Stage vanuit uitkering, nog geen antwoord kunnen krijgen

Auteur Topic: Stage vanuit uitkering, nog geen antwoord kunnen krijgen  (gelezen 12089 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MarcoSecurity

  • Beveiliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Gepost op: 27 november 2013, 14:17:04
Beste Beveiligers,

Ik zit met een vraag waar ik bij verschillende instanties tot nog toe geen zinnig antwoord op weet te krijgen.

Ik zal eerst de situatie een beetje uitleggen.. Zoals sommige van jullie weten ben ik gediplomeerd beveiliger, alleen helaas door omstandigheden ontbreekt het me tot nu nog aan een rijbewijs. Helaas is het gebleken dat het rijbewijs, vooral hier in de kop van noord holland, een vereiste is bij de bedrijven die hier zitten. Nu zit ik dus tegen mijn zin in, in de bijstand en wil natuurlijk geen groot gat op mijn CV krijgen. Nou moet ik dus verplicht stage lopen vanuit de sociale dienst en zij hebben mij erop gewezen dat als ik een stage kan vinden in deze richting ik dat vooral moet doen.

Nou zit ik me alleen af te vragen of dit wettelijk wel is toegestaan, omdat ik dan natuurlijk niet bezig ben met mijn opleiding, omdat ik de papieren al heb. Ik heb bij de politie geinformeerd (omdat zij de screening doen, verbeter mij als ik dit fout heb) maar zij konden mij helaas niet verder helpen. De sociale dienst zegt het te gaan uitzoeken, maar niet lullig bedoeld, maar ik ga natuurlijk niet zitten af wachten.. daarom ben ik zelf bezig dit uit te zoeken of en hoe ik dit idee kan realiseren..

Hoop dat het verhaal niet erg verwarrend is en dat er iemand is die hier wellicht een antwoord op heeft, of misschien tips voor instanties die hier meer over weten.




Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #1 Gepost op: 27 november 2013, 15:18:59
Als je bedoeld stage in beveiliging, je krijgt (normaal gesproken) maar 1x een tijdelijk (stage) pas voor de duur van 1 jaar. Zodra jij de opleiding hebt afgerond kun je geen stagepas meer krijgen en mag je dus (officieel) ook geen stage meer lopen.
Zou in mijn ogen ook concurrentie-vervalsing zijn vanuit het bedrijf dat jou nu nog die mogelijkheid zou bieden, je zou dan namelijk voor aspiranten loon werken terwijl je wel volledig inzetbaar en gediplomeerd bent, waardoor je in een hogere schaal thuishoort. Kortom, dat mag wettelijk dus niet.
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


MarcoSecurity

  • Beveiliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #2 Gepost op: 27 november 2013, 17:39:35
kijk dat zijn woorden waar ik wat mee kan, met die ogen had ik er nog niet naar gekeken, maar klinkt niet onlogisch.

maar in principe zou ik er dan niet eens een aspiranten vergoeding voor krijgen, omdat de uitkering natuurlijk via de sociale dienst gaat.. dus zou de werkgever een volledig 'gratis' werknemer heeft. nog oneerlijker dus haha:P

nee jammer voor mij, maar heb nu in ieder geval een beetje bevestiging, want dacht al dat het niet zomaar kon hoe hard de sociale dienst ook roept van wel..

dat word dan toch een andere oplossing zoeken voor mijn probleem..


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #3 Gepost op: 27 november 2013, 21:32:04
Tegenwoordig worden ook heel veel krachten vanuit 'sociale werkplaatsen' ingezet in de beveiliging (hiephiep hoeraaa, NOT! Een groot deel van deze mensen zijn totaal niet geschikt voor de beveiliging, daarbij ook veelal om de haverklap ziek thuis...).
Werkgevers die deze mensen aan het werk zetten krijgen van alle kanten subsidie (hoeven vaak de eerste tijd ook maar een schijntje van het loon bij te dragen, rest vult de staat bij), wat weer ten koste gaat van wél gekwalificeerde beveiligers, die mogen namelijk thuis blijven of worden er zelfs uit gekegeld ! (M.a.w. concurentie-vervalsing waar de uitkerings instanties keihard aan mee werken !)
Maar goed, misschien is die weg een mogelijkheid, kunt niet meer dan overleggen met gemeente, nee heb je, ja kun je krijgen...
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


Security guard

  • Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #4 Gepost op: 2 december 2013, 01:14:26
Is er geen mogelijkheid om een soort van lening te treffen met de sociale dienst dan wel een andere instantie om net even genoeg geld bij elkaar te lenen om een auto'tje te kopen?

Als een auto een uitkomst is om jezelf aan een baan te helpen moet dit toch kunnen lijkt mij!
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #5 Gepost op: 2 december 2013, 02:06:54
De sociale dienst zal daar niet zo snel aan meewerken zolang je geen baangarantie hebt. Zelfs dan is het alsnog lastig. Ze willen erg graag van je af, maar willen geen geld uitgeven aan iets wat geen zekerheid geeft.

Ik weet het helaas uit ervaring. Ondanks het positieve rapport van mijn (UWV)coach besloot 't UWV liever de rest van m'n leven een arbeidsongeschiktheidsuitkering te betalen dan een reactivatie traject te starten.

Je zult dan dus elders een lening moeten treffen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #6 Gepost op: 17 december 2013, 00:53:41
Citaat van: Tony-cc link=msg=1223379 date=1385561939
Kortom, dat mag wettelijk dus niet.

Kan jij dan even aangeven waar in de wet dat staat?

Het heeft helemaal niets met de wet te maken. De wet belet niemand om ergens stage te gaan lopen. Wanneer je beveiligingswerkzaamheden wil verrichten, als werk OF als stage, dient je werkgever/stagebedrijf voor jou een beveiligingspas aan te vragen. Wanneer je geen diploma hebt geeft de politie (uitzonderingen daargelaten) slechts een pas af voor een jaar, en anders voor 3 jaar. De politie/wet maakt het verder niets uit of jij die pas gaat gebruiken voor werk of voor stage, dus dat je bij de politie niet verder komt is logisch.

Waar het om gaat is wat er in de CAO staat. En in artikel 15 lid 1 staat het volgende:

"De stagiair is degene die zonder arbeidsovereenkomst praktijkervaring als beveiliger opdoet bij de werkgever:
- in het kader van de beroepsopleidende leerweg (BOL) of
- via een proefplaatsing van het UWV WERKbedrijf van maximaal 3 maanden of
- via ieder andere re-integratiebevorderende maatregel van UWV, gemeente of andere (overheids)instelling of
- via een ander bedrijf (re-integratie tweede spoor)"


En in het vervolg van artikel 15 staan de verdere voorwaarden waaronder jij onbetaald werkervaring op zou kunnen doen als stagiar. Nergens staat dat het niet mogelijk is om stage te lopen wanneer je al in het bezit bent van een diploma, hoewel het niet gebruikelijk is.

Van concurrentievervalsing is ook geen sprake, omdat je niet facturabel bent en boven de sterkte ingezet wordt. Het kost het stagebedrijf dus alleen maar geld (uniform, pasje, een geschikte en gediplomeerde stagebegeleider), maar wellicht kan het UWV daar een (kleine) bijdrage in doen?

Dus op zich zie ik geen juridische beletsels, het probleem is het vinden van een bedrijf wat hier aan mee wil werken....


K9 Handler

  • Zelfstandige / Hondengeleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Justice is coming and Hell's coming with me
Reactie #7 Gepost op: 17 december 2013, 01:56:16
Citaat van: scorpio link=msg=1229160 date=1387238021
Van concurrentievervalsing is ook geen sprake, omdat je niet facturabel bent en boven de sterkte ingezet wordt. Het kost het stagebedrijf dus alleen maar geld (uniform, pasje, een geschikte en gediplomeerde stagebegeleider).

Op papier moet het ook zo, maar in praktijk zie ik toch andere dingen gebeuren. 98uiye


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #8 Gepost op: 17 december 2013, 05:49:11
Een stagair(e) niet facturabel ??
Euhh.... Conform CAO niet nee, maar neem aan dat dat 'een grapje' was !? (Door rood rijden mag ook niet, te hard ook niet, etc, etc, etc.....) Conform diezelfde CAO dient een stagair ook altijd dmv insigne of vignet herkenbaar te zijn, nou... Daar zie ik er ook niet zo heel veel van rond lopen !?
Ik ken werkelijk geen enkel bedrijf wat hun stagiaires niet factureert (al zullen ze misschien wel zeggen dat dit niet zo is...) En aldus is er sprake van concurrentievervalsing !

Concurrentievervalsing is strafbaar, en uitgaande van het feit dat stagiaires in de praktijk volledig ingezet én gefactureerd worden, mag dit dus niet.
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #9 Gepost op: 17 december 2013, 15:02:34
Citaat van: Tony-cc link=msg=1229183 date=1387255751
Concurrentievervalsing is strafbaar, en uitgaande van het feit dat stagiaires in de praktijk volledig ingezet én gefactureerd worden, mag dit dus niet.

Wat jij schaart onder de noemer "dit mag niet", is geen overtreding van wettelijk regels, maar een CAO overtreding. De stelling dat het "wettelijk" niet mag, is daarom wat mij betreft onzin. Dat er in de beveiliging regelmatig CAO overtredingen worden gemaakt, en dat de controle op de naleving slecht is, dat is een gegeven.

Maar zoals gezegd, de wet bied geen beletsel, en in de CAO is vastgelegd hoe dit officieel moet  Jou stelling "dat je officieel geen stage mag lopen" na het (eerste) jaar dat iemand de opleiding heeft gevolgd is dus gewoon onjuist.  Dat werkgevers hier wellicht misbruik van maken en stagiairs wel gewoon inzetten (en factureren), dat is een probleem wat veelal ook begint met de stagiair zelf. Want die laat zich misbruiken, wanneer deze niet onbetaald, zonder duidelijk herkenningsteken op de borst gewoon meedraait, in plaats van boven de sterkte (en dus niet facturabel) onder begeleiding van een praktijkbegeleider het vak leert.

En als het in zo'n grote schaal gebeurt als jij nu stelt, dan zou het voor hem dus kennelijk geen enkele moeite moeten kosten om een "stage" plek te vinden.

Overigens denk ik dat jij een denkfout maakt. Jij hebt het namelijk ook over een "aspiranten loon" en het gegeven dat stagiaires wel gefactureerd worden en zonder zichtbaar stagiair insigne. Ook dat is mogelijk, en dat is ook conform de CAO. In artikel 15 van de CAO gaat het uitsluitend om stagiares die onbetaald stage lopen, dus niet in dienst zijn van het beveiligingsbedrijf en dus ook geen "(aspiranten) loon" ontvangen.