Bezorgde motorrijder zet drankrijder aan de kant

Auteur Topic: Bezorgde motorrijder zet drankrijder aan de kant  (gelezen 6490 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Gepost op: 4 november 2013, 23:04:56
Citaat
Bezorgde motorrijder zet drankrijder an de kant
Een motorrijder zag woensdagavond een bestelbus slingerend over de Oostvaardersdijk rijden. Het lukte de motorrijder om de bestuurder naar de kant te begeleiden.

Hij sprak de bestuurder aan en rook een alcohollucht. Hierop schakelde hij de politie in. Agenten kwamen ter plaatse en zagen dat de bestuurder, 44 jaar uit Lelystad, erg onvast ter been was. Hij werd aangehouden en meegenomen naar het politiebureau voor een blaastest. Hij blies 640 ug/l.

Tevens bleek hij nog openstaande boetes te hebben. Het rijbewijs van de man werd ingevorderd.



Mag je als burger iemand naar de kant begeleiden?


Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #1 Gepost op: 4 november 2013, 23:07:10


Mag je als burger iemand naar de kant begeleiden?
Je mag het in ieder geval proberen. De bestuurder hoeft er echter niet verplicht aan mee te werken, dus je doet het 'op de bluf'.


Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #2 Gepost op: 5 november 2013, 10:35:39
Wat in ieder geval altijd mag, zeker als je vermoedt dat er drank in het spel is: 112 bellen.
Een dronken bestuurder zorgt per definitie voor een levensgevaarlijke situatie en daar mag je 112 voor bellen.
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


sylvester1986

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 5 november 2013, 12:00:36
Zoals BartK ook zegt, als je vermoed dat er drank in het spel is, 112 bellen. Tot 2x toe op het punt gestaan om 112 te bellen omdat ik het vermoeden had dat de bestuurder voor mij gedronken had. Helaas nam de bestuurder beide keren plotseling een afslag waardoor ik hem/haar uit het oog verloor.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #4 Gepost op: 6 november 2013, 01:11:05
Hartelijk dank voor jullie reacties.

Is er ook een wettelijke basis voor het begeleiden?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #5 Gepost op: 6 november 2013, 07:43:21
Nee.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #6 Gepost op: 6 november 2013, 16:49:57
112 bellen op de motor gaat wat lastig, dus ik vind het een mooie actie van de motorrijdert.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 7 november 2013, 00:05:06
Citaat van: Sylvester link=msg=1217333 date=1383649236
Zoals BartK ook zegt, als je vermoed dat er drank in het spel is, 112 bellen. Tot 2x toe op het punt gestaan om 112 te bellen omdat ik het vermoeden had dat de bestuurder voor mij gedronken had. Helaas nam de bestuurder beide keren plotseling een afslag waardoor ik hem/haar uit het oog verloor.

Ik heb (prive) ook al een aantal keren gebeld. De eerste keer was ik nog student en was de vrouwelijke bijrijder een mondeling examen aan het afleggen bij de mannelijke bestuurder (tijdens het rijden)  e050
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #8 Gepost op: 7 november 2013, 00:26:07
Citaat van: Jerommeke link=msg=1217819 date=1383779106
Ik heb (prive) ook al een aantal keren gebeld. De eerste keer was ik nog student en was de vrouwelijke bijrijder een mondeling examen aan het afleggen bij de mannelijke bestuurder (tijdens het rijden)  e050
Ik neem voor het gemak even aan dat dit niet gaat over Engels of Duits?
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #9 Gepost op: 7 november 2013, 01:29:05
Citaat van: BartK link=msg=1217828 date=1383780367
Ik neem voor het gemak even aan dat dit niet gaat over Engels of Duits?
Anatomie  998765