Inzet politiehelikopter

Auteur Topic: Inzet politiehelikopter  (gelezen 6208 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Gepost op: 13 januari 2014, 16:57:33
Hallo allemaal,

Op tv kijk ik (als nieuwsgierige leek) regelmatig programma's waarbij de politie inbrekers/auto('s) achtervolgt na een inbraak, en waarbij de politieheli wordt ingezet. Het gaat meestal om politie en helikopter inzet in het buitenland overigens. Programma's zijn tegenwoordig vaak 's avonds op RTL7. Ik begrijp wel dat  we de spectaculairste gevallen te zien krijgen, anders is het geen spannende tv, maar toch zijn er véél voorbeelden waarbij ze een heli inzetten.

Nu volg ik onze wijkagent(en) en politie in de stad waar ik woon. Het is winter, er is financiële crisis, er gaat (bijna?) geen dag voorbij zonder inbraak. Via twitter blijf je goed op de hoogte van de hoeveelheid eenheden die rijden en regelmatig ook foto's van waar ze zijn of wat ze doen. Ik zit dat soms op het puntje van mijn stoel dat te volgen en denk dan wel eens "Waarom zetten jullie geen heli in?"

Dit leidt bij mij (dus) tot de vraag: Wanneer wordt de politieheli in Nederland (bij een inbraak?) ingezet? Wat zijn de regels hiervoor? Kan ik daar ergens (eenvoudige) informatie over vinden?

Inzet van een heli is volgens mij nogal kostbaar dus daar zal een goede reden voor moeten zijn en hangt (gok ik) ook een procedure aan, waardoor het ook wel even duurt voor zo'n ding in de lucht is. Overigens ben ik ook wel benieuwd, (nu ik toch bezig ben), waar die Heli's vandaan komen. Bij de ambulance (trauma-heli) zijn er (dacht ik) drie ofzo en die zijn verdeeld over het land, Amsterdam dacht ik en dan nog twee. Hoe is dat met politie heli's? Waar staan die? Waar komen die vandaan? Hoeveel hebben we er in NL? Nog nooit zo'n ding op het dak van een politiebureau zien staan ofzo.

Vriendelijke groeten,
Wortel




Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2014, 17:20:40
De locaties van de heli's zijn geheim..  :-X
Nee hoor, volgens Wikipedia:
Citaat
In Nederland zijn er 8 politiehelikopters: 6 Eurocopter EC-135 en 2 AgustaWestlands. Het aantal actieve helikopters schommelt. Bij risicovolle sportwedstrijden waarbij men rellen verwacht, worden soms meerdere helikopters gelijktijdig ingezet. De thuisbasis van de politiehelikopters is Schiphol. Vanaf daar kan heel Nederland worden bereikt. De helikopters worden soms ook elders gestationeerd. Wanneer voetbalclub Feyenoord speelt, wordt Rotterdam Airport regelmatig als standplaats gebruikt. Ook Teuge International Airport en Vliegbasis Volkel (militair) dienen soms als basis. Als bij een evenement wordt besloten om een heli te voorzien, zorgt men voor een landingsplaats en tankfaciliteiten in de omgeving.
Verder kost een arrestatie met het gebruik van de heli €12.000,-
Wellicht kunnen de collega's de rest van de vragen beantwoorden?
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2014, 17:57:24
Wat ik in ieder geval weet:

De heli's moeten iets concreets hebben om naar te zoeken. Er moet dus een redelijk duidelijk signalement of omschrijving zijn van de verdachten of hun voertuig, óf ze moeten een bepaald gebied hebben waar ze in moeten zoeken. (het liefst dichtgezet door collega's)

Daarnaast maken de heli's ook surveillancevluchten. Dan hangen ze dus al boven een bepaald gebied. Zo hadden wij een keer een heli binnen 2 minuten boven een pand hangen ivm een overvalalarm.  8)


Wortel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2014, 18:14:18
Citaat van: BartK link=msg=1236606 date=1389630040
De locaties van de heli's zijn geheim..  :-X
Als dat zo was had ik dat best kunnen begrijpen eigenlijk.

Citaat van: BartK link=msg=1236606 date=1389630040
Verder kost een arrestatie met het gebruik van de heli €12.000,-
Wat duur!!!  :o

Citaat van: Gelderland link=msg=1236610 date=1389632244
Daarnaast maken de heli's ook surveillancevluchten.

Dat lees ik inderdaad wel eens. Kan je/iemand daar wat meer over vertellen?
Wat is het doel of nut van zo'n surveillancevlucht, wat kan het opleveren?

Paar jaar geleden eens een vermoeden van een wietplantage gemeld. (Vermoeden bleek overigens juist)
De wijkagent uit die buurt had het toen over de helikopter die rondvliegt en kijkt met warmtecamera.
Gebeurt dat "altijd" of alleen als ze dus een concreet doel hebben zoals je eerder beschreef?

Sorry voor mijn vele vragen.  e050
Ik krop mijn nieuwsgierigheid / leergierigheid nog al eens op en als ik dan eenmaal begin met vragen te stellen....  ;D
Dan wil ik ook graag gelijk "alles" weten  8)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2014, 18:35:19
De vluchten vinden volgens mij onder andere plaats boven risico-gebieden waar in het verleden nog al eens iets gebeurt is.
Daarnaast speuren de heli's ook naar milieumisdrijven (lozingen), wietplantages in het open veld, verzorgen ze surveillance tijdens risicowedstrijden en demonstraties en kunnen ze worden ingezet voor vermissingen. Daarnaast verzorgen ze regelmatig overzichtsbeelden tijdens grote branden voor de brandweer.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2014, 18:37:42
Die surveillancevluchten doen -simpel gezegd- precies hetzelfde als de politieauto bij jou in de wijk. De boel bekijken en laten zien dat ze er zijn (of juist niet natuurlijk, dan gaan ze wat hoger). En als het nodig is kan men snel op de gewenste locatie zijn. En met ruim 250 km ben je binnen afzienbare tijd overal in NL.

De camera staat vrijwel altijd aan tijdens een surveillancevlucht. Desgewenst kan men ook direct overschakelen op infrarood.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2014, 19:27:10
Citaat van: Wortel link=msg=1236598 date=1389628653
Dit leidt bij mij (dus) tot de vraag: Wanneer wordt de politieheli in Nederland (bij een inbraak?) ingezet? Wat zijn de regels hiervoor? Kan ik daar ergens (eenvoudige) informatie over vinden?

De meeste antwoorden op je vragen vind je waarschijnlijk al op de pagina van de officiële webpagina van de Politie:http://www.politie.nl/onderwerpen/helikopter-boven-mijn-huis.html

Daarnaast is er ook een officieel Twitter account: @DePolitieheli
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2014, 00:24:42
Citaat van: Wortel link=msg=1236598 date=1389628653
Dit leidt bij mij (dus) tot de vraag: Wanneer wordt de politieheli in Nederland (bij een inbraak?) ingezet? Wat zijn de regels hiervoor? Kan ik daar ergens (eenvoudige) informatie over vinden?

Kort samengevat; op aanvraag van de politie op de grond. Collega's kunnen een verzoek doen tot inzet van de heli. De regionale meldkamer neemt vervolgens contact op de Luchtvaardienst en zij bepalen of er wel of niet op de ''rode'' knop gedrukt wordt.
Dat is van diverse factoren afhankelijk, weeromstandigheden, beschikbare informatie, beschikbaarheid heli's, vliegafstand en het soort delict.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !