GRIP 1 (wegwerker omgekomen bij aanrijding) A12 - Woerden 23-10-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (wegwerker omgekomen bij aanrijding) A12 - Woerden 23-10-2014  (gelezen 19890 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #30 Gepost op: 24 oktober 2014, 12:09:28


Wegwerker komt om na aanrijding vrachtwagen

Afgelopen nacht is er een wegwerker omgekomen na een aanrijding met een vrachtwagen op de A12 bij Woerden. Een andere wegwerker is zwaargewond geraakt.

De vrachtwagen reed op de wegwerkers in. Hierbij is de chauffeur ook zwaargewond geraakt. De politie merkt hem aan als verdachte.

Jarenlang was het aantal slachtoffers bij wegwerkzaamheden stabiel. Maar nu vallen er steeds meer doden bij werkzaamheden aan de weg. Hoe komt dat?

Naar aanleiding van het dodelijke ongeluk vannacht op de A12 sprak verslaggever Laura Kors met chauffeur Agnes de Vreeze. Twee jaar geleden overleefde zij ternauwernood een soortgelijk ongeluk. Een betonwagen reed met volle vaart in op de pijlwagen met rijdende bewegwijzering die De Vreeze bestuurde. Ook spreekt Laura met Gijs Lokhorst van vakbond CNV Bouw. Hij vindt dat er nu echt maatregelen getroffen moeten worden.

BRON + diverse video's en geluidsopname: http://www.eenvandaag.nl/binnenland/54798/wegwerker_komt_om_na_aanrijding_vrachtwagen
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #31 Gepost op: 24 oktober 2014, 14:46:37
Er hoeft niets aan de regels te veranderen, maar aan de handhaving.
De blauwe tak is gewoon veel te druk om nu te kunnen controleren bij meer werken in de nacht, en van deze wetenschap maken de weggebruikers gebruik.
Maar ook als de pakkans bij normale omstandigheden al omhoog zou kunnen dan werkt dat automatisch door bij wegwerken.
En die 12 is suggestief, want daarvan zijn vier wegwerkers en acht automobilisten voor zover mijn informatie strekt. :-X
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #32 Gepost op: 24 oktober 2014, 15:01:20
Ben het er 1000% mee eens dat er veel meer handhaving moet komen voor snelheidsovertredingen bij wegwerkzaamheden waar gewerkt wordt en rode kruizen negeren in het algemeen. En aangezien het meeste toch automatisch verwerkt wordt mag de prent daarvoor gewoon uiterlijk 7 kalenderdagen na de overtreding al op de mat vallen zodat men gelijk weet waar men wat gedaan heeft.
Je kan mij niet wijs maken dat het technisch niet mogelijk is om dit soort zaken niet er tussenuit te pikken en versneld te verwerken.

En anders maar een volledige afsluiting waar er gewerkt wordt en ja ik weet dat dit mogelijk zeer populair klinkt en niet graag gedaan zal worden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #33 Gepost op: 24 oktober 2014, 15:03:41
Het aantal dodelijke ongevallen bij wegwerkzaamheden. Goed dat de aantallen bijgehouden worden, maar we kunnen deze cijfers nog niet met elkaar vergelijken. Het gaat om aantal dodelijke slachtoffers bij ongevallen bij wegwerkzaamheden. Aangezien het aantal wegwerkzaamheden elk jaar anders is, dient dit cijfer dient gedeeld te worden door het totaal aantal wegwerkzaamheden. Zo krijgen we een ratio van aantal dodelijke slachtoffers bij wegwerkzaamheden/aantal wegwerkzaamheden, en de ratio's van de verschillende jaren kunnen we wel met elkaar vergelijken. Dan pas kun en mag je conclusies trekken over een stijging of daling van het aantal dodelijke slachtoffers bij wegwerkzaamheden.

Daarnaast is het misschien ook fijn om te weten hoeveel gewonden (licht & zwaar) er zijn gevallen, en is het fijn om te weten of de wegwerkzaamheden geplande of spoed werkzaamheden betrof.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #34 Gepost op: 24 oktober 2014, 15:13:46
Citaat van: honderd link=msg=1303986 date=1414155821
Het aantal dodelijke ongevallen bij wegwerkzaamheden. Goed dat de aantallen bijgehouden worden, maar we kunnen deze cijfers nog niet met elkaar vergelijken. Het gaat om aantal dodelijke slachtoffers bij ongevallen bij wegwerkzaamheden. Aangezien het aantal wegwerkzaamheden elk jaar anders is, dient dit cijfer dient gedeeld te worden door het totaal aantal wegwerkzaamheden. Zo krijgen we een ratio van aantal dodelijke slachtoffers bij wegwerkzaamheden/aantal wegwerkzaamheden, en de ratio's van de verschillende jaren kunnen we wel met elkaar vergelijken. Dan pas kun en mag je conclusies trekken over een stijging of daling van het aantal dodelijke slachtoffers bij wegwerkzaamheden.

Daarnaast is het misschien ook fijn om te weten hoeveel gewonden (licht & zwaar) er zijn gevallen, en is het fijn om te weten of de wegwerkzaamheden geplande of spoed werkzaamheden betrof.
Tijdsduur van de werkzaamheden zou ook een factor moeten zijn in het vergelijken. Maar alle handhaving en vergelijkingen ten spijt: een chauffeur die zit te pitten hou je altijd.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #35 Gepost op: 24 oktober 2014, 15:20:19
Citaat van: JJ75 link=msg=1303988 date=1414156426
Tijdsduur van de werkzaamheden zou ook een factor moeten zijn in het vergelijken. Maar alle handhaving en vergelijkingen ten spijt: een chauffeur die zit te pitten hou je altijd.
Net zo goed als dat men onwel kan worden, maar de ongevallen die ontstaan met vrachtauto's zijn weleens waar een stuk minder maar hebben wel gelijk een veel grotere impact.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #36 Gepost op: 24 oktober 2014, 15:20:56
Citaat van: HIT link=msg=1303982 date=1414154797
Er hoeft niets aan de regels te veranderen, maar aan de handhaving.
De blauwe tak is gewoon veel te druk om nu te kunnen controleren bij meer werken in de nacht, en van deze wetenschap maken de weggebruikers gebruik.
Maar ook als de pakkans bij normale omstandigheden al omhoog zou kunnen dan werkt dat automatisch door bij wegwerken.
En die 12 is suggestief, want daarvan zijn vier wegwerkers en acht automobilisten voor zover mijn informatie strekt. :-X
Eentje met lasergun bij begin zetten en knip...knip enz. Kan al preventief effect hebben als ze die zien staan. Of vkr's er neerzetten  ( onder supervisie van RWS) kan ook al preventief werken. Zou miss ook ontlastend zijn als ze ons leren met de lasergun werken voor snelheidscontroles. Maja, dan moet je weer BOA zijn misschien met een specifieke bevoegdheid en opgeleid ervoor. Dus zonder die hele cursus te doorspitten. Tis maar een idee, maar ben wel gemotiveerd. ;)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #37 Gepost op: 24 oktober 2014, 15:49:56
Ooit een briefvoering gehad met eerst Teeven en later met Spee.

Was ook al best gevorderd maar is gestrand omdat het niet mogelijk was om een BOA verkeer geprivatiseerd iov. justitie te krijgen.
Wat bedoelde ik daarmee, afzetbedrijven BOA laten doen en de bus/bots laten uitrusten met geijkte camera systemen. De pakkans zou dan kunnen stijgen.

Men vond het idee goed, maar gewoon niet uitvoerbaar.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #38 Gepost op: 24 oktober 2014, 16:02:31
En zelf een cam op de installatie monteren? Dashcams zijn erg in opmars, dus dan zou het aan de achterkant kant ook mogelijk moeten zijn.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #39 Gepost op: 24 oktober 2014, 16:15:42
Citaat van: NikonDirk link=msg=1303999 date=1414159351
En zelf een cam op de installatie monteren? Dashcams zijn erg in opmars, dus dan zou het aan de achterkant kant ook mogelijk moeten zijn.
Misschien net zoals bij het spoor iemand langs de kant van de weg met een grote (erg luide) luchthoorn. Zodra er eentje op 750 meter ervoor nog door de rode kruis gaat toeteren. Hebben wegwerkers een kans weg te duiken en een eventuele slaapkop wordt wakker.