GMS en letters van hectometerpaaltjes

Auteur Topic: GMS en letters van hectometerpaaltjes  (gelezen 6497 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Gepost op: 29 augustus 2014, 23:16:00
Vanavond belde ik 112 om een locatiewijziging door te geven bij een melding. De melding stond op A28 Re 72,5. Het bleek echter te zijn op A28 72,5 C. Op het hectometerpaaltje op de afrit stond dus geen 'Li', maar enkel in het oranje de toevoeging 'C'.

De centralist van de meldkamer voerde de 'C' in, maar kon er niks mee, want het systeem gaf geen locatie terug.

Nu is de vraag: zou dit toeval zijn, of zijn er meer wegen bekend, waarbij de op- en afritten ontbreken? Of is in GMS de toevoeging 'Li' en 'Re' altijd verplicht om tot een geldige hectometerpaal te komen?

Ben benieuwd of hier centralisten antwoord op kunnen geven. Dank!


www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2014, 23:19:42
Moeilijk te zeggen hoe het in andere regio's is, maar bij ons in Amsterdam is iedere verbindingsweg, afrit of paralelbaan ingevoerd in GMS. Een toevoeging als X, Y, S of wat dan ook werkt altijd. Daarmee moet je dan Li of Re weglaten, want het betreft dan immers niet de linker of rechterbaan..


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2014, 15:34:04
Je zou verwachten dat alle meldkamers van de beschikbare GIS-informatie zoals de nationale wegenkaart met alle hectometerpaaltjes, inclusief letters.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2014, 16:06:35
Tsja...

172 bij Liempde kan helemaal niet:
p2kflex
21:23:55 30-08-14GROUP-1PRIO 1 : Aanrijding letsel (Soort THV: Beknelling) A2 Li 172,0 LIEM : 1371 1341 BN_2231 OVD-B
1106024BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Bemanning HV / HW Algemeen)
1106098BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Lichtkrant)
1106046BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Postalarm)
1104761BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Noord)


Toen regio BN met 136

p2kflex
21:28:32 30-08-14-ALPHA-ALARM OVD D2 > VERKEERSONGEVAL: (SIS 3.1 KLEINE HV) A2 L - BOSSEWEG 136,0 BEST 0771HV 2231TS TSBZO 0092OVD
SIS 31170021BRW Veiligheidsregio Brabant-Noord (OvD D2 - St. Michielsgestel - St. Oedenrode - Schijndel - Boxtel)


en dan uiteindelijk...

p2kflex
21:30:10 30-08-14GROUP-1PRIO 1 : Aanrijding letsel (Soort voertuig: personenauto) A2 L 172,0 WAA : 3141 1871 5071 2331 OVD-B ZUID
1106973BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Centrum) (Kazernealarm)
1106998BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Centrum) (Lichtkrant)
1107198BRW Brabant-Zuidoost (Leende) (Lichtkrant)
1107146BRW Brabant-Zuidoost (Leende) (Postalarm)
1106446BRW Brabant-Zuidoost (Maarheeze) (Korpsalarm)
1106498BRW Brabant-Zuidoost (Maarheeze) (Lichtkrant)
1104763BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Zuid)


Hendriksje

  • Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2014, 20:38:21
Ook in de regio Haaglanden staan de letter-toevoegingen gewoon in het gms.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #5 Gepost op: 1 september 2014, 09:31:20
Citaat van: Bernt link=msg=1292498 date=1409493995
Tsja...

172 bij Liempde kan helemaal niet:
p2kflex
21:23:55 30-08-14GROUP-1PRIO 1 : Aanrijding letsel (Soort THV: Beknelling) A2 Li 172,0 LIEM : 1371 1341 BN_2231 OVD-B
1106024BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Bemanning HV / HW Algemeen)
1106098BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Lichtkrant)
1106046BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Postalarm)
1104761BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Noord)


Toen regio BN met 136

p2kflex
21:28:32 30-08-14-ALPHA-ALARM OVD D2 > VERKEERSONGEVAL: (SIS 3.1 KLEINE HV) A2 L - BOSSEWEG 136,0 BEST 0771HV 2231TS TSBZO 0092OVD
SIS 31170021BRW Veiligheidsregio Brabant-Noord (OvD D2 - St. Michielsgestel - St. Oedenrode - Schijndel - Boxtel)


en dan uiteindelijk...

p2kflex
21:30:10 30-08-14GROUP-1PRIO 1 : Aanrijding letsel (Soort voertuig: personenauto) A2 L 172,0 WAA : 3141 1871 5071 2331 OVD-B ZUID
1106973BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Centrum) (Kazernealarm)
1106998BRW Brabant-Zuidoost (Eindhoven Centrum) (Lichtkrant)
1107198BRW Brabant-Zuidoost (Leende) (Lichtkrant)
1107146BRW Brabant-Zuidoost (Leende) (Postalarm)
1106446BRW Brabant-Zuidoost (Maarheeze) (Korpsalarm)
1106498BRW Brabant-Zuidoost (Maarheeze) (Lichtkrant)
1104763BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Zuid)

Wellicht 2 verschillende aanrijdingen?
Zou ook kunnen dat de melder afslag Leende voorbij is gereden en per abuis Liempde heeft gezegd.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #6 Gepost op: 1 september 2014, 12:46:59
Nee was dezelfde melding... je zou zeggen alsje hmp intypt in gms automatisch de gemeente erbij komt te staan..


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #7 Gepost op: 4 september 2014, 00:16:57
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1292249 date=1409346960
Vanavond belde ik 112 om een locatiewijziging door te geven bij een melding. De melding stond op A28 Re 72,5. Het bleek echter te zijn op A28 72,5 C. Op het hectometerpaaltje op de afrit stond dus geen 'Li', maar enkel in het oranje de toevoeging 'C'.

De centralist van de meldkamer voerde de 'C' in, maar kon er niks mee, want het systeem gaf geen locatie terug.

Nu is de vraag: zou dit toeval zijn, of zijn er meer wegen bekend, waarbij de op- en afritten ontbreken? Of is in GMS de toevoeging 'Li' en 'Re' altijd verplicht om tot een geldige hectometerpaal te komen?

Ben benieuwd of hier centralisten antwoord op kunnen geven. Dank!

En wat zou de c voor extra toevoeging hebben op de melding? 72,5 is 72,5 praat je nu over een klaverblad of verbindingslussen dan wordt het anders in dit geval denk ik niet dat het extra waarde toevoegt


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #8 Gepost op: 4 september 2014, 00:57:12
Citaat van: Bert_0341 link=msg=1293110 date=1409782617
En wat zou de c voor extra toevoeging hebben op de melding? 72,5 is 72,5 praat je nu over een klaverblad of verbindingslussen dan wordt het anders in dit geval denk ik niet dat het extra waarde toevoegt

Aan de hand van de letter kan direct gezien worden waar het is op de auto(snel)weg:

Citaat
Bij knooppunten, aansluitingen, verzorgingsplaatsen, parallelbanen, wisselstroken of een ander bijzonder situatie wordt er voor de takken naast de hectometeraanduiding een zwarte letter op een geel achtergrond geplaatst. De letters a t/m d worden gebruikt voor aansluitingen, de letters e t/m z (m.u.v. i, l, o) voor de rest. De letters zijn als volgt:

Letter   Richting                  Beschrijving
a           Hoofdrijbaan rechts   afrit
b           Hoofdrijbaan rechts   toerit
c           Hoofdrijbaan links   afrit
d           Hoofdrijbaan links   toerit
e            Hoofdrijbaan rechts   directe verbindingsboog van het laagste wegnummer naar het hoogste wegnummer
f          Hoofdrijbaan links   directe verbindingsboog van het laagste wegnummer naar het hoogste wegnummer
g          Hoofdrijbaan rechts   semi-directe verbindingsboog van het laagste wegnummer naar het hoogste wegnummer
h          Hoofdrijbaan links   semi-directe verbindingsboog van het laagste wegnummer naar het hoogste wegnummer
j           Hoofdrijbaan rechts   indirecte verbindingsboog van het laagste wegnummer naar het hoogste wegnummer
k          Hoofdrijbaan links   indirecte verbindingsboog van het laagste wegnummer naar het hoogste wegnummer
m         oplopend               rangeerbaan van het laagste wegnummer
n          aflopend                 rangeerbaan van het laagste wegnummer
p          oplopend               verzorgingsplaats
q          aflopend               verzorgingsplaats
r          Hoofdrijbaan rechts   directe verbindingsboog van het hoogste wegnummer naar het laagste wegnummer
s          Hoofdrijbaan links   directe verbindingsboog van het hoogste wegnummer naar het laagste wegnummer
t          Hoofdrijbaan rechts   semi-directe verbindingsboog van het hoogste wegnummer naar het laagste wegnummer
u          Hoofdrijbaan links   semi-directe verbindingsboog van het hoogste wegnummer naar het laagste wegnummer
v          Hoofdrijbaan rechts   indirecte verbindingsboog van het hoogste wegnummer naar het laagste wegnummer
w           Hoofdrijbaan links   indirecte verbindingsboog van het hoogste wegnummer naar het laagste wegnummer
x          oplopend                   rangeerbaan van het hoogste wegnummer
y          aflopend                      rangeerbaan van het hoogste wegnummer
z          bijzondere situaties,   Wisselstrook

- directe verbindingsbogen zijn de bogen naar rechts, zoals de buitenste bogen van een 4-taks knooppunt;
- semi-directe verbindingsbogen zijn de bogen naar links, zoals de sterbogen bij Prins Clausplein of de turbinebogen bij Knooppunt Almere;
- indirecte verbindingsbogen zijn de bogen naar rechts die mogelijk maakt om linksaf te slaan, zoals de lussen bij Klaverbladen.


Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hectometerpaal
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Hendriksje

  • Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #9 Gepost op: 4 september 2014, 12:06:44
In dit geval heeft heeft het ook meerwaarde. Bij alarmering wordt onder andere rekening gehouden met de aanrijroute. Zo kan je dus voorkomen dat er tegendraads moet worden gereden door de hulpdiensten. Tegendraads op de snelweg voel ik mijzelf ook niet zo prettig bij.