Aanrijding brandweerwagen met voetganger Waterlooplein - Amsterdam 13-06-2014

Auteur Topic: Aanrijding brandweerwagen met voetganger Waterlooplein - Amsterdam 13-06-2014  (gelezen 6804 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
AT5 ‏@AT5  3 min.
Brandweerwagen in botsing met voetganger Waterlooplein. Vrouw naar ziekenhuis, politie doet onderzoek http://at5.nl/s/xEY
p2kflex
18:05:13 13-06-14GROUP-1A1 13163 AMSTERDAM Waterlooplein
0120163Ambu 13-163 (Ambulance Amsterdam)
0120999MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant)
p2kflex
18:06:34 13-06-14GROUP-2A1 13106 AMSTERDAM Waterlooplein
0120106Ambu 13-106 (Ambulance Amsterdam)
0120999MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant)
p2kflex
18:08:41 13-06-14GROUP-1HV 1 ONGEVAL WEGVERVOER LETSEL , Waterlooplein AMSTERDAM [ OVDR ASD ]
0100369BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Dirk) (Lichtkrant)
0100350BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Dirk) (TS)
0102998BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)
0102009BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD Regio Alarmcode)
0101068BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (ROvD Infocode)
p2kflex
18:09:28 13-06-14-ALPHA-HV 1 ONGEVAL WEGVERVOER LETSEL (+Inc.net: 3+) , Waterlooplein AMSTERDAM [ NET03 ]
0102998BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)
p2kflex
18:10:17 13-06-14GROUP-1A1 13901 AMSTERDAM Waterlooplein
0120901MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901)
0120998MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances)

Ruud ten Wolde ‏@ruudtw
Er is echt een giga ongeluk gebeurd op het Waterlooplein. Ik voel me zo'n rampen toerist nu. Walgelijk. https://pbs.twimg.com/media/BqBeWWxCQAAFxUj.jpg:large


de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=84948

p2kflex
18:13:34 13-06-14GROUP-1contact ac
0102001BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HOvD Alarmcode)
0101991BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HOvD1)
0101058BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HOvD)
p2kflex
18:14:09 13-06-14GROUP-1HV 1 contact ac
0102023BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Voorlichting)
0101059BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Voorlichting)
p2kflex
18:20:49 13-06-14-ALPHA-contact ac
0100762BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (BOT)
p2kflex
18:32:32 13-06-14-ALPHA-contact ac spoed
0100762BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (BOT)
p2kflex
18:41:09 13-06-14-ALPHA-contact ac
0101060BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (CvD)






OvD-Noord heeft een ongeval gehad op het Waterlooplein in Amsterdam.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1276586 date=1402678003

OvD-Noord heeft een ongeval gehad op het Waterlooplein in Amsterdam.

Weet je dat zeker? :(


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Markoio link=msg=1276593 date=1402679701
Weet je dat zeker? :(
http://www.at5.nl/artikelen/129392/verkeersongeluk-waterlooplein

De foto's bij het artikel wijzen daar wel op.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Ja inderdaad, maar wat veel HV voertuigen voor een "simpele" aanrijding....


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Bollie link=msg=1276605 date=1402681231
Ja inderdaad, maar wat veel HV voertuigen voor een "simpele" aanrijding....
Misschien eerst even kijken wat er nou werkelijk allemaal staat voordat je zoiets beweert. Het valt namelijk best mee.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Citaat van: Red link=msg=1276603 date=1402681107
http://www.at5.nl/artikelen/129392/verkeersongeluk-waterlooplein

De foto's bij het artikel wijzen daar wel op.

Wat een nachtmerrie, sowieso voor het slachtoffer, maar ook voor mijn directe collega die hierbij betrokken is.......


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=Te54Qyqkm5Y
Brandweerwagen botst op voetganger Waterlooplein
AT5
Gepubliceerd op 15 jun. 2014
Bij een aanrijding tussen een brandweerwagen en een voetganger op het Waterlooplein is vrijdag aan het begin van de avond een vrouw ernstig gewond geraakt.

Het ongeluk gebeurde kort na 18.00 uur. Het slachtoffer is overgebracht naar een ziekenhuis.

Volgens een getuige stapte de vrouw kort voor de aanrijding uit een tram. Bij het oversteken van de trambaan zou ze zijn geraakt door een commandowagen van de brandweer.

De politie onderzoekt het ongeluk en gaat daarvoor ook camerabeelden bekijken. De brandweerwagen was onderweg naar een spoedongeval en voerde zwaailicht en sirene.
Samen sterk in de hulpverlening!


