hond aan ketting of bench

Auteur Topic: hond aan ketting of bench  (gelezen 8577 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2015, 15:11:05
Gezien de nieuwe wetgeving is er voor de gezelschapsdieren meer duidelijkheid geschapen met name artikel 1.1 waarin duidelijk is gesteld wat gezelschapsdieren zijn en hoe daar mee om te gaan.   Artikel 1.4. Criteria tot het houden van dieren   Artikel 1.8 behuizing van dieren .
En ja een gezonde instelling en een boerenverstand komt men heel ver.
Maar een bench geeft een bepaalde vorm van bescherming voor zowel dier als omgeving.   Maar moet niet als een stafmaatregel worden gehanteerd.
In het totaal is het allemaal consequent zijn in alles naar een gezelschapsdier.
Bij instappen begint de inzet.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2015, 15:58:39
Citaat van: Diamondback link=msg=1319960 date=1420380178
Maar beoordeelt een verbalisant de situatie zoals deze wordt aangetroffen of het hele verhaal waarvan verbalisant geen weet heeft?
Beide. Hij beoordeelt de situatie zoals aangetroffen maar zal uiteraard de eigenaren vragen om een verklaring af te leggen. Dan kunnen ze de hele situatie toelichten. Er kan zelfs advies worden ingewonnen bij dierenartsen en experts om een en ander duidelijk te krijgen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2015, 16:39:00
Citaat van: Jos v L link=msg=1319919 date=1420367496
een korte maar duidelijke vraag.

mijn vriendin heeft een hond.  als het dier alleen is sloopt hij het huis.
volgens een agente is het niet toegestaan om de hond in huis aan een ketting te leggen
Nog even ter aanvulling; ik zou, als er geen toezicht is, de hond in huis niet aan een lijn of ketting leggen. Ik heb meerdere malen gezien dat dit verkeerd afliep omdat de hond op de één of andere manier vertrikt kwam te zitten in de lijn/ketting.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2015, 20:11:21
Jos al eens gedacht aan begeleiding door een hondencoach?
Bij instappen begint de inzet.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2015, 22:20:36
Citaat van: Gijs link=msg=1320004 date=1420398681
Jos al eens gedacht aan begeleiding door een hondencoach?

ja zeker gijs. komt ook allemaal goed maar  was erg benieuwd hoe een en ander geregeld was in de wet.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #15 Gepost op: 7 januari 2015, 11:23:32
Gewoon die bench aanschaffen. Koop een fatsoenlijk formaat waarin de hond zich fatsoenlijk kan draaien en je hebt geen probleem. Heb het hier nog ff bijmde diepo na gevraagd voor je.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #16 Gepost op: 7 januari 2015, 11:45:14
Citaat van: Matth link=msg=1320727 date=1420626212
Gewoon die bench aanschaffen. Koop een fatsoenlijk formaat waarin de hond zich fatsoenlijk kan draaien en je hebt geen probleem. Heb het hier nog ff bijmde diepo na gevraagd voor je.
Geen enkel probleem. Zeker niet als je ervoor zorgt dat de bench voor het beestje geen straf is. Dus lekker rustig kennis laten maken. Als ie er zelf uit nieuwsgierigheid in gaat belonen... dan zul je zien dat je hondje er zonder problemen in gaat.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #17 Gepost op: 7 januari 2015, 23:20:24
Citaat van: grizz link=msg=1320732 date=1420627514
Geen enkel probleem. Zeker niet als je ervoor zorgt dat de bench voor het beestje geen straf is. Dus lekker rustig kennis laten maken. Als ie er zelf uit nieuwsgierigheid in gaat belonen... dan zul je zien dat je hondje er zonder problemen in gaat.
Inderdaad; mijn hond vond het geen straf maar vond het een heerlijke plek om rustig en veilig in te kunnen leggen.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #18 Gepost op: 11 januari 2015, 20:13:44
Afgelopen jaar is hier in een dorp dichtbij, bij een fokker van kleine terriërs proces verbaal opgemaakt, dit omdat een deel van de honden een tijd in de bench doorbracht en ze bij toerbeurt losliepen. Kortom, dit was niet toegestaan....
Echter, dit zou gelden voor fokkers maar niet gewoon voor particulieren (zie het verschil ook niet zo, maar goed, dit volgens een HG van politie tevens actief binnen de afdeling 'dierenpolitie').
Ook ik heb tijdens de nacht (als ik niet werk want dan gaan ze mee) 2 honden in de bench (grootste maat) om te voorkomen dat ze of mijn bankstel, of elkaar opvreten, net zoals ca. een kwart van de hondenbezitters dit doet.

Daarnaast, als ik aan het werk ben (net zoals bij vele beroepsmatige hondengeleiders, dus ook politie, douane, marechaussee etc.) zit de hond(en) tijdens de gehele dienst in een betrekkelijk kleine kooi achter in de auto waarin de bewegingsvrijheid ernstig wordt beperkt. Honden komen er alleen uit tijdens uitlaatronde en indien noodzakelijk voor de dienst. Ook hier zie ik zelf niet zo'n probleem mits je daarbuiten maar voldoende beweging bied.

Stel dat er bij particulieren opgetreden zou worden omdat een hond tijdelijk (tijdens nacht en als die alleen thuis is) in een (voldoende grote) bench wordt gehouden, dan zouden volgens mij heel wat beroepsgroepen in de problemen komen.

Kortom, ik zie er zelf geen probleem in dat een hond tijdelijk in een bench zit, mits voldoende bewegingsruimte en geen hele dagen. Daarnaast hebben de meeste honden, mits goed aangeleerd, er ook geen enkel probleem mee. Veelal zoeken ze zelf ook geregeld de bench op als die open staat, het is toch hun plekje.
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...