Inschalen prioriteiten

Auteur Topic: Inschalen prioriteiten  (gelezen 4184 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marc_POL

  • Student CPO
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Gepost op: 4 juni 2014, 11:53:58
Het inschalen van prioriteiten gaat nog wel eens mis bij PSC of de Meldkamer. Hoe gaat dit in z'n werk? Waar zijn de (wettelijke) regels hierover vastgelegd? Het gaat mij voornamelijk over de politie.

Alvast bedankt!




Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2014, 12:03:00
Citaat van: Marc_POL link=msg=1273020 date=1401875638
Het inschalen van prioriteiten gaat nog wel eens mis bij PSC of de Meldkamer. Hoe gaat dit in z'n werk? Waar zijn de (wettelijke) regels hierover vastgelegd? Het gaat mij voornamelijk over de politie.

Nou aangezien dit je eerste bericht is ben ik wel benieuwd wat de achtergrond van je vraag is en waarop je baseert dat dit "nogal eens mis zou gaan". Nogal is "nogal" een rekbaar begrip. Is dat 1x per dag, 10x per dag en op hoeveel meldingen? Daarnaast, alles valt of staat natuurlijk bij de informatie die een melder verstrekt. Als er 10 mensen bellen voor dezelfde melding dan zullen ze alle 10 een ander verhaal vertellen. Ander in die zin, dat niet elk verhaal tot dezelfde prioriteit zal leiden. Mocht er dan bij soortgelijke meldingen maar 1 persoon bellen dan hangt het er maar net van af hoe het verhaal gebracht wordt, met welke details en hoe de melder het zelf interpreteert.

Zoals jij het nu schetst ga je op zoek naar fouten die de meldkamer maakt en als dat de basis is van je onderzoek dan sla je eigenlijk al een verkeerde weg in...


Marc_POL

  • Student CPO
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2014, 12:19:08
Citaat van: Hunter link=msg=1273024 date=1401876180
Nou aangezien dit je eerste bericht is ben ik wel benieuwd wat de achtergrond van je vraag is en waarop je baseert dat dit "nogal eens mis zou gaan". Nogal is "nogal" een rekbaar begrip. Is dat 1x per dag, 10x per dag en op hoeveel meldingen? Daarnaast, alles valt of staat natuurlijk bij de informatie die een melder verstrekt. Als er 10 mensen bellen voor dezelfde melding dan zullen ze alle 10 een ander verhaal vertellen. Ander in die zin, dat niet elk verhaal tot dezelfde prioriteit zal leiden. Mocht er dan bij soortgelijke meldingen maar 1 persoon bellen dan hangt het er maar net van af hoe het verhaal gebracht wordt, met welke details en hoe de melder het zelf interpreteert.

Zoals jij het nu schetst ga je op zoek naar fouten die de meldkamer maakt en als dat de basis is van je onderzoek dan sla je eigenlijk al een verkeerde weg in...

Ik baseer dat op een bestaand onderzoek en op een onderzoek wat ik ga starten. Daarnaast is de inhoud van de melding niet van toepassing. Mij gaat het om de gemaakte afspraken en regels. Waar kan ik deze vinden?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2014, 17:03:29
Citaat van: Marc_POL link=msg=1273032 date=1401877148
Ik baseer dat op een bestaand onderzoek en op een onderzoek wat ik ga starten. Daarnaast is de inhoud van de melding niet van toepassing. Mij gaat het om de gemaakte afspraken en regels. Waar kan ik deze vinden?
De inhoud van een melding is weldegelijk van toepassing, aangezien daar een prio aan vast wordt geknoopt. Je snapt dat aan de melding woningbrand een andere prio hangt dan het uit de boom halen van een kat. ::)


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2014, 17:08:18
Citaat van: Marc_POL link=msg=1273032 date=1401877148
Ik baseer dat op een bestaand onderzoek en op een onderzoek wat ik ga starten. Daarnaast is de inhoud van de melding niet van toepassing. Mij gaat het om de gemaakte afspraken en regels. Waar kan ik deze vinden?
Ik vraag me af hoe je iets kunt baseren op een onderzoek wat je gaat starten. Je eerste bericht laat een bepaalde vooringenomenheid ten aanzien van dit onderwerp zien. Lijkt me niet geheel juist als je een onderzoek gaat starten. Ook je uitspraak dat de inhoud van een melding er niet toe doet is op zijn minst vreemd als je wilt praten over het juist inschalen van een incident.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2014, 17:09:44
Zoek contact met een GMK en vraag of je daar een keer mee kan kijken/luisteren, dan heb je meteen een beeld van hoe het e.e.a. in de praktijk werkt. Wellicht is een tweede handige stap eens contact te zoeken met  de mensen die erover gaan, die kunnen je vast en zeker meer vertellen...


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2014, 17:38:37
Citaat van: Marc_POL link=msg=1273032 date=1401877148
Ik baseer dat op een bestaand onderzoek en op een onderzoek wat ik ga starten. Daarnaast is de inhoud van de melding niet van toepassing. Mij gaat het om de gemaakte afspraken en regels. Waar kan ik deze vinden?

Misschien dat je iets duidelijk kan zijn wat je precies wilt weten of wat je wilt onderzoeken. Op de 112 meldkamer, waar ook de politie zit, wordt gekeken of iets levensbedreigend of heterdaad is. Kortom een incident waar elke seconde telt. Andere meldingen worden doorverwezen naar naar 0900-8844.
Dan hebben we op de meldkamer zelf nog verschillende prioriteiten waar verschillende wettelijke tijden aan vast hangen. Het is de inschatting van de centralist en de invulling van het systeem welke prio er aan een melding zit. Dit hangt natuurlijk helemaal af welke informatie de melder(s) heeft. Over het algemeen worden er denk ik weinig inschattingsfouten gemaakt.


Marc_POL

  • Student CPO
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #7 Gepost op: 5 juni 2014, 16:10:35
Allen bedankt voor jullie reacties, zoals ik duidelijker in het tweede bericht beschreef gaat het mij om de gemaakte protocollen en afspraken over het inschalen van prioriteiten.

Bij voorbaat dank voor het antwoord.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #8 Gepost op: 5 juni 2014, 17:08:27
De prioriteiten worden mede bepaald door de opdrachtgever. Voor de politie is dat dus het gezag. Dat zijn afspraken tussen de de politie en het gezag die niet direct wettelijk zijn vastgelegd. Alleen het gebruik van optische- en geluidssignalen is vastgelegd, maar dat heeft niet altijd iets met de prioriteit te maken. Een melding kan de hoogste prioriteit hebben, maar dat houdt niet in dat er automatisch optische- en geluidssignalen mogen worden gebruikt.

Is het onderzoek waar jij naar verwijst ergens te vinden?