On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 770768 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #1980 Gepost op: 3 februari 2016, 21:35:40
Nu zie ik dat veel van jullie teruggrijpen op de brancherichtlijn van 20kmh  een kruising over, echter kan ik me voorstellen dat zeker bij een langzaam accelererend hv voertuigen, voornamelijk dus brandweerwagens, minuten later ter plaatse komen als ze voor elke kruising in de ankers moeten.
Jammer dan. So be it...

De chauffeurs hebben de BR niet bedacht. Als het mis gaat hangt de chauffeur.
Dan maar een paar minuten later ter plaatse.

Daar komt bij dat als je een aanrijding krijgt, je helemaal niet meer ter plaatse kunt.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1981 Gepost op: 3 februari 2016, 21:38:15
Citaat van: Djseb link=msg=1403905 date=1454531257
Nu zie ik dat veel van jullie teruggrijpen op de brancherichtlijn van 20kmh  een kruising over, echter kan ik me voorstellen dat zeker bij een langzaam accelererend hv voertuigen, voornamelijk dus brandweerwagens, minuten later ter plaatse komen als ze voor elke kruising in de ankers moeten. Helemaal in een stad als amsterdam gaat de gemiddelde snelheid van +- 60 naar miss wel 40... Dit zou de aanrijdtijd met een factor 1.5 vergroten...

Als je betrokken raakt bij een ongeval omdat je over het hoofd bent gezien vanwege de hoge snelheid, kom je helemaal niet op de plek van de hulpverlening...


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1982 Gepost op: 3 februari 2016, 21:39:31
Kom ik toch weer op het zelfde neer Djseb. En ik heb de antwoorden nu even expres groot en blauw gemaakt.

Als hierdoor een ongeval ontstaat zal de VOA er bij komen en zal als die aan boord is de black-box worden uitgelezen.
Vervolgens zal je door het OM vervolgd worden en bij meneer de rechter voor het hekje komen te staan en zal je een straf opgelegd krijgen.
Misschien zie jij dat zitten maar als ik chauffeur zou zijn niet. De brancherichtlijn is er niet alleen om jou te vertellen hoe en wat maar ook om je te beschermen.

Citaat van: enrico1972 link=msg=1402862 date=1454098287
Ik heb op http://www.brandweer.nl/algemene-onderdelen/zoeken/@404/brancherichtlijn/ het volgende gevonden.

Brancherichtlijnherzienedruk8-1-2004.pdf (PDF, 429 Kb)

Hoofdstuk 5 Rijden door rood licht

Met welke snelheid dient een kruispunt over te worden gestoken indien verkeerslicht rood uitstraalt maar duidelijk is dat geen verkeer aanwezig is, bijv. ‘s nachts ?
Alleen bij prio 1, maximaal 20 km/u en zodanig dat het ‘overig verkeer’ geen gevaar loopt.

Hoe is de snelheid van het passeren van kruisingen te controleren ?
Vooraf door rustig aan te rijden en de kilometerteller te bezien. Achteraf bijvoorbeeld door een ongevalregistratiesysteem in uitrukvoertuigen te hebben of door sporenonderzoek uitgevoerd door de technische recherche en met behulp van getuigenverslagen.

==========================================================================================
Verder staat het volgende in de

Brancherichtlijn Optische en Geluidssignalen Veiligheidsregio
VEILIGHEIDSREGIO ROTTERDAM-RIJNMOND


Kruispunten
Het naderen en oversteken van kruispunten gebeurt met aangepaste snelheid. Bij het oprijden van het kruisingsvlak dient de bestuurder van het voorrangsvoertuig ervan uit te gaan dat andere weggebruikers hem niet hebben opgemerkt en hem dus mogelijk niet voor laten gaan. Daarom wordt zo nodig gestopt.

 
Rood licht
Het negeren van een rood verkeerslicht gebeurt met een snelheid van maximaal 20 kilometer per uur. Bij bruggen en spoorwegovergangen wordt het rode licht niet genegeerd en mag niet worden doorgereden.


10. Inwerkingtreding en evaluatie
 
Landelijk:
Naar verwachting komt er in de loop van 2016 een algemene brancherichtlijn voor hulpverleningsdiensten. Tot die tijd is een regionale regeling noodzakelijk.
 
Regionaal:
De Brancherichtlijn Optische en Geluidssignalen treedt in werking op de dag na publicatie en heeft terugwerkende kracht tot en met 5 september 2015.
De richtlijn wordt na het inwerkingtreden van een landelijke regeling geëvalueerd en zo nodig bijgesteld. Bijstelling van de richtlijn zal eerder plaatsvinden indien wet- en regelgeving die van toepassing is op de richtlijn binnen een termijn van twee jaar wijzigt, of indien gewijzigde of nieuwe sectorale afspraken hiertoe noodzaken.

Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2015-405.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #1983 Gepost op: 3 februari 2016, 23:35:09
De brancherichtlijn is er niet alleen om jou te vertellen hoe en wat maar ook om je te beschermen.
En stiekum ook zodat de hogere legerleiding zich kan indekken.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #1984 Gepost op: 3 februari 2016, 23:42:59
Leuk om deze discussie te lezen en hoeveel mensen de brandweerchauffeurs nog ''verdedigen''. Als het een politiechaffeur was geweest waren de meningen gok ik zomaar heel anders geweest....
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1985 Gepost op: 3 februari 2016, 23:47:13
Ik mag toch hopen van niet 0501 maar ik vrees met jou met grote vresen dat je daar gelijk in hebt.
Wat dat aan gaat had ik in dat geval wel het zelfde gereageerd maar ja dat ben ik dan weer.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1986 Gepost op: 3 februari 2016, 23:53:14
Citaat van: TheFireChief link=msg=1403829 date=1454512132
Een voorrangsvoertuig met OGS heeft toch voorrang zeker?


Nee, een ander moet een voorrangsvoertuig voor laten gaan, dat is dus iets heel wat anders.
Citaat
Artikel 50 RVV bepaalt dat weggebruikers bestuurders van voorrangsvoertuigen moeten voor laten gaan. Het is dus niet beperkt tot het voorrang verlenen, maar het gaat echt om het voor laten gaan! In zoverre is de term voorrangsvoertuig misleidend.

Citaat van: 0501 link=msg=1403944 date=1454539379
Leuk om deze discussie te lezen en hoeveel mensen de brandweerchauffeurs nog ''verdedigen''. Als het een politiechaffeur was geweest waren de meningen gok ik zomaar heel anders geweest....
Ik vind dat er ook aardig "negatief" gereageerd is op het rijgedrag van de TS.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1987 Gepost op: 4 februari 2016, 00:12:58
Citaat van: Bert65 link=msg=1403946 date=1454539994
Ik vind dat er ook aardig "negatief" gereageerd is op het rijgedrag van de TS.

Ik zou ook niet weten wat voor positiefs er over te vertellen valt gelet op de feiten en omstandigheden die zeer duidelijk op film zijn vastgelegd.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1988 Gepost op: 4 februari 2016, 00:20:07
Citaat van: enrico1972 link=msg=1403950 date=1454541178
Ik zou ook niet weten wat voor positiefs er over te vertellen valt gelet op de feiten en omstandigheden die zeer duidelijk op film zijn vastgelegd.
Plaats dit nu maar niet op hun kanaal want dan halen ook zij het filmpje weg  98uiye


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1989 Gepost op: 4 februari 2016, 00:36:06
Filmpje staat er nog Bert. Sterker nog mijn reactie hier op pagina 98 heb ik daar ook geplaatst.
Toen kwam er een wijsneus die reageerde op mij over theorie en praktijk, toen heb ik het verhaal over de brancherichtlijn die ik hier geplaatst had daar ook maar even als reactie geplaatst en toen was hij stil tot nu toe.  ;D ;D
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen