Ook gisteren zijn de reddingsboten van enkhuizen weer bezig geweest met eht afvoeren van een slachtoffer van een van de witte vloot schepen.
Wat mij op valt is dat er in enkhuizen veel vaker een ambulance naar een van deze schepen moet ,dan in de andere haven plaatsen.
Het systeem met de alarmering werk prima, de knrm is echt een meer waarde voor de hulpverlening, en dus komt dit het slachtoffer ten goede.
Vooral de eerste boot van enkhuizen vaart super snel uit, meestal rond de 5 min na alarmering
Hoeveel schepen van de "Wittevloot" doen Enkhuizen aan en hoe lang liggen ze daar gemiddeld. Het zou kunnen zijn dat Enkhuizen aanmerkelijk meer schepen verwerkt dan de andere havenplaatsen. Hoorn bijvoorbeeld verwerkt jaarlijks 400-500 schepen.
Ik neem aan dat bijvoorbeeld Lemmer, Volendam, Medemblik en Texel er aanmerkelijk minder schepen krijgen.
Dat de alarmering prima werkt is natuurlijk een goede zaak, maar de bemanningen zouden het toch eigenlijk zelf moeten kunnen klaren samen met het ambulancepersoneel. Tenslotte moeten ze dat elders eigenlijk ook geheel zelfstandig kunnen klaren. Daar moet de bemanning toch continu op worden getraind.
Daarbij komt de vraag als de boten van Enkhuizen bijvoorbeeld zijn uitgerukt naar zee, komt er dan ook KNRM personeel over land oid.
Ik neem aan dat het schip middels 112 om een ambulance belt en niet via 16 gaat dat ook zo en wordt de kustwacht ook op een of andere manier geinformeerd, anders dan tijdens de uitruk/inmelding van de KNRM boten.
Hoe vaak is de KNRM inzet echt ter plekke nodig ?