tea tree olie verboden in brandwondenverzorging?

Auteur Topic: tea tree olie verboden in brandwondenverzorging?  (gelezen 8826 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Gepost op: 28 oktober 2014, 13:53:45
Hallo allemaal,

Vandaag kreeg ik een mailtje binnen van een leverancier van medische hulpmiddelen dat brandwond verzorgingsproducten geen tea tree olie meer mogen bevatten. Met daarbij reclame voor waterjel. Ik kan alleen nergens iets terug vinden hierover op het internet. Iemand die iets meer weet? Burnschield e.d. bevatten namelijk ook tea tree olie (wel eens waar onder een andere naam).

Citaat
Brandwondenverzorging, wat is het alternatief?

Onlangs heeft de Europese Commissie besloten dat tea tree olie in brandwondenverzorging niet meer toegestaan is. Dit betekent dat de grote diversiteit aan producten in brandwondenverzorging, veelal op basis van tea tree olie, niet meer verkocht mogen worden.


Aangepaste formule

Rescue 3000 verkoopt al geruime tijd WaterJel dressings. Een goed werkende brandwondenverzorging - en voorheen - met tea tree olie als een van de belangrijkste bestanddelen. Aangezien de discussie rondom tea tree olie al geruime tijd speelde, heeft de organisatie van WaterJel een aanpassing op hun producten gedaan.

De aangepaste lijn is net zo goed als de dressings die je gewend bent, maar nu met een aangepaste formule op basis van Hyaluronic Acid (HA) om aan de wet- en regelgeving te voldoen. Tea tree olie is verwijderd uit de dressing. Daarmee is WaterJel een van de voorlopers in de markt.

 

Voordelen WaterJel (HA)

Geschikt om in combinatie met andere huidverzorging te gebruiken
Bestrijd bacteriën en schimmels, antibacteriële werking
Vrij van parabenen
Formaldehyde en Isothiazolon vrij
WaterJel HA bevat een gepatenteerde formule burn dressing die vloeibaar en niet kleverig is. Daarnaast is de dressing transparant, benzeen vrij en werkt het verkoelend. Dit is een van de grootste pré’s van WaterJel.

 

De gel uit de dressing verkoelt de brandwond, waar andere producten slechts tijdelijk verlichting geven. Door WaterJel direct na de verbranding te gebruiken wordt de schade aan de huid drastisch verlaagd.

 

Een absolute must have voor eerste hulp verleners bij o.a. EHBO posten, huisartsen, ambulance personeel. Maar ook voor huishoudens is dit een perfect middel om kleine en grotere ongelukken direct en effectief te behandelen.




voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2014, 14:16:36
Ik kom wel nieuwe regelgeving tegen van de Europese Commissie, maar dan met betrekking tot het gebruik van theeboomolie als gewasbestrijdingsmiddel. Verder kan ik zo gauw niets vinden.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2014, 14:27:23
Kan zijn dat de medische claims over werking/nut (en gevaren) niet wetenschappelijk onderzocht zijn?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2014, 14:42:22
Even wat relevante passages na 2 minuten zoeken  ;)

Citaat van: Burns. 1997 Jun;23(4):349-51. Does tea tree oil have a place in the topical treatment of burns?
Zones of growth inhibition (22 mm) were similar for the active product (BurnaidTM) and the base (TinasolveTM). There was no activity against E. faecalis or P. aeruginosa. In view of our findings and literature indicating the cytotoxicity of tea tree oil against human fibroblasts and epithelial cells, it is recommended that this product should not be used on burn wounds.



Citaat van: Burns. 2008 Dec;34(8):1176-82. doi: 10.1016/j.burns.2008.03.012. Epub 2008 Jul 7. - The efficacy of Aloe vera, tea tree oil and saliva as first aid treatment for partial thickness burn injuries.
However, they did not decrease the microflora or improve re-epithelialisation, scar strength, scar depth or cosmetic appearance of the scar and cannot be recommended for the first aid treatment of partial thickness burns.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2014, 15:42:19
ach...ik denk dat je het moet zien in het licht van "alternatief" tegen "medische wereld"....

alle huis-tuin-keukenmiddeltjes (waarvan niet bewezen kan worden dat het werkt maar het werkt) worden op deze manier "gebannen" want er is geen geld aan te verdienen.

En Rescue3000 is ook gewoon een bedrijf die winst wil maken. Dus door klanten actief te benaderen.
Wat me wel opvalt is, de citaten die Joost plaatst uit 1997 en 1998 komen...dus zo nieuw is het schijnbaar niet deze informatie....

Het is echter wel een hot item binnen de acute zorg om producten te bedenken en te gebruiken die alle bacteriën doden...


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2014, 07:35:56
Zijn er bewijzen dat het wel effectief is?


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2014, 07:49:29
Of bewijzen dat het schadelijk is omdat er staat verboden bij brandwonden verzorging. Of is het zo, baat het niet schaadt het ook niet.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2014, 08:00:36
Uit eigen ervaring bij eerstegraads brandwonden weet ik dat het wel een ontspannend en verzachtend gevoel heeft. Of het de genezing ook bevorderd weet ik niet, maar minder last hebben van de brandwonden vind ik persoonlijk ook al nuttig en effectief en niet op voorbaad te zeggen "er is geen bewijs dat de genezing bevorderd dus hoort het niet in de eerste hulp.

"kusje d'r op"  heeft ook geen bewezen effect  ;)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2014, 08:52:04
Citaat
In view of our findings and literature indicating the cytotoxicity of tea tree oil against human fibroblasts and epithelial cells
Ik ben niet zo goed in Engels maar staat hier niet dat het voor ons giftig is?