Ambulance DGH: koffer of rugzak

Auteur Topic: Ambulance DGH: koffer of rugzak  (gelezen 6827 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

medic112

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Gepost op: 28 oktober 2013, 15:46:52
Ik had graag jullie mening eens gehoord over het overschakelen van een koffer naar een rugzak in een drukke ambulancedienst.

Momenteel werken we met een koffer (enkel BLS), daarnaast zuurstoffles en AED. Zijn er mensen die ervaringen hebben met een rugzak met alles in? Hoe is die ingedeeld? Hoe staat het met de kwaliteit en het overzicht?

Alvast dank




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2013, 15:49:12
Een BLS koffer en AED in een ambulance? Verklaar u nader... ::)


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2013, 15:54:55
Denk een Belgische ambulancedienst?


medic112

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2013, 15:58:30
Zoals u weet zijn we in België verre van het niveau in de dringende geneeskundige hulpverlening dan in Nederland.
Hier zijn onze ambulanciers opgeleid tot Basic Life Support met hulpmiddelen. Momenteel is het zo voorzien dat in de ziekenwagen gebruik wordt gemaakt van een uitstapkoffer (BLS reanimatiemateriaal, aspiratie, verzorging, saturatiemeting, zuurstofmaskers, bloeddrukmeter ...) met daarnaast een zuurstoffles en een Automatische Externe Defibrillator.

Ik ben aan het bekijken of het niet interessant zou kunnen zijn om over te stappen naar een rugzak met al deze materialen.
Het nadeel is dan wel dat die rugzak zwaar wordt, maar een rugzak is veel makkelijker en ergonomischer in gebruik.

Vandaar deze vraag.

Gebruiken jullie rugzakken in de ziekenwagens en welk materiaal bevatten deze? Zijn er verschillende rugzakken zoals bijvoorbeeld Ademhaling, Trauma, Pediatrie ...?

bedankt


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2013, 17:36:01
Sommige diensten hebben een AB en C spoedtas, waarbij in de Airway & Breathing (blauwe) tas ruimte is voor een 2 ltr O2 fles met alle beademings, intubatie en zuurstofmateriaal inclusief vernevelmedicatie,  soms zelfs nog met een afneembare nekkragentas eraan (oa Hollands-Midden /Leiden gebruikt die)
Een rode tas voor de Circulatie met alle infuusmateriaal, vloeistoffen, wat noodverbanden, alle spoedmedicatie, glucosemeter etc.

Kan me voorstellen dat een Belgische 112 dienst ipv spoedmedicatie een AED opneemt in de circulatie tas.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


medic112

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2013, 17:40:19
Waar onze ambulanciers (met uitzondering van de verpleegkundig-ambulanciers) inderdaad niets mee zijn dan is dat vloeistoffen, spoedmedicatie, glucosemeter, intubatiemateriaal, infusiemateriaal. Al de rest mag misschien wel in 1 tas?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2013, 18:14:43
Het was mij niet geheel duidelijk dat we het over de belgische situatie hadden ;)

Op het gebied van tassen en koffers heb ik inmiddels wel het nodige zien passeren. Wat ik vooral belangrijk vindt is dat het e.e.a. logisch georganiseerd en overzichtelijk is. De keuze tussen het middel hangt vooral af van praktische overwegingen.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #7 Gepost op: 3 november 2013, 17:54:35
Het nadeel van een tas vind ik dat e.e.a. moeilijk te reinigen is... Koffers zijn misschien wat onpraktischer in het dragen maar vaak wel wat overzichtelijker en goed te reinigen. Je zal je patiënt maar midden in de modder of in een bloedbad vinden.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #8 Gepost op: 3 november 2013, 18:15:07
Is natuurlijk ook afhankelijk van welk materiaal je tas gemaakt is. Ik heb dan niets met ambulancezorg te maken, maar heb toen ik een tas kocht (voor EHV bij het Rode Kruis) heb ik gekeken naar diverse tassen. Hier kwam ik ook tassen van Pax tegen die zijn gemaakt van eenvoudig te reinigen materiaal. Zie ook hier http://www.paxwinkel.nl/media/wysiwyg/PAX_Katalog_7.pdf (pagina 4&5)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #9 Gepost op: 5 november 2013, 08:09:52
Klopt idd, die pax zijn wel redelijk makkelijk schoon te maken.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.