TjebbeVanTijen

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Ik woon l heel lang aan het Waterlooplein en hoor dus (overduidelijk) alle hulpdiensten voorbijkomen. Nu is hde rijweg van het Waterlooplein van Mr Visserplein tot Blauwe Brug een zeer ingewikkeld iets. Uitzonderlijk ingewikkeld zelfs. Er zijn maar liefst 11 verschillende wegstroken tussen de ene en de andere gevelwand.
Metrouitgang
Voetgangersgebied
Fietspad
Twee aparte inritten parkeergarage
Onduidelijk stukje stoep
Rijweg
soort van vluchtstrook/tramhalte
twee trambanen
weer soort van vluchtstrook tramhalte
rijbaan
onduideljik stukje stoep
fietspad
breed trottoir
Beste hulpverleners u vergeet vaak hoe moeilijk het is om hier over te steken.
Formeel is er in het midden (en NIET bij de plek waar metroingang en tram op elkaar aanlsuiten, een zebrapad
buiten het feit dat ook zebrapaden NIET meer de veiligheid bieden die zij zouden moeten geven, steken dagelijks de meeste mensen over buiten dat zebrapad.
Dat Zebrapad geldt trouwens NIET voor de trambaan... dat maakt het ook onveilig.
Bij het aan- en afrijden van trams ontstaan voortdurend letterlijk ONOVERZICHTELIJKE situaties
Alhoewel het niet toegestaan is rijden ook regelmatig taxis (snel) over de trambaan
dan zijn er nog verdwaalde toeristenauto's die het niet begrijpen al die stroken

Tussen dat alles door rijden dan de hulpverleners

Zeker met harde sirenes (dat kan ik door mijn dubbelglas ook goed horen)

Maar vaak buiten zicht.

Telt u eens het aantal keren dat een overstekende voetganger zijn/haar hoofd moet draiien om eing zicht te hebben op wat er van welke kant aankomt.

Ik denk dat er eens structureel gekeken moet worden naar de daadwerkelijke noodzaak en het rijgedrag over de trambaan, alsook over de rijstroken in dit gebied

Het is een wonder dat het meestal beperkt blijft tot bijna ongelukken...

Ik denk dat met name het aantal politieritten met volle vaart en sirenes beperkt kan worden, omdat de gevaren die bestreden moeten worden op het doel waar naar toe geraced worden vaak minder zijn dan de gevaren waaraan argeloze voetgangers in dit gebied blootgesteld worden.

Mijn indruk is dat brandweer en ambulance zich beter weten aan te passen dan de politie.

Zeker op de weekeinden zou je toch denken dat het Rembrandtplein waar de meeste incidenten plaats vinden een eigen politiepost heeft (moet die soms niet beter bemand/vrouwd worden?)

Ik wil ook nog opmerken dat de tramhuisjes met grote reclameplaten gevaarlijk zijn... overstekers kunnen niet meer door het glas kijken en steken dan in armoede maar hun hoofd in de rijbaan, of stappen erop en meoten vaak eilings weer terug springen.

GVB het is onverantwoord om hier reclame biljette te heben, het gaat om beiligheid van de passagiers, het zicht.

Ik plaats hier twee belden om mijn betoog te illustreren>

Wij vragen ons af hoe het nu met die vrouw gaat... Er staat niets meer over in de pers.

Zeker omdat de brandweer zelf (tot hun grote schrik denk ik) hier bij betrokken was, lijkt mij het goed dat ook nadere informatie publiek gemaakt wordt.

Nu lijkt het (onbedoeld) een doofpotje van de hulpverleners te zijn. Dat is niet goed.

Dank voor uw aandacht.

Hulpverlening dient toch niet argeloze voorbijgangers in levensgevaar te brengen?

PS denk dat het al te veel politieserie te kijken met spectaculaire races door straten met verontachtzaming van alles wat daar loopt en staat, onbewust een slechte invloed uitoefent. De stoerheid moet vooral bestreden worden. Het gaat om effectiviteit van de hulp. Die wij allen graag willen prijzen.

Denk nu niet dat ik achter de geraniums de hele dag naar buiten zit te kijken. Ik woon en werk thuis en wij heben veel ramen in ons huis, ook een erker, dan zie je dit alles.

http://imaginarymuseum.org/docu/WaterloopleinKruistocht.jpg

Ik ben er voor om de lichamen af te tekenen met krijt dat lang zichtbaar blijft... dat is een waarschuwing aan een ieder

http://imaginarymuseum.org/docu/WaterloopleinOngeluk140618_01.jpg


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: TjebbeVanTijen link=msg=1278701 date=1403351703

Wij vragen ons af hoe het nu met die vrouw gaat... Er staat niets meer over in de pers.

Zeker omdat de brandweer zelf (tot hun grote schrik denk ik) hier bij betrokken was, lijkt mij het goed dat ook nadere informatie publiek gemaakt wordt.

Nu lijkt het (onbedoeld) een doofpotje van de hulpverleners te zijn. Dat is niet goed.


Dat is geen doofpotje van hulpverleners. Dat doofpotje noemen we een medisch beroepsgeheim. Ik snap dat je nieuwsgierig bent, maar het ziekenhuis zal nooit nadere informatie over het letsel terugkoppelen naar de pers. Dat is hun beroepsgeheim namelijk.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens