Inkijk in politiewerk (24/7 en andere politiekanalen)

Auteur Topic: Inkijk in politiewerk (24/7 en andere politiekanalen)  (gelezen 405166 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #820 Gepost op: 19 februari 2016, 23:46:28
Jammer toch dat de blauwe tak altijd wel een uitvlucht schijnt te hebben om zich niet aan richtlijntjes te houden maar op een forum wel graag wil laten zien dat ze het juiste zinnetje klaar hebben om te reageren.
En de tegenliggers? Die hoeven zeker ook even niets te zien? Handig als je afbuigt en "men" de richtingaanwijzer niet kon zien door de knipperende koplampen.

Nee is niet handig want dit verblind inderdaad. Dat merk je pas als je tegemoet komt.
Het is ook een beetje frustratie denk ik. De auto's worden nogal karig met blauw uitgerust en vallen gewoon niet goed op.
Daarnaast was een snelle wigwag beter geweest, dat verblind ook niet omdat het om en om maar kort signaal geeft. Is hogere attentiewaarde.
Helaas hebben enkele wijze heren bedacht dat het niet mocht in Nederland. (Overal gebruiken ze het, want effectief maar in Nederland, Europees braafste jongetje van de klas...nee)
En als iemand de reden weet hoor ik het graag.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
Reactie #821 Gepost op: 20 februari 2016, 00:48:32
Ik vindt het altijd heel irritant! Heb wel eens bij een afzetting bijna een agent omver gereden omdat hij voor een brandweerauto stond met KK. Ik wilde er links langs maar meneer dacht mij een stopteken te geven. Wel handig als je die ziet. Hij wilde echter niet luisteren naar het verhaal waarom ik hem niet zag.
En nog geen 10 seconden later weer bijna aangereden door een medeweggebruiker die hem ook niet zag.

De hoogte van de koplampen van het brandweervoertuig maakte het extra vervelend. Het is soms dus zelfs gevaarlijk om die dingen snachts te gebruiken.
Als je 's nachts het blauw van de verkeerspolitie al niet ziet dan ben je echt blind!!


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
Reactie #822 Gepost op: 20 februari 2016, 01:01:54
Citaat van: DiNozzo link=msg=1403998 date=1454579509
http://www.youtube.com/watch?v=fokde8MLz3g

Gepubliceerd op 3 feb. 2016
Tussen de meldingen door controleren wij tijdens ons werk veel kentekens. Meestal gebeurt dit gewoon vanuit de politieauto via de portofoon, of via onze smartphone waarmee een groot aantal collega’s tegenwoordig is uitgerust.

Kijk mee met onze #PRO247 video waarbij onze collega’s op zaterdag 23 januari 2016 een bestuurder van een voertuig willen controleren die na een kentekencontrole nog gesignaleerd blijkt te staan. Op het moment dat de collega’s het voertuig naderen gaat de verdachte er vandoor en ontstaat er een achtervolging door Schiedam. Later blijkt de kentekenhouder over een locatieverbod in diverse delen van Schiedam te beschikken en onder elektronisch toezicht te staan. Door de eigenaar van de geramde Skoda is aangifte gedaan tegen de verdachte.

Zie ik hier bij het begin van de achtervolging (0:30) dat ze beiden hun gordels los doen? Vooral tijdens een achtervolging met hoge snelheden in woonwijken lijkt me dit levensgevaarlijk. ik hoop toch dat het levens en gezondheid van de agenten boven het vangen van een gesignaleerde staat?
Is dit gebruikelijk?


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #823 Gepost op: 20 februari 2016, 01:04:44
Citaat van: AureliusM link=msg=1407448 date=1455902551
Wel beter voor zichtbaarheid.
Van wie of voor wie? Je verblindt iemand; ben je dan beter zichtbaar?
Citaat van: AureliusM link=msg=1407453 date=1455903476
Denk door de knipperende koplampen de burgerij wel sneller in de achteruitrijspiegel kijkt. Zo ervaar ik het wel.
En wat zien ze dan? Knipperend grootlicht. Geen blauwe lampjes
Citaat van: Maxx link=msg=1407464 date=1455905604
Ze zijn onderweg naar een reanimatie en ook mijn ervaring is dat het in het donker beter opvalt tijdens een spoedrit. Dus jammer dan als er een paar automobilisten kort 'verblind' werden door het groot licht.
Eigenlijk is dit voor een agent een domme opmerking. Richtlijnen zijn er om de hand mee te lichten? Wat nu als een voetganger over het hoofd wordt gezien omdat de bestuurder verblind werd door een toetersenbellenauto?

Even, als zeer ervaren weggebruiker:
De afgelopen week, in het donker, komen 2 Volvo's mij achterop rijden met knipperend grootlicht op de A10. Ik zie ze aankomen, ik vermoed dat het 1 voertuig is maar het is niet in te schatten hoe ver ze nog verwijderd zijn van mij en hoe hard ze rijden. Pas toen de eerste vlak bij mij reed, werd het duidelijk dat het om 2 voertuigen ging. Bij de splitsing A10/A4 bleef 1 de A10 volgen. Jammer dat de richtingaanwijzer niet te zien was voor de overige bestuurders. Die hadden dan wellicht ruimte gemaakt maar nu moest er vlotjes geremd worden. Maar, je had gelijk, de knipperende lampen vielen op...


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #824 Gepost op: 20 februari 2016, 01:21:05
Heel simpel ook voor de Blauwe tak geldt gewoon dat ook voor jullie de Brancherichtlijn geldt.
Of sta je graag voor meneer de rechter als er door jou in werking zijnde KK een ongeval gebeurd ?

Wat Bert65 terecht zegt je VERBLIND je tegenliggers en andere verkeersdeelnemers er mee punt uit.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #825 Gepost op: 20 februari 2016, 02:09:42
KK gebruik je toch enkel overdag? Om deze lampen in de avond te gebruiken is naast ontzettend irritant voor overige weggebruikers ook gewoon onnodig...
Als je ze dan toch gebruikt doe het gewoon 1x handmatig en zet ze niet vol continue aan...


Wessel1

  • Aspirant Eenheid Midden Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #826 Gepost op: 20 februari 2016, 08:57:43
Ik heb liever dat andere weggebruikers mijn blauwblauw en richtingaanwijzer zien. Dan zien zij mij maar een seconde later. Deze seconde maak je dan wel weer goed met het feit dat zij op jou kunnen anticiperen.

En als ze ons echt niet willen zien, dan zien ze ons ook niet met knipperende koplampen ::)


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #827 Gepost op: 20 februari 2016, 09:12:43


Heel simpel ook voor de Blauwe tak geldt gewoon dat ook voor jullie de Brancherichtlijn geldt.
De knipperende koplampen staan niet specifiek in de BR genoemd. Wel in de bijlage uit RVV, Artikel 29 lid 2.
Hierin staat dat ze overdag gebruikt mogen worden.
Echter heeft de blauwe tak weer vrijstelling van het gehele RVV als dat nodig is en mag ook de BR worden overschreden.

Dat terzijde... het gebruik van kk bij nacht is not done. En al helemaal niet stilstaand (bij die brandweerauto en stoptekenverhaal wat ik net las).

Ik gebruik bij nacht wel eens groot licht om bij een slaaprijder de binnenspiegel te beschijnen maar kk staat bij donker gewoon uit. Om de redenen die hier genoemd zijn.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #828 Gepost op: 20 februari 2016, 18:43:20
Citaat van: cavia link=msg=1407526 date=1455926514
Zie ik hier bij het begin van de achtervolging (0:30) dat ze beiden hun gordels los doen? Vooral tijdens een achtervolging met hoge snelheden in woonwijken lijkt me dit levensgevaarlijk. ik hoop toch dat het levens en gezondheid van de agenten boven het vangen van een gesignaleerde staat?
Is dit gebruikelijk?

Klopt, ze doen 'm los, waarschijnlijk voor mocht de situatie ontstaan dat ze de auto klemrijden dat ze gelijk uit de auto kunnen. Het is een stukje extra opletten. Wanneer taxichauffeurs een passagier vervoeren dragen ze vaak ook geen gordel, dat is dan weer uit veiligheidsoverwegingen.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #829 Gepost op: 20 februari 2016, 19:01:20
Citaat van: Fletwed link=msg=1407653 date=1455990200
Klopt, ze doen 'm los, waarschijnlijk voor mocht de situatie ontstaan dat ze de auto klemrijden dat ze gelijk uit de auto kunnen. Het is een stukje extra opletten. Wanneer taxichauffeurs een passagier vervoeren dragen ze vaak ook geen gordel, dat is dan weer uit veiligheidsoverwegingen.

En dan zijn de snelheden en gevaarzetting ietsje anders ;)
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.