Nieuwe huisvesting voor Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Auteur Topic: Nieuwe huisvesting voor Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch  (gelezen 11782 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Vanochtend, 21 maart 2014, heeft het bestuur de sleutels in ontvangst mogen nemen van de nieuwe huisvesting van de Bossche Reddings Brigade. Het pand aan de Tweeberg 78 in Hintham ('s-Hertogenbosch) gaat zowel onderdak bieden aan het varend en rijdend materiaal als aan vergaderingen, cursussen en clubavonden.

Al meer dan 10 jaar zijn wij met de gemeente ‘s-Hertogenbosch in gesprek om te komen tot een gecentraliseerde huisvesting. Op dit moment wordt gebruik gemaakt van drie verschillende locaties in ‘s-Hertogenbosch en Vlijmen voor instructie, informeel samenzijn en opslag van materiaal. Na een lange zoektocht hebben we de locatie gevonden die aan alle eisen voldoet.

Voor de zwemlessen en opleidingen zwemmend redden blijft de Reddingsbrigade natuurlijk wel gewoon gebruik maken van zwembad Sportiom, dat op loopafstand ligt van het nieuwe pand. Ook de reddingsposten bij de Oosterplas ('s-Hertogenbosch) en Zandmeren (Kerkdriel) blijven 's zomers gewoon bemand worden door onze lifeguards.

Onze wens voor één centrale locatie in ’s-Hertogenbosch voor al onze materialen en clubactiviteiten is daarmee na ruim 10 jaar eindelijk werkelijkheid geworden. De komende maanden zal er nog een interne verbouwing plaatsvinden, rond de zomer hopen we volledig thuis te zijn in het nieuwe pand.



Volg de verbouwing op http://huisvesting.brb.nl/


Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 11 april 2014, 10:39:05
Ziet er allemaal mooi uit! Gefeliciteerd!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2014, 15:14:36
Even een kleine updata, want de volledig zelf uitgevoerde verbouwing nadert zijn afronding. Ik vind het geweldig om te zien dat er zoveel mensen zijn die ons steunen in materialen, geld en vooral tijd! Dat wilde ik hier gewoon even vermelden, dat je echt met een relatief klein budget zoveel kunt bereiken.

Vrijwilligers die zich naast hun Reddingsbrigadewerk gewoon 4 avonden plus 1 zaterdag per week inzetten om er iets van te maken. Al meer dan 20 weken lang. Maar ook wildvreemden die zich aanbieden om te stucen, tegelen etc. Of die verf, ramen en elektra gratis ter beschikking stellen. Als ik het nu zo terug kijk hebben we gewoon van een grote lege bouwloods een totaalgebouw gemaakt met botenloods, clubhuis, vergaderruimte, instructielokaal, sanitair, werkplaats, pakkenschoonmaak en -opslagruimte etc.

Ja, het duurt wat langer dan de verbouwing van de brandweerkazerne hier om de hoek in Rosmalen. Maar het wordt minstens net zo mooi en dat voor een fractie van de kosten ;-).  

De hele fotoserie van meer dan 20 weken werk is hier te bewonderen:
https://www.facebook.com/pages/Clubhuis-Bossche-Reddingsbrigade/147090185395559?sk=photos_stream&tab=photos_albums

 098uo trots!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2014, 20:48:21
Citaat van: joostvankempen link=msg=1256974 date=1396952994
Voor de zwemlessen en opleidingen zwemmend redden blijft de Reddingsbrigade natuurlijk wel gewoon gebruik maken van zwembad Sportiom, dat op loopafstand ligt van het nieuwe pand. Ook de reddingsposten bij de Oosterplas ('s-Hertogenbosch) en Zandmeren (Kerkdriel) blijven 's zomers gewoon bemand worden door onze lifeguards.

Nu begrijp ik het een beetje, ik vond het al zo raar dat er een reddingsbrigade in den bosch zat, want je hebt daar toch helemaal geen strand aan zee. maar jullie bewaken plasjes. O0 tof man dat jullie daarvoor een nieuwe huisvesting krijgen.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2014, 21:08:16
Ik heb op jullie website gezien dat jullie ook goed zitten in het rijdend en varend materiaal. O0


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2014, 11:50:06
Citaat van: Shifty link=msg=1291880 date=1409165301
Nu begrijp ik het een beetje, ik vond het al zo raar dat er een reddingsbrigade in den bosch zat, want je hebt daar toch helemaal geen strand aan zee. maar jullie bewaken plasjes. O0 tof man dat jullie daarvoor een nieuwe huisvesting krijgen.

Ik blijf me verbazen dat je je 'professioneel strandwacht' noemt, maar het 'wereldje' toch niet echt kent ;) 98uiye
 
Maar goed, even een spoedcursus 'Reddingsbrigade' ;)

van alle bewakende reddingsbrigades in Nederland is minder dan de helft aan zee: in een waterrijk land als Nederland is van Groningen tot Maastricht en van Nijmegen tot aan Delft voldoende water te vinden waar mensen (kunnen) verdrinken. En het doel van Reddingsbrigade Nederland is 'voorkomen en bestrijden van de verdrinkingsdood' en niet 'redden van mensen uit zee'...

Dat brede doel betekent dus ook: zwemles geven (ZwemABC en jeug-reddingsdiploma's, voorlichting, preventie, maar ook het opleiden van badmeesters voor zwembaden etc.

Heel veel kustbrigades moeten het 's zomers hebben van redders die vanuit het hele land hun zomervakantie bij hen komen doorbrengen als lifeguard. Dit zijn dus leden van Reddingsbrigades uit Boxtel, Stedebroec of IJsselstein die bij hun eigen brigade de basisopleiding hebben gekregen en aan de kust in 1 of 2 weken specifieke zee-kennis opdoen. Dat is ook de kracht van Reddingsbrigade Nederland: dat je in korte tijd landelijke of regionaal zoveel vrijwilligers op de been kunt krijgen die allemaal dezelfde basiscompetenties hebben.

En die brigades in het binnenland leveren niet alleen mensen voor zee, zij bewaken zelf ook nog eens echt heel veel plassen, recreatiegebieden en evenementen. De zomerse verdrinkingen waren dit jaar vooral in zee, maar vorig jaar waren het bijna alleen maar recreatieplassen en rivieren waar zwemmers verdronken. Daar wordt door gemeenten echt nog te veel bezuinigd op toezicht en veiligheid.
Het varend en rijdend materiaal, maar ook de huisvesting hebben we in Den Bosch voornamelijk zelf verdiend met alle vrijwillige inzet die we doen op zowel de recreatiegebieden als bij evenementen. Vorig jaar hebben we meer dan 2700 bewakende manuren gemaakt. En dan heb ik het nog niet over de organisatie er omheen, oefenuren, opleidingen etc. En dat wordt dan weer gewaardeerd, met complimentjes, maar ook financieel door bijvoorbeeld goede afspraken met de gemeente.

Het enige jammere is dat die 175 Reddingsbrigades ieder stuk voor stuk lokaal moeten onderhandelen hierover. En dan krijg je dit soort initiatieven: http://www.gelderlander.nl/regio/nijmegen-e-o/reddingsbrigade-solliciteert-voor-strandwacht-lent-1.4498315. Of 'concurrentie' met de KNRM om een stukje strand in een klein kustplaatsje. Op het moment dat we ons zo tegen elkaar laten uitspelen, ga je het met z'n allen verliezen. Want een gemeente gaat gewoon voor het goedkoopste.

Het zou mooi zijn als RN ooit nog eens met de VNG ofzo daar afspraken over zou kunnen maken. Een landelijke norm voor de kwaliteit van toezicht, maar ook de bijbehorende vergoedingen. Dat je niet meer afhankelijk bent van een betrokken ambtenaar of hoe de politieke wind waait of die afgeschreven boot kan worden vervangen...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


BartvdB

  • Medewerker bij 2 Reddingsbrigades :)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #6 Gepost op: 4 september 2014, 17:37:12
Ziet er wel verdomt strak uit!, als het klaar is denk ik dat ik maar eens een bezoekje kom brengen daar als 'brigades onder elkaar' hahaha


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #7 Gepost op: 5 september 2014, 11:52:54
Citaat van: BartvdB link=msg=1293359 date=1409845032
Ziet er wel verdomt strak uit!, als het klaar is denk ik dat ik maar eens een bezoekje kom brengen daar als 'brigades onder elkaar' hahaha

je bent van harte welkom! welke brigade zit je zelf?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #8 Gepost op: 5 september 2014, 12:05:14
Is er al een officiële opening gepland?


BartvdB

  • Medewerker bij 2 Reddingsbrigades :)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #9 Gepost op: 5 september 2014, 19:36:08
@Joost, Je mag kiezen, Haarlem of Bloemendaal :P