SIGMA-teams worden Noodhulpteams

Auteur Topic: SIGMA-teams worden Noodhulpteams  (gelezen 46269 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Gepost op: 20 november 2013, 11:43:16
Ik las dat de SIGMA in zijn huidige vorm gaat worden opgeheven en over zullen gaan in zogenaamde Noodhulpteams van het Rode Kruis. Ik kan dit nog niet terugvinden op de website van het RK. Wie weet daar meer over? Wat gaat de rol zijn van de Noodhulpteams?




Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #1 Gepost op: 20 november 2013, 12:01:51
Dat de SIGMA in zijn huidige vorm per 1-1-2015 stopt is al even bekend. De definitieve vorm hoe het eruit gaat zien is nog niet bekend, maar men verwacht dat dit niet lang meer gaat duren.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #3 Gepost op: 20 november 2013, 13:23:16
In Limburg Zuid zou er in samenwerking met de GHOR een pilot starten om de Sigma-teams nader te trainen voor een andere inzet in de toekomst.
Helaas is alles in oktober na ruim 6 maanden voorbereiding afgeblazen wegens geldgebrek bij het Rode Kruis.
Thans zitten de Sigma-leden al bijna driekwart jaar thuis zonder na/bijscholing of training!

Ruud


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #4 Gepost op: 20 november 2013, 13:41:01
Citaat van: RuudF link=msg=1221486 date=1384950196
In Limburg Zuid zou er in samenwerking met de GHOR een pilot starten om de Sigma-teams nader te trainen voor een andere inzet in de toekomst.
Helaas is alles in oktober na ruim 6 maanden voorbereiding afgeblazen wegens geldgebrek bij het Rode Kruis.
Thans zitten de Sigma-leden al bijna driekwart jaar thuis zonder na/bijscholing of training!

Ruud

Goed voor de motivatie :-X
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #5 Gepost op: 20 november 2013, 14:00:26
Ik weet niet of het knippen en plakken van een twitterbericht werkt, maar hier was iets meer te lezen:

"......Wat een kennis en ervaring wordt met deze beslissing over boord gegooid. #doodzonde pic.twitter.com/5MpVVswMpu

Gelezen op een tweet van http://www.ambulanceblog.nl/


TBK_SDB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #6 Gepost op: 20 november 2013, 15:20:57
Ik denk dat het heel logisch is wat er gebeurt.
Het huidige bijstandsmodel is gedateerd (ik meen dat het SIGMA in 1995 is bedacht en in 1999 is opgericht(mogelijk per regio verschillend)). De ALS zorg is nu relatief eerder beschikbaar. Dit door landelijke dekking en geen eilandjes meer op zich, doelend op een meldkamer per provincie.

Natuurlijk gaat er kennis verloren, niet alleen bij de SIGMA's maar ook bij de docenten en nog meer groepen waar ik even niet op kom.
De vraag is alleen waar draait het uiteindelijk om? In mijn optiek de best mogelijke zorg leveren in tijden van nood. Dat behoord voorop te staan.

Ik denk dat er een goede nieuwe afspraken zullen worden gemaakt die van deze tijd zijn. Wat mij persoonlijk stoort, zoals hoe ik het nu begrepen heb, is dat de ambulance bedrijven zelf mogen beslissen hoe zij invulling gaan geven aan de GGB(grootschalige geneeskundige bijstand) en dat dat niet meer vanuit BIZA wordt geregeld. Hiermee doel ik op dat er geen uniformiteit meer is. Het kan inprincipe per veiligheidsregio verschillen hoe een "noodhulpteam" wordt ingezet.

Dus ik ben heel benieuwd welke rol het Rode Kruis gaat spelen, inspraak die ze zullen hebben en hoe de oud SIGMA's zullen worden opgeleid. Kortom benieuwd naar wat de toekomst ons gaat brengen.

Tot die tijd gewoon tot 2015 en eventueel langer inzetbaar blijven!
- Student technische bedrijfskunde; - Voormalig HGE/Lid SIGMA prov. Drenthe; - Rode Kruis afd. Groningen/Haren; - Centralist bij het Rode Kruis.


AndriesNRK

  • Eerste hulpverlener, chauffeur Rode kruis
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #7 Gepost op: 20 november 2013, 20:45:24
Hier de info:



RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #8 Gepost op: 20 november 2013, 23:14:49
Citaat van: AndriesNRK link=msg=1221645 date=1384976724
Hier de info:



En dan worden ze ingezet bij grote evenementen... Als het maar geen verdringing oplevert van de huidige hulpverleners bij grote evenementen van het NRK.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #9 Gepost op: 21 november 2013, 00:16:42
Citaat van: RemRoof link=msg=1221684 date=1384985689
En dan worden ze ingezet bij grote evenementen... Als het maar geen verdringing oplevert van de huidige hulpverleners bij grote evenementen van het NRK.

RemRoof

Is daarin al niet een grote overlap?

Mij lijkt juist dat het rode kruis van het SIGMA in huidige vorm afwil, zodat ze deze mensen in de noodhulp voor eigen evenementenhulpverlening kunnen inzetten..

Ben benieuwd wat de werkgevers hiervan gaan vinden als er niet alleen maar incidentele inzetten gaan gebeuren.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!