke keer hetzelfde...