GRIP 2 Zeer grote brand (industrie) FrieslandCampina Verlaatsterweg - Gerkesklooster 29-07-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (industrie) FrieslandCampina Verlaatsterweg - Gerkesklooster 29-07-2014  (gelezen 37953 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sv3nvs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
Citaat van: PdeGier link=msg=1286510 date=1406749071
Wederom worden er in een nablusfase een groot beroep gedaan op de regionale brandweer. Zoals ik al een keer eerder opperde. Dit zou wat mij betreft gedaan kunnen worden door een particulier bedrijf. Nu worden een groot aantal voornamelijk vrijwilliger brandweerlieden van hun normale werk weg getrokken om bij een niet meer spoed eisende klus op te lossen. Als er geld te verdienen valt zijn er vast wel bedrijven die dit op willen pakken.

Ik vermoed dat dit voor de VR goedkoper is. Als je een extern bedrijf in huurt kost het je een stuk meer, en hoeveel vraag zal er regionaal/landelijke voor zijn.
Liever een eerlijk dan een beleefd antwoord, daar kun je tenminste wat mee.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: PdeGier link=msg=1286510 date=1406749071
Wederom worden er in een nablusfase een groot beroep gedaan op de regionale brandweer. Zoals ik al een keer eerder opperde. Dit zou wat mij betreft gedaan kunnen worden door een particulier bedrijf. Nu worden een groot aantal voornamelijk vrijwilliger brandweerlieden van hun normale werk weg getrokken om bij een niet meer spoed eisende klus op te lossen. Als er geld te verdienen valt zijn er vast wel bedrijven die dit op willen pakken.
Alsjeblieft hee! Geen privatisering! We weten wat daar van komt.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


roan100

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
p2kflex
15:22:53 31-07-14GROUP-1P 3 Nablussen Friesland Foods VERLAATSTERWEG 26 GERKESKLOOSTER 024533
0303122BRW Friesland (Surhuisterveen) (Blusploeg)
0303100BRW Veiligheidsregio Friesland (IOvD Noord - Oost)
p2kflex
15:10:19 31-07-14GROUP-1P 3 Nablussen Friesland Foods VERLAATSTERWEG 26 GERKESKLOOSTER 024532
0303112BRW Friesland (Drogeham) (Blusploeg)
0303100BRW Veiligheidsregio Friesland (IOvD Noord - Oost)


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Citaat van: Jos v L link=msg=1286628 date=1406818598
Alsjeblieft hee! Geen privatisering! We weten wat daar van komt.

Het bergen van auto's langs de wegen wordt toch ook door particuliere bedrijven gedaan? RWS komt en kijkt ernaar. De brandweer knipt indien nodig het wrak nog verder open en laat het ook staan.

Vergelijk ook eens de inzetten van duikteams. Deze zijn minder beschikbaar, en al helemaal niet meer voor secudaire inzetten zoals berging van slachtoffers of auto's.

Vraag is vooral of de kosten van de brandweerinzet door de verzekeraar betaald worden. Brandweer is toch vooral een instelling voor primaire hulp. Bij langdurige blussing is het wellicht beter om de primaire inzetbare eenheden weer zsm beschikbaar te maken voor eventuele nieuwe incidenten., en een particulier bedrijf de rest te laten doen.
Mister Livingstone, I presume?


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: Walker link=msg=1286634 date=1406819635
Het bergen van auto's langs de wegen wordt toch ook door particuliere bedrijven gedaan? RWS komt en kijkt ernaar. De brandweer knipt indien nodig het wrak nog verder open en laat het ook staan.

Vergelijk ook eens de inzetten van duikteams. Deze zijn minder beschikbaar, en al helemaal niet meer voor secudaire inzetten zoals berging van slachtoffers of auto's.

Vraag is vooral of de kosten van de brandweerinzet door de verzekeraar betaald worden. Brandweer is toch vooral een instelling voor primaire hulp. Bij langdurige blussing is het wellicht beter om de primaire inzetbare eenheden weer zsm beschikbaar te maken voor eventuele nieuwe incidenten., en een particulier bedrijf de rest te laten doen.

Snap je vergelijking tussen RWS en de berger niet.  De brandweer vertrekt als de auto is open geknipt is en nadat alles veilig is gesteld.  We laten dan toch ook niet een particulier bedrijf komen als we ter plaatse komen en het blijkt geen beknelling te zijn. Moeten we dan ook een particulier bedrijf laten komen om de accuklemmen af te koppelen?

