Grimeren van brandwonden

Auteur Topic: Grimeren van brandwonden  (gelezen 22435 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Gepost op: 15 juni 2005, 23:40:56
Met welke materialen grimeren jullie brandwonden?

Ik zelf heb na een beetje experimenteren uitgevonden dat grimeren met vloeibare rubber een mooi effect opleverd.
Het heeft even tijd nodig maar het blijft wel mooi zitten bij het koelen.
Ik gebruik het bij het maken van een derde graads.
De rubber kun je ook aanbrengen over een bultje van vaseline of uierzalf.
Goed laten drogen en de blaar spoelt niet meer weg zoals dat wel vaak het  geval  is als je een blaar maakt met vaseline/uierzalf en verbandspray/tisseu.

Hoe maak ik nu die derde graads .

Breng een laagje vaseline of uierzalf aan op de huid waar je de brandwond wil maken.
Maak de plek groot genoeg zodat er een randje vaseline/uierzalf zichtbaar kan blijven.
Breng met een kwastje de rubber aan op de vaseline laat aan de zijkanten een randje vaseline zichtbaar.
Laat dit laagje even drogen. hierna een tweede laagje aanbrengen over het eerste en weer laten drogen.
Als dit goed gedroogd is neem dan een nagelvijltje en trek voorzichtig een gat in de rubber.
De randjes kun je eventueel oprollen .
Je kunt ook gewoon velletjes maken en die met zwart een beetje kleuren zodat het lijkt of het vel losgelaten heeft en langs de wond hangt.
De open getrokken plekken kun je nu inkleuren met geel en bruin(Of naar eigen inzicht zie boekje brandwonden).
Om de rand van deze wond kun je met wondbodem pasta of een andere kleur rood die je gebruikt voor eerste graads een randje eerste graads aanbrengen voor het effeckt.
En klaar is de wond.

Bij ons in de vereniging wordt ook veel gegrimeerd met de gelatine van jacob hooy maar dan moet je een flessen warmer mee slepen en daar heb ik geen zin in ;D.

Ben benieuwd naar andere ideeen.


GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


benbuijvoets

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 11 september 2005, 00:49:46
hoi, wat is gelatiene van Jacob hooy.
ik gebruik wel gelatiene maar dan volgens eigen resept.
garoeten BB


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #2 Gepost op: 11 september 2005, 17:24:36
Het ligt er aan hoe lang de brandwond moet blijven zitten. Wanneer dit lang moet blijven zitten gebruik ik de rubber latex en voor een korte periode de gelatine.
Zodra de gelatine met water in aanraking komt, laat deze los en is het niet mooi meer. De rubber latex blijft beter op zijn plaats zitten ook na een aantal uren.
Soms gebruik ik de verbandspray van kruitvat. Als je meerdere lagen overelkaar heen spuit, kun je heel mooi losse vellen maken en krijg je een meer natuurlijke brandwond. Nadeel van dit is weer, met water koelen laat het makkelijker los, en als het lang blijft zitten, droogt het op, breekt en vervolgens valt het eraf.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #3 Gepost op: 12 september 2005, 11:49:04
hoi, wat is gelatiene van Jacob hooy.
ik gebruik wel gelatiene maar dan volgens eigen resept.
garoeten BB

Die gelatine kun je maken van Jacon Hooy gelatine poeder dat is het zelfde spul waar ze bij de apotheek capsules van maken.
Dit poeder is te verkrijgen bij de meeste apotheken.
Zo is het mij verteld tenminste.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2005, 17:19:35
De chemische brandwond die ik gemaakt heb tijdens de oefening in het umc, is eigenlijk heel eenvoudig.
Met de kleur grijs en wit uit de kleurendoos, op de huid brengen zodat er een lichtgrijze kleur ontstaat. Vervolgens ga je met rood daarom heen een lichte rode rand maken zodat je een soort kring krijgt. Die rode rand ietsje uitvegen anders krijg je een hele felle rand eromheen en dat moet ook weer niet. Eigenlijk is die rand een beetje vaag van kleur.
In het brandwonden boekje staat een hele mooie foto hoe dit eruit ziet ten gevolge van zwavelzuur.
Helaas heb ik hier zelf geen foto van.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2005, 17:43:34
okeee ik heb dat brandwonden boekje wel
bedankt voor de uitleg.
Neem aan dat je met grime op vet basis werkt?
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #6 Gepost op: 2 oktober 2005, 22:36:00
Ja inderdaad gewoon op vetbasis.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #7 Gepost op: 2 oktober 2005, 23:19:43
Ja inderdaad gewoon op vetbasis.

oke dank je wel :D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2005, 16:08:47
Zaterdag een rampoefening meegemaakt met lotus slachtoffers. een daarvan had ook brandwonden op zijn arm.
Dit zag er echt afgrijselijk uit. Let ook op die verbrandde manchet van zijn overhemd.

[verwijderd door de admin]


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2005, 20:35:51
Ziet er best leuk uit, alleen jammer dat de manchet door vlamverbranding is aangetast en de arm door een hete vloeistof. :-\