Bij draagproeven heeft het merendeel van het test personeel de voorkeur gegeven aan de Fire Hood onder de helm ipv de Hollandse nekflap. De Fire Hood geeft beter bescherming, sluit het gezicht beter af van de hitte, er zijn geen kieren tussen nekflap en masker en het gezicht. Daarbij vond men de helm "luchtiger" bij niet brand inzetten omdat nu de nekflap niet continue om je gezicht hangt. Het gebruik is hygiënischer omdat de Fire Hood vaker gewassen zal worden (is de bedoeling ) als de nekflap die meestal nooit gereinigd wordt omdat dan de helm niet gebruik klaar is (er zijn/waren geen reserve op voorraad)
Na bijna een jaar gebruik nog geen klachten en eigenlijk op enkele kleine zaken na geen problemen.
Daarbij heeft de Firehood in een aantal gevallen al de bescherming gegeven aan de gebruiker waar de Dutch Curtain (zoals de Zweden hem noemen) zeker te kort was geschoten.
Ach kijk over de lands grenzen en je ziet de Balaclave of Fire hood veel vaker gebruikt worden dan de Nederlandse nekflap aan de brandweer helm.
Ik ben voorstander van een firehood, dat even voorop gesteld.
Wat mij echter wel lastig lijkt is dat je wel afhankelijk bent van die firehood, als B naar de melder lopen en een gesprek aangaan met je Kenny look is niet handig. Liever met open vizier, dus dan lijkt zo'n kort nekflap niet handig, want je moet (!) je firehood dragen. Als je een lange nekflap hebt en je wilt een korte inzet doen dan kan het ook even zonder firehood. Bij langere inzetten als B wel gewoon de firehood op doen natuurlijk.
Waar het denk ik om gaat is dat je niet altijd in vol ornaat voor de bewoner wilt staan. Het is afwegen hoe je je aankleed als je naar een woningbrand oid rijdt, want in de eerste momenten als B ben je toch met andere zaken bezig waarbij de firehood niet nodig is.
Verder die reiniging is een sterk punt lijkt me!