Ik weet niet wat jij voor werk doet, maar over het algemeen is het erg prettig dat als je ergens aan begint je het ook af kunt maken.  Er zulen voor en tegens zijn, waarom wel en waarom niet. Ik deel de mening om uit te besteden in ieder geval niet. Dit soort zaken horen grondig te gebeuren door een non profit organisatie en niet door een bedrijf wat er geld aan moet verdienen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Het bergen van auto's langs de wegen wordt toch ook door particuliere bedrijven gedaan?

Het verder slopen van een gebouw en/of afvoeren van afval nadat de brand uit is gebeurt toch ook door particuliere bedrijven? Zelfs het opruimen van aangetroffen asbest, ook in de omgeving.
Dus precies overeenkomend met jouw beeldspraak...,

Andersom, de Brandweer vertrekt toch ook niet bij een auto als die nog smeult? Dus, wat is je punt?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


roan100

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
p2kflex
23:36:21 31-07-14GROUP-2Prio 2 Graag aflossing voor TS. Friesland Foods VERLAATSTERWEG 26 GERKESKLOOSTER 024532
0303112BRW Friesland (Drogeham) (Blusploeg)
0303100BRW Veiligheidsregio Friesland (IOvD Noord - Oost)
p2kflex
23:53:42 31-07-14GROUP-1P 2 Graag aflossing TS. Friesland Foods VERLAATSTERWEG 26 GERKESKLOOSTER 024531
0303104BRW Friesland (Buitenpost) (Blusploeg)
0303100BRW Veiligheidsregio Friesland (IOvD Noord - Oost)
p2kflex
05:57:04 01-08-14GROUP-1P2 graag aflossing ts. Friesland Foods VERLAATSTERWEG 26 GERKESKLOOSTER 024431
0303407BRW Friesland (Kollum) (Blusploeg)
0303100BRW Veiligheidsregio Friesland (IOvD Noord - Oost)
p2kflex
07:33:45 01-08-14GROUP-1P 2 Nablussen (Ass.: so/hru slangopr.unit) Friesland Foods VERLAATSTERWEG 26 GERKESKLOOSTER 026380
0303161BRW Friesland (Grou) (Bevelvoerder)
0303164BRW Friesland (Grou) (Chauffeurs HA)
0300020BRW Veiligheidsregio Friesland (OvD Noord-Oost)
p2kflex
07:34:40 01-08-14GROUP-1P 2 Opruimen WTS (Ass.: so/hru slangopr.unit) Friesland Foods VERLAATSTERWEG 26 GERKESKLOOSTER 027131
0303776BRW Friesland (Burgum) (Blusploeg 415)
0303777BRW Friesland (Burgum) (Blusploeg 416)
0303778BRW Friesland (Burgum) (Blusploeg 417)
0303779BRW Friesland (Burgum) (Blusploeg 418)
0303789BRW Friesland (Burgum) (Chauffeurs)


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Citaat van: zwelgje link=msg=1286706 date=1406849323
Het verder slopen van een gebouw en/of afvoeren van afval nadat de brand uit is gebeurt toch ook door particuliere bedrijven? Zelfs het opruimen van aangetroffen asbest, ook in de omgeving.
Dus precies overeenkomend met jouw beeldspraak...,

Andersom, de Brandweer vertrekt toch ook niet bij een auto als die nog smeult? Dus, wat is je punt?

Ik reageerde op de oorspronkelijke posting van PdeGier. Een smeulende auto is wat anders dan een dagenlange inzet in afvalbergen, loodsen vol papier of loodsen voor kaas of cacao. Ik snap zijn idee dat je voor langdurige inzetten op een bepaald moment naar een andere partij uitwijkt.
Mister Livingstone, I presume?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Als je ondertussen leest waar de aflossingen (vrijwilligers) al dagenlang allemaal vandaan moeten komen in dat gebied dan kun je je afvragen of een langdurige nablus etc. inzet (in die buurt) in de toekomst niet anders zou moeten worden geregeld.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Citaat van: Thor link=msg=1286752 date=1406894695
Als je ondertussen leest waar de aflossingen (vrijwilligers) al dagenlang allemaal vandaan moeten komen in dat gebied dan kun je je afvragen of een langdurige nablus etc. inzet (in die buurt) in de toekomst niet anders zou moeten worden geregeld.
emmers water doorgeven? Hoe zie je dit voor je, ik begrijp je opmerking namelijk wel.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge