Toegang tot voertuig obv WVW1994 en RVV

Auteur Topic: Toegang tot voertuig obv WVW1994 en RVV  (gelezen 17318 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #20 Gepost op: 28 januari 2014, 21:42:27
Citaat van: Red link=msg=1240609 date=1390941456
Nou, dat zou ik nou net weer niet doen. De diender geeft zijn reden aan. Als je het daar niet mee eens bent dan zou ik me er bij neerleggen.  Achteraf jezelf beklagen kan dan natuurlijk wel, maar op straat de discussie aan gaan ga je hoogstwaarschijnlijk niet winnen.

Ik geloof dat ik geheel tegen alle verwachtingen in het spoor alleen maar verder kwijt raak   :'(
Als iemand zich geroepen voelt om een lap tekst te maken dat ik het ook snap.... graag telkens als i9k denk wat te begrijpen van de regeltjes van de blauwe kant loop ik een blauwtje ... 98uiye
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #21 Gepost op: 28 januari 2014, 21:46:50
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1240607 date=1390941222
Dus alleen als je naar mij aannemelijk maakt dat je een "relevante reden hebt" moet ik je toestaan in het voertuig te kijken...
En de reden ik wil graag de pomp zien is dan geen relevante reden.... al mag je dat best vragen en zien natuurlijk :-)
Een opsporingsambtenaar hoeft niet aan jou zijn gronden uit te leggen, hij moet het slechts voor zichzelf, het OM en de rechter. Uiteraard wordt dat tijdens een controle je gewoon uitgelegd (behoudens dat niet iedere OA alle artikelen panklaar voor je kan oprakelen). Maar goed, dat is een fatsoensnorm en houdt je werk ook werkbaar, maar we zitten hier even op de letter van de wet (en is het dus slechts theoretisch geneuzel) en dán ben ik je geen uitleg verschuldigd.

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1240612 date=1390941747
Als iemand zich geroepen voelt om een lap tekst te maken dat ik het ook snap....
Kun je je vraag concreet maken? Wat snap je niet? Ik wil het je graag uitleggen want volgens mij zit ik aardig in de materie.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #22 Gepost op: 28 januari 2014, 21:50:14
Frank, ik ga er morgen even goed voor zitten om mijn vraag goed en duidelijk te stellen, inmiddels valt er hier het een en ander wat dicht.... en morgen gaat om 5 uur de rammelkast weer maar, ik kom er op terug.

Bedankt alvast
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #23 Gepost op: 28 januari 2014, 22:41:00
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1240621 date=1390942214
Frank, ik ga er morgen even goed voor zitten om mijn vraag goed en duidelijk te stellen, inmiddels valt er hier het een en ander wat dicht.... en morgen gaat om 5 uur de rammelkast weer maar, ik kom er op terug.

Bedankt alvast
Check O0 Als ik zo vrij mag zijn ga ik je vraag alvast raden, je hebt immers de vraag al een keer gesteld en die zal ik zo begrijpelijk mogelijk beantwoorden:

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1240575 date=1390935482
Als ik het dus goed begrijp zet je mij bij een algemene controle langs de kant en heb ik maar toe te staan dat je de hele KLF leeg haalt in de hoop iets te vinden....
Nee. Allereerst wil in inhaken op je zinsnede 'in de hoop iets te vinden' waarmee je de plank volledig misslaat. Het staat los van de discussie, maar het is niet (nee, echt niet) de insteek bij verkeerscontroles. Het doel van een verkeerscontrole is het verhogen van de verkeersveiligheid. Heel politiek correct en misschien abstract, maar dat is wel de reden dat IK daar sta. Dat dat soms geneuzel oplevert wat wordt aangezien als mierenneuken, dat is maar zo. De wet (inclusief controlerende bevoegdheden) is er op een democratische manier gekomen, de gevolgen van een overtreding (boetes en de hoogte daarvan) is langs democratische weg opgesteld, dus ik kan mijn werk uitleggen. Maar als er een voertuig de controleplaats op komt rijden sta ik daar niet met de instelling ‘ik hoop dat er iets mis mee is.’

Dat gezegd hebbende, nu jouw vraag ‘zet je mij bij een algemene controle langs de kant en heb ik maar toe te staan dat je de hele KLF leeg haalt’. Dit is niet het geval. Ja, wij hebben toegang tot het vervoermiddel, maar slechts om onze toezichthoudende taak uit te voeren. De toegang tot het vervoermiddel moet een doel dienen, namelijk controle op het gestelde in de WVW, RVV en RV. En dus controle op correcte werking van voorzieningen die zich bevinden in bijvoorbeeld de cabine. Maar bevindt zich een verplichte voorziening, dat kan ook best het chassisnummer zijn, zich in de laadruimte van het te controleren voertuig, dan is het redelijkerwijs noodzakelijk de laadruimte in te gaan. Jij stelt dat je hebt ‘toe te staan dat je de hele KLF leeg haalt’. Dat is niet het geval, tenzij dat voor onze toezichthoudende taak noodzakelijk is. Ik kan dat persoonlijk niet bedenken, ik controleer dan namelijk niet op naleving van het RVV of de RV. Is dat uitruimen nodig om bij het chassisnummer te komen: ja, dat mag. Is het uitruimen van je bus het doel op zich om te kijken wat je bij je hebt: nee, dat mag niet.

Afsluitend wil ik hier nog wel aan toevoegen dat bovenstaand geldt voor de algemene verkeerscontrole waarbij gecontroleerd wordt op de wegenverkeerswet (WVW), het reglement verkeerregels en verkeerstekens (RVV) en de regeling voertuigen (RV). Er zijn nog veel meer wetten en regelingen die veel specifieker op zaken ingaan, zoals ADR, belastingwetten, douanewetten etc. Het kan zomaar zijn dat het voor die wetten/regelingen standaard de achterklep open moet en de laadruimte + inhoud bekeken wordt.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #24 Gepost op: 30 januari 2014, 13:02:57
Een andere insteek kan een controle op grond van de WvW zijn, waarna er overgestapt wordt op de toezichthoudende rol van bijvoorbeeld de APV. (in het kader van inbrekerswerktuigen of het vervoer van plakspullen om illegaal posters te plakken bijvoorbeeld).
Deze bevoegdheid staat genoemd in de ABW artikel 5.19
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #25 Gepost op: 30 januari 2014, 13:33:52
Ik hoopte al dat een collega dat zou benoemen. De politie is namelijk geen toezichthouder voor de APV! Handhaving van de APV doe je in de rol van opsporingsambtenaar en dus moet er sprake zijn van een verdachte. Bevoegdheden haal je uit het wetboek van strafvordering.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #26 Gepost op: 30 januari 2014, 13:55:26
En het zou zomaar kunnen dat we jou KLF'je wel helemaal mogen doorzoeken, als ik me niet vergis kan dat op de wet goederenvervoer. Moet wel even zeggen dat niet zo snel kan terugvinden waar precies  e050
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #27 Gepost op: 30 januari 2014, 13:55:47
Citaat van: Frank. link=msg=1240976 date=1391085232
Ik hoopte al dat een collega dat zou benoemen. De politie is namelijk geen toezichthouder voor de APV! Handhaving van de APV doe je in de rol van opsporingsambtenaar en dus moet er sprake zijn van een verdachte. Bevoegdheden haal je uit het wetboek van strafvordering.

Justitie / het OM heeft hier een andere visie over.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #28 Gepost op: 31 januari 2014, 01:23:18
Citaat van: kaasje link=msg=1240982 date=1391086526
En het zou zomaar kunnen dat we jou KLF'je wel helemaal mogen doorzoeken, als ik me niet vergis kan dat op de wet goederenvervoer. Moet wel even zeggen dat niet zo snel kan terugvinden waar precies  e050

De wet goederenvervoer haalt bevoegdheden uit de Wet Economische Delicten (WED). Artikel 20 WED: De opsporingsambtenaren hebben in het belang van de opsporing toegang tot elke plaats, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak nodig is.

Ook zou je op grond van de Regeling Voertuigen 5.18.6 kunnen controleren of de lading goed gezekerd is.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #29 Gepost op: 31 januari 2014, 09:31:52
wat als een voertuig bestemd voor BGV verzegeld is
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende