Dode bij schietincident, agent in been geschoten Beatrixlaan - Boekel 04-03-2014

Auteur Topic: Dode bij schietincident, agent in been geschoten Beatrixlaan - Boekel 04-03-2014  (gelezen 10260 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Volgens mij zijn dat gewoon flashbangs.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Red link=msg=1247887 date=1393940790
Volgens mij zijn dat gewoon flashbangs.
Mijn beeld daarbij was dat die meer licht maken? Kan aan de camera liggen realiseer ik me.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Citaat
Arrestatieteams rukken 2000 keer per jaar uit, dode als in Boekel 'hoogst uitzonderlijk'

EINDHOVEN - Zo'n tweeduizend keer per jaar rukken arrestatieteams uit in Nederland: drie tot vier keer per dag. Hooguit een of twee keer per jaar valt er een dode. "De laatste twee tot drie jaar is er niemand om het leven gekomen", aldus Jaap Timmer van lectoraat Veiligheid en Sociale Cohesie van Windesheim.
Maandagnacht kwam een arrestatieteam in actie in Boekel. "Een dode zoals daarbij viel, is dus vrij uitzonderlijk."

Timmer, die veel over arrestatieteams weet, loopt niet vooruit op wat er in Boekel gebeurde toen de 45-jarige Martijn Smits om het leven kwam en een agent gewond raakte. "Dat moet onderzoek uitwijzen." Wel kan hij toelichten hoe het arrestatieteam ter werk is gegaan maandagnacht.

'Meteen naar de melding'
Als de eerste melding binnenkomt bij de politie en er is sprake van levensbedreigende omstandigheden, dan wordt meestal ook het arrestatieteam al ingelicht. Timmer: "Er zijn meerdere arrestatieteams in Nederland. Hoogstwaarschijnlijk is een team uit de regio zuid opgetrommeld. Een team bestaat meestal uit acht leden en een commandant. Die rijden meestal rechtstreeks, in tweetallen als het kan, naar de melding toe. Normaal zijn ze binnen een half uur ter plaatse."

Het arrestatieteam neemt het dan over van de plaatselijke politie. "Zij zijn beter uitgerust om met de situatie om te gaan. Zo hebben ze kogelvrije vesten en helmen maar ook kogelvrije schilden. Ook hebben ze effectievere bewapening en hebben ze speciale granaten bij zich. Op de beelden van de schietpartij zijn bijvoorbeeld ook meerdere laserpunten te zien. Die zijn afkomstig van speciale pistoolmitrailleurs."

'Afleidingsmanoeuvre'
Op de beelden van de schietpartij is te zien hoe het arrestatieteam ter werk gaat. "Je hoort bijvoorbeeld enkele zware knallen. Dat zijn afleidingsexplosieven die worden gebruikt om een raam of deur te forceren. De knallen zorgen voor een schrikeffect waardoor de man binnen wordt afgeleid. Het arrestatieteam weet dan precies hoe ze moeten handelen", aldus Timmer.

Na de knallen zijn diverse leden van het arrestatieteam vermoedelijk naar binnen gegaan. "Dan is het nog maar de vraag wat zich precies heeft afgespeeld. Het arrestatieteam probeert de verdachte te overmeesteren. Zo wordt geschoten met speciale kogels die niet doden maar tijdelijk verdoven. Hierna kan hij in de boeien worden geslagen."

'Mee tot de cel'
Normaal wordt een verdachte levend ingerekend. "Dan wordt deze geboeid en geblinddoekt. Vervolgens wordt de verdachte afgevoerd naar de cel. Dan gaan een paar leden van het arrestatieteam ook mee. In het geval van Boekel controleren ze ook het hele huis op eventuele boobytraps. Daarna wordt het huis overgedragen aan de plaatselijke politie."

"Het lichaam van de omgekomen Martijn Smits zal worden overgebracht naar het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) voor verder onderzoek. Een ander korps zal het interne onderzoek leiden in Boekel, niet de politie Brabant-Oost. Als een agent gewond raakt, wordt het onderzoek overgenomen door een andere politie-eenheid."

Bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/207552802/Arrestatieteams+rukken+2000+keer+per+jaar+uit,+dode+als+in+Boekel+hoogst+uitzonderlijk.aspx

Bijzonder artikel. Jaap Timmer van lectoraat Veiligheid en Sociale Cohesie van Windesheim. Die is hier helemaal niet bij geweest en ik snap ook niet dat dit artikel naar buiten wordt gebracht. Het is alleen maar giswerk en geen details. En iemand die woorden als ''pistoolmitrailleur'' en ''kogelvrij'' gebruikt neem ik bij voorbaat al niet meer serieus. Stemmingmakerij dit. En kogels die ''tijdelijk'' verdoven?  :-\
If you can dream it, you can do it.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Citaat van: Jims link=msg=1247931 date=1393950414
En iemand die woorden als ''pistoolmitrailleur'' en ''kogelvrij'' gebruikt neem ik bij voorbaat al niet meer serieus. Stemmingmakerij dit. En kogels die ''tijdelijk'' verdoven?  :-\
Volgens mij is de definitie van pistoolmitrailleur dat het een snelvuur wapen betreft welke patronen gebruikt welke ook middels handvuurwapens (de pistolen en revolvers) kan worden afgevuurd. En laat nu de MP5 hieronder vallen. En die andere termen, ja dat bekt makkelijk voor het gewonen publiek.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1247937 date=1393951675
Volgens mij is de definitie van pistoolmitrailleur dat het een snelvuur wapen betreft welke patronen gebruikt welke ook middels handvuurwapens (de pistolen en revolvers) kan worden afgevuurd. En laat nu de MP5 hieronder vallen. En die andere termen, ja dat bekt makkelijk voor het gewonen publiek.
Dat van die pistoolmitrailleur is inderdaad juist, wilde het nog veranderen maar te laat.
Maar in het artikel staat eigenlijk niets, behalve de ''standaard'' werkwijze. Maar niet specifiek over het incident in Boekel, dus de meerwaarde is 0 lijkt mij.
If you can dream it, you can do it.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
De meerwaarde is wellicht dat een groot deel van de bevolking niet zo heel erg bekend is met de werkwijze van AT's, anders dan door films en tv.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Dode bij schietpartij in Boekel, agent zwaargewond
Dode bij schietpartij in Boekel, agent zwaargewond
Omroep Brabant
Gepubliceerd op 4 mrt. 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Citaat van: Jims link=msg=1247938 date=1393951780
Dat van die pistoolmitrailleur is inderdaad juist, wilde het nog veranderen maar te laat.
Maar in het artikel staat eigenlijk niets, behalve de ''standaard'' werkwijze. Maar niet specifiek over het incident in Boekel, dus de meerwaarde is 0 lijkt mij.
Het is de media ... omroep Brabant. Als je als de filmpjes bekijkt blijkt dat ze direct hun best doen om het nieuws op een serieuze manier te brengen. De latere items (door anderen gemaakt) worden steeds beter trouwens.
Zoals altijd wil de presentator van het programma in de (overigens visueel heel gelikte) studio van de reporter ter plaatse het hele verhaal weten met alle ins en outs. Het liefst terwijl het gebeurt en iedere uitzending er na alle updates en iedere keer iets nieuws.
Als er verder niet veel meer te melden is wordt er commentaar verwacht van een deskundige die meestal niet er plaatse is geweest en zijn/haar mening baseert op ervaringen uit het verleden en de info die hij van die zelfde media gekregen heeft.
Dan krijg je dit soort standaard verhalen. Op zich een goed verhaal voor degenen die er helemaal nooit iets mee van doen hebben gehad. Dhr. Timmer laat zich ook niet verleiden tot het vrijgeven van specifieke info waar "anderen" later hun voordeel mee kunnen doen. Ik vindt het zo slecht nog niet.

Het spreekwoord zegt:"geen nieuws, goed nieuws". Tot kijk
De media zeggen:"goed nieuws, geen nieuws". Verder kijken.
De nieuwe media zeggen:"oud nieuws, niets nieuws". Geen kijkcijfers.

Je kan het ze niet eens kwalijk nemen in de tegenwoordige facebook/whatsapp/twitter/allesinrealtime tijd.
Of het nu Omroep Brabant, RTL nieuws, de NOS of telegraaf TV is.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Boekel in shock na schietpartij
Boekel in shock na schietpartij
Omroep Brabant
Gepubliceerd op 4 mrt. 2014
Citaat
Carnaval 2014: http://bit.ly/1crUgmM

Een ruzie met een buurman over een praalwagen. Dat zou uiteindelijk hebben geleid tot de schietpartij in Boekel, gisternacht. Dat vertellen buurtbewoners. Bij de schietpartij kwam een man van 45 uit Boekel om het leven. Een agent raakte gewond. De slotdag van carnaval kreeg voor Boekel zo een dramatische wending. Buurtbewoners die eigenlijk ondergedompeld waren in het feest, zijn diep geraakt door de gebeurtenis.
Samen sterk in de hulpverlening!


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #19 Gepost op: 5 maart 2014, 17:35:35
Emile Vaessen ‏@EmileVaessen
De schutter van de schietpartij in Boekel is niet door een schot van de politie om het leven gekomen. Het is dus zelfmoord. #OB
If you can dream it, you can do it.