Plaats hier foto's van Landrover voertuigen

Auteur Topic: Plaats hier foto's van Landrover voertuigen  (gelezen 135549 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #300 Gepost op: 15 juli 2007, 09:58:49
Dit is geen nieuwe ambulance voor de Koninklijke Marine. Deze Landrover 130xd Defender is samen met nog een exemplaar al sinds 1998 in dienst bij de Koninklijke Marine. Deze mobiele eerstehulpposten waren aanvankelijke op de beide Marinevliegkampen gestationeerd. De 371 staan trouwens nog steeds op MVK De Kooy gestationeerd en de 372 stond aanvankelijk op MVK Valkenburg gestationeerd en zou nu een plaatsje hebben gevonden bij de medische dienst Nieuwe Haven.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #301 Gepost op: 15 juli 2007, 10:02:51
Een plaatje van de beide politie Landrover Discovery's van Port Stanley op de Falkland eilanden.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #302 Gepost op: 15 juli 2007, 10:06:12
En een plaatje van de Landrover 130 Defender, welk dienst doet bij het RAF EOD regiment wat op de Falkland eilanden is gestationeerd. Ondanks het feit dat de oorlog in 1982 speelde, worden er nog steeds explosieven aangetroffen uit die tijd.  

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


FirePol

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,371
Reactie #303 Gepost op: 15 juli 2007, 10:51:59
Louis bedankt voor je info, inmiddels was ik er ook achter gekomen dat ze deze al een tijd hadden maar ja ik had hem nog nooit gezien.


de modelbouwer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #304 Gepost op: 15 juli 2007, 21:35:29
En een plaatje van de Landrover 130 Defender, welk dienst doet bij het RAF EOD regiment wat op de Falkland eilanden is gestationeerd. Ondanks het feit dat de oorlog in 1982 speelde, worden er nog steeds explosieven aangetroffen uit die tijd.  
Louis,

Is dit een camouflage of was gewoon de verf op en is het een en ander met andere verf bijgewerkt??

Jeroen


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #305 Gepost op: 15 juli 2007, 23:03:20
Als ik even voor Louis mag antwoorden...

Voertuigen van EOD en dergelijke die gecoufleerd zijn, hebben vaak rode/oranje bumpers of andere accenten (in dit geval wielkasten), zodat ze te onderscheiden zijn van reguliere gecamoufleerde voertuigen. Dat is in Nederland ook het geval overigens. Hier twee foto's van Firepol waarop dat is te zien:

 
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #306 Gepost op: 16 juli 2007, 20:03:09
Klopt helemaal Maarten,

Echter het idee van de rode stapborden cq bumpers en wielkastranden komt bij de Engelse vandaan. Daar werd het geduurde de tweede wereldoorlog ingevoerd, toen echter nog maar gedeeltelijk ivm de oorlogsjaren. In de laatste jaren van de oorlog kregen de wagens de huidige manier van beschildering. Toen werden ook de eerste Nederlandse experts opgeleid in Engeland, Toen deze hierin Nederland actief werden hadden zijn Engels materieel ter beschikking wat dus ook in de Engelse beschildering was. De EOD diensten van zowel de Landmacht als de Luchtmacht heeft deze beschildering overgenomen cq behouden. Alleen de Marine heeft dit niet doorgevoerd. Trouwens in Engeland hebben zowel gecamoufleerde als gewoon legergroenen voertuigen deze beschildering. Bij de RAF werden zelfs de toen standaard blauwe voertuigen van deze typische EOD beschildering voorzien. Ik heb in mijn verzameling een model van een RAF EOD Ford Zephyr in het blauw met rode spatborden en een British Army EOD Morris Minor Traveller in het legergroen met rode spatborden, trouwens twee van de zeer weinige schaalmodelen die er gemaakt zijn van EOD voertuigen.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


de modelbouwer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #307 Gepost op: 16 juli 2007, 21:09:42
Louis en Maarten,

bedankt, maar mijn opmerking doelde juist op het groen en blauw van de wagen. De rode spatborden c.q. bumpers zijn mij bekend. De Nederlandse wagens heb ik reeds vele malen gezien, al dan niet tijdens het werk. Alleen die andere kleuren combinatie op de Land Rover ......... die vind ik bijzonder.

groet
Jeroen


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #308 Gepost op: 16 juli 2007, 23:33:00
Louis en Maarten,

bedankt, maar mijn opmerking doelde juist op het groen en blauw van de wagen. De rode spatborden c.q. bumpers zijn mij bekend. De Nederlandse wagens heb ik reeds vele malen gezien, al dan niet tijdens het werk. Alleen die andere kleuren combinatie op de Land Rover ......... die vind ik bijzonder.

groet
Jeroen

Ik kon me ook bijna niet voorstellen dat jij als modelbouwer dat niet wist, maar ik dacht dat je 'is dit een camouflage' cynisch bedoelde ;)

Interessant achtergrondverhaal van die rode accenten Louis! :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #309 Gepost op: 17 juli 2007, 21:27:14
Aha, je bedoeld dat. Tja zover ik weet is het voertuig gewoon groen/zwart gecamoufeerd zo als alle Engelse legervoertuigen, maar inderdaad lijkt het als of het zwart meer naar het blauw neigt. De motorkap was wel geheel zwart. Een echte verklaring heb ik er niet voor, maar misschien is inderdaad de kleur zwart op de Falklands nou niet het zwart wat we hier verwachten. Trouwens doe het wel goed op de Falklands deze camouflage. Aangezien de eilanden voor een goed gedeelte uit moerasachtige grond bestaat, dus inderdaad wat blauw-zwart van van kleur met een tikkeltje groen. Zeg maar veel groen en veel gaten daar tussen. Trouwens weinig bomen te zien, alleen in en rond Port Stanley.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief