Toegang tot voertuig obv WVW1994 en RVV

Auteur Topic: Toegang tot voertuig obv WVW1994 en RVV  (gelezen 17317 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rrpd

  • Gast
Gepost op: 28 januari 2014, 15:11:57
We controleren als politie ook op de juiste werking van gordels, claxon, verlichting, handrem etc. Maar op grond waarvan hebben wij eigenlijk toegang tot een voertuig?
Met andere woorden.. Als een bestuurder zegt: "Ik doe mijn deur niet open" of "Je komt mijn auto niet in". Tuurlijk gaan we dat wel en indien we belemmerd worden gaan we in uiterste over tot aanhouding. Maar dan moet de actie wel gebaseerd zijn op een artikel??? Wie schiet?? Ik kon er zo snel even niet uit komen....




Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2014, 16:52:07
Dat gebeurt op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht, voor zover de controlerende agent zijn toezichthoudende taak uitvoert. De algemeen opsporingsambtenaar is namelijk aangesteld als toezichthouder voor de WVW en de daaruit voortvloeiende regelingen.

Citaat van: Artikel 158 WVW
1. Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze wet, met uitzondering van de hoofdstukken IA, IB en IC, zijn belast de in artikel 159 bedoelde personen en de bij besluit van Onze Minister aangewezen personen, voor zover bij dat besluit is bepaald. Zij beschikken daartoe over de in artikel 160, vierde lid, genoemde bevoegdheid met betrekking tot het vervoeren van personen en over de bevoegdheid, genoemd in artikel 160, vijfde lid.

Citaat van: Artikel 159 WVW
Met de opsporing van de feiten, strafbaar gesteld bij of krachtens deze wet, zijn belast:
a. de in de artikelen 141 en 142 van het Wetboek van Strafvordering bedoelde personen;

Citaat van: Artikel 5:19 AWB
1. Een toezichthouder is bevoegd vervoermiddelen te onderzoeken met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft.
2. Hij is bevoegd vervoermiddelen waarmee naar zijn redelijk oordeel zaken worden vervoerd met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft, op hun lading te onderzoeken.
3. Hij is bevoegd van de bestuurder van een vervoermiddel inzage te vorderen van de wettelijk voorgeschreven bescheiden met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft.
4. Hij is bevoegd met het oog op de uitoefening van deze bevoegdheden van de bestuurder van een voertuig of van de schipper van een vaartuig te vorderen dat deze zijn vervoermiddel stilhoudt en naar een door hem aangewezen plaats overbrengt.
5. Bij regeling van Onze Minister van Veiligheid en Justitie wordt bepaald op welke wijze de vordering tot stilhouden wordt gedaan.

Citaat van: Artikel 5:20 AWB
1. Een ieder is verplicht aan een toezichthouder binnen de door hem gestelde redelijke termijn alle medewerking te verlenen die deze redelijkerwijs kan vorderen bij de uitoefening van zijn bevoegdheden.


rrpd

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2014, 17:02:15
En waar wordt de verwijzing naar het RVV gemaakt mbt tot de AWB?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2014, 17:16:25
In het geciteerde artikel 158 van de wegenverkeerswet: "het bepaalde bij of krachtens deze wet". Het RVV en de RV valt daar onder.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2014, 17:58:18
Citaat van: Frank. link=msg=1240493 date=1390924327


Ik zie hier dat er toezichthouders en opsporingsambtenaren worden benoemd, en dat zij mijn lading mogen controleren, mijn papieren mag vragen en mij mag laten stoppen en tot slot dat ik daaraan moet meewerken. Maar nergens staat dat hij mij auto in mag kruipen om mijn handrem en claxon te testen...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2014, 18:46:19
In tegenstelling tot een woning of besloten erf is een auto geen besloten plaats en zijn er geen regels die het verboden maken de auto in te kruipen. Wat niet verboden is hoeft dus ook niet toegestaan te worden O0
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2014, 18:49:27
Citaat van: DiNozzo link=msg=1240546 date=1390931179
In tegenstelling tot een woning of besloten erf is een auto geen besloten plaats en zijn er geen regels die het verboden maken de auto in te kruipen. Wat niet verboden is hoeft dus ook niet toegestaan te worden O0
Tenzij de auto natuurlijk als woning gebruikt wordt...  ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2014, 18:57:19
Dat klopt, maar gelukkig is dat niet zo vaak het geval behalve bij vrachtwagens en campers. De anderen die hun voertuig als woning gebruiken zijn vaak personen die toch wat bijzondere aandacht van ons genieten ;)
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2014, 19:58:02
Als ik het dus goed begrijp zet je mij bij een algemene controle langs de kant en heb ik maar toe te staan dat je de hele KLF leeg haalt in de hoop iets te vinden....
En als je niets vind ruim je hem natuurlijk weer netjes in....maar ja als er een wens is is er altijd wel iets te vinden natuurlijk...
Kortom eigenlijk ben ik vogelvrij ??? :-X
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2014, 20:00:50
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1240575 date=1390935482
Als ik het dus goed begrijp zet je mij bij een algemene controle langs de kant en heb ik maar toe te staan dat je de hele KLF leeg haalt in de hoop iets te vinden....
Nee, je begrijpt het niet goed.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.