VRR combivoertuig brambulance

Auteur Topic: VRR combivoertuig brambulance  (gelezen 45839 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #60 Gepost op: 18 juni 2014, 15:55:21
Citaat van: -Joost- link=msg=1277738 date=1403025406
Dan gaat de verpleegkundige even een brandje blussen zeker...

De SOSA bestaat overigens niet meer, maar die opleiding houdt wel wat meer in dan een rondje rijden met een gele bus. Dan spreken we nog niet over bijscholingen en dergelijke.

Wat zou de toegevoegde waarde van de brandweerman zijn op het strand? De verpleegkundige kan z'n nut nog bewijzen, maar die kan ook gebeld worden en in de oranje auto stappen als het nodig is.

Zever, er zijn tal van landen waar de brandweer de ambulances bemant.


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #61 Gepost op: 18 juni 2014, 15:56:25
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1278032 date=1403091519
Hoe is de financiering van dit voertuig met bemanning geregeld?
Brandweer- en Ambulancehulpverlening kent ieder zijn eigen specifieke gescheiden geldbronnen.

Het voertuig was al in bezit, is vermoedelijk alleen opnieuw beplakt. Ambu heeft in de regel een, twee of soms drie tassen mee, deze passen mooi achterin.
De bemanning is reeds in dienst, hoeft niet specifiek voor dit voertuig worden aangenomen. Vermoedelijk wordt er gewoon na aanleiding van de "klus" gedeclareerd.

Ik vindt het sowieso opmerkelijk dat er binnen de verschillende ambulancediensten en brandweerkorpsen niet nog meer wordt samengewerkt. Ik bedoel, kijk naar het buitenland, daar valt de ambu heel vaak onder verantwoording van de brandweer. Op de werkvloer gaat dit geen besparing leveren, maar qua hoger management zeer waarschijnlijk wel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #62 Gepost op: 18 juni 2014, 16:00:03
Citaat van: Crepusculum link=msg=1278084 date=1403099721
Zever, er zijn tal van landen waar de brandweer de ambulances bemant.

Citaat van: Panigale link=msg=1278086 date=1403099785
Ik vindt het sowieso opmerkelijk dat er binnen de verschillende ambulancediensten en brandweerkorpsen niet nog meer wordt samengewerkt. Ik bedoel, kijk naar het buitenland, daar valt de ambu heel vaak onder verantwoording van de brandweer. Op de werkvloer gaat dit geen besparing leveren, maar qua hoger management zeer waarschijnlijk wel.

De ambulancezorg is Nederland is niet te vergelijken met de landen om ons heen en dat moeten we koesteren. Een ambulancechauffeur in NL krijgt meer qua opleiding dan een ambulancier in België. Daar loopt al een heel topic over... ::)

De brandweerchef die iets gaat vinden over gezondheidszorg, laat me niet lachen, of moet ik huilen...


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #63 Gepost op: 18 juni 2014, 16:06:40
Citaat van: -Joost- link=msg=1278090 date=1403100003
De ambulancezorg is Nederland is niet te vergelijken met de landen om ons heen en dat moeten we koesteren. Een ambulancechauffeur in NL krijgt meer qua opleiding dan een ambulancier in België. Daar loopt al een heel topic over... ::)

De brandweerchef die iets gaat vinden over gezondheidszorg, laat me niet lachen, of moet ik huilen...
Liever een brambulance met chauffeur die kan reanimeren en O2 geven binnen 5 minuten, dan een ambulance met vpk op na 20 minuten. Niemand kan dat ontkennen.

Net zoals ik niet kan ontkennen dat een ambulance met ALS support beter is dan BLS. Maar BLS die sneller ter plaatse is dan ALS, is altijd beter. Schiet dit niet meteen af.

Ik ben gered door een medische secretaresse die Heimlich kon. Als ik had moeten wachten op de ambulance met vpk, was het een ander verhaal geweest.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #64 Gepost op: 18 juni 2014, 16:12:47
Citaat van: Crepusculum link=msg=1278096 date=1403100400
Liever een brambulance met chauffeur die kan reanimeren en O2 geven binnen 5 minuten, dan een ambulance met vpk op na 20 minuten. Niemand kan dat ontkennen.

Net zoals ik niet kan ontkennen dat een ambulance met ALS support beter is dan BLS. Maar BLS die sneller ter plaatse is dan ALS, is altijd beter. Schiet dit niet meteen af.

Ik ben gered door een medische secretaresse die Heimlich kon. Als ik had moeten wachten op de ambulance met vpk, was het een ander verhaal geweest.

Reanimeren, defibrilleren, heimlich en dergelijke kan ik Nederland door iedere politieagent, brandweerman, strandwacht en noem maar op gebeuren. Afhankelijk van de rol hebben ze ook nog wel een flesje zuurstof bij zich. Overigens zijn er in dun bevolkte gebieden ook speciale brandweerteams die rijden voor reanimatie en ook andere acute aandoeningen. Ook sturen we burgers met een AED naar reanimaties, hoewel daar de meningen nog over verdeeld zijn...  O0

Als ik een auto ongeluk heb ben ik blij dat er binnen enkele minuten een uitgebreid opgeleide en ervaren medisch professional bij me is...    ::)


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #65 Gepost op: 18 juni 2014, 16:17:14
Citaat van: -Joost- link=msg=1278102 date=1403100767
Reanimeren, defibrilleren, heimlich en dergelijke kan ik Nederland door iedere politieagent, brandweerman, strandwacht en noem maar op gebeuren. Afhankelijk van de rol hebben ze ook nog wel een flesje zuurstof bij zich. Overigens zijn er in dun bevolkte gebieden ook speciale brandweerteams die rijden voor reanimatie en ook andere acute aandoeningen.  O0

Als ik een auto ongeluk heb ben ik blij dat er binnen enkele minuten een opgeleide en ervaren medisch professional bij me is...    ::)

Dus wat is dat mis met een voertuig in te zetten dat anders in de SIV rol toch haast niet gebruikt zou worden? :)
Overigens zijn ambulanciers in Belgie eveneens opgeleid om te werken via scoop and run, namelijk patient stabiliseren en dan zo snel mogelijk naar een ziekehuis te vervoeren. Wat niet wil zeggen dat er niet aan de opleiding gesleuteld moet worden en wordt, en dat er ook in Belgie steeds vaker ambulances die bemand worden door een ambulancier en een verpleegkundige. En dan zijn er nog de vele MUG's. Ik heb zelf al geweten dat de MUG met spoedarts en vpk enkele minuten voor de ambulance (met 2 ambulanciers) ter plaatse is.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #66 Gepost op: 18 juni 2014, 16:28:34
Citaat van: Crepusculum link=msg=1278106 date=1403101034
Dus wat is dat mis met een voertuig in te zetten dat anders in de SIV rol toch haast niet gebruikt zou worden? :)

De combinatie zie ik, vooralsnog, als onzinnig, maak er dan 2 losse eenheden van. De SIV-1 voor brandweerincidenten en de verpleegkundige als rapid responder in een eigen auto. Zodoende kan je veel effectiever inzetten. Het heeft weinig nut om een verpleegkundige, die ook niet niks kost, vast te zetten bij een rokende prullenbak. Andersom als je op een stranddag veel hyperthermie klachten hebt, dan kan die brandweerman ook niet meer dan de al aanwezige strandwachten. Dat kan je dus ook oplossen door de verpleegkundige vws aan de strandpost te zetten. Bij een incident op het strand stapt hij/zij in het strandvoertuig, zoals nu ook gebeurd, en je hebt hetzelfde effect.

Citaat van: Crepusculum link=msg=1278106 date=1403101034
Overigens zijn ambulanciers in Belgie eveneens opgeleid om te werken via scoop and run, namelijk patient stabiliseren en dan zo snel mogelijk naar een ziekehuis te vervoeren. Wat niet wil zeggen dat er niet aan de opleiding gesleuteld moet worden en wordt, en dat er ook in Belgie steeds vaker ambulances die bemand worden door een ambulancier en een verpleegkundige. En dan zijn er nog de vele MUG's. Ik heb zelf al geweten dat de MUG met spoedarts en vpk enkele minuten voor de ambulance (met 2 ambulanciers) ter plaatse is.

Ik kan niet meer zeggen dan dat dit m.i. een positieve ontwikkeling is O0 Het grote verschil met NL is dat wij geen MUG/Notartz concept kennen en het grootste deel van de handelingen op straat dus door een ambulance verpleegkundige gebeurd.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #67 Gepost op: 18 juni 2014, 21:02:50
Helemaal mee eens!

Citaat van: LuukPol link=msg=1277913 date=1403044881
Ik vind het jammer dat ieder hier op voorhand zo negatief is. En dat om een suggestie die gewekt wordt, eigenlijk weten we nog helemaal niet precies wat er gaat gebeuren. Waarom wordt een mogelijke poging om de bedrijfsvoering te verbeteren direct afgeschoten?


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
Reactie #68 Gepost op: 18 juni 2014, 23:17:48
wat een negatiefe reactie's hierover, die wagen staat er en ze gaan een gecombineerde proef doen laat ze lekker gaan ik ben er een voorstander van dit soort ontwikkelingen. kijk nu naar de motor voor de ambulance of brandweer ook een bepaalde ophef maar in de praktijk blijkt het te werken.
ik ben nieuwgierig naar de inrichting van de wagen ik hoop een combi van een siv en een gedeelde bepakking van de ambulance.  O0


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #69 Gepost op: 29 juni 2014, 10:39:22
Even een reactie, hoeveel ambulance verpleegkundigen werken ook nog als brandweer vrijwilliger??? Al dan niet zelfs als bevelvoerder?
Hoeveel ambulancechauffeurs werken ook nog als brandweer vrijwilliger??? Al dan niet zelfs als bevelvoerder??
Dus kan volgens mij toch niet zo een probleem zijn om hier een combinatie voertuig van te maken, soms denken jullie zo kort door de bocht.

Als jullie op bovenstaande vragen de antwoorden weten, kunnen jullie toch ook de andere vragen beantwoorden of niet?

Als je het buiten de uren als brandweerman kan, dan kan je dat toch ook tijdens de uren of niet, in ijn ogen zijn combinatie functies zeker mogelijk en zorgen ze alleen maar voor een betere en betaalbare hulpverlening.
Soms moet je eens out of the box denken ook hé.
Go home we got it !!!  We finish what others can't