Doden en gewonden bij terreuraanslagen o.a. op Charlie Hebdo - Parijs (Frankrijk) 07 t/m 09-01-2015

Auteur Topic: Doden en gewonden bij terreuraanslagen o.a. op Charlie Hebdo - Parijs (Frankrijk) 07 t/m 09-01-2015  (gelezen 90607 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: Red link=msg=1321658 date=1420841278
Ik heb de beelden nou een paar keer vanuit de verschillende hoeken gekeken. In diverse media is de kwaliteit van dit team geroemd... En ik neem mijn pet af voor de mannen die hier naar binnen gaan...  Maar ik zie hier een optreden waar ik bijna stil van wordt. Wat een chaos. Het zal mij niet verbazen als vandaag of morgen blijkt dat enkele agenten geraakt zijn door "friendly fire"

Ook wat ik dacht. Je ziet er op de 'front-view' 1 naar binnen rennen, de rest blijft buiten. Ondertussen dat hij naar rechts rent (binnen) blijven de andere naar binnen schieten. Vervolgens zie je (als je goed kijkt) dat hij binnen neervalt of wegduikt. Ook als iets later in het filmpje de verdachte naar buiten komt, blijft GIGN schieten. Ze staan hierbij recht tegenover elkaar, met de verdachte in het midden. Op twee punten een erg grote kans op 'friendly fire'.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Vanaf de zijlijn is het natuurlijk makkelijk lullen, dat weet ik... maar aan het begin gaat het al mis. Er staan twintig man teveel voor die voordeur van de supermarkt. Vanaf dat moment is het veel te druk, staan ze veel te dicht op elkaar en kan je dus ook geen kant meer op. Een dergelijke instap is met een kleiner gezelschap veel effectiever uit te voeren, je bent namelijk veel mobieler terwijl de vuurkracht bijna gelijk zal blijven. (je kan toch niet met veertig man tegelijk staan schieten)

Maar goed, ik hoop dat ze dit als "leermoment" mee kunnen nemen. Wat mij nog wel opvalt op de beelden is dat bij het openen van het rolluik er al een lichaam ligt. Ik ga er vanuit dat dit een van de slachtoffers is van de oorspronkelijke bestorming door de terroristen eerder op de dag, en niet een slachtoffer van de latere instap.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


jss179

  • VAP-AT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Verbaasde mij ook al dat er zo ontzettend veel voor die deur stonden.. Ook ontploft er buiten iets voor de voeten van de agenten, waarna enkele momenten later twee agenten weg strompelen en neervallen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Het is vrij duidelijk dat dit er te veel zijn. Normaal gesproken heeft iedereen zijn plek. Als je hier ziet hoe ze om elkaar draaien en een collega alleen binnen laten staan mist een heel stuk structuur. Iedereen loopt te dringen om te schieten en schiet daarbij vlak langs elkaar...

Niemand rent graag een kogelregen in, maar als de verdachte eenmaal uitgeschakeld is, is het zo'n dringen dat de gegijzelden nauwelinks naar buiten kunnen komen.

Ik had van een speciale antiterreureenheid wel een strakker plaatje verwacht.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Minister-president Rutte neemt deel aan stille mars in Parijs

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2015/01/09/minister-president-rutte-neemt-deel-aan-stille-mars-in-parijs.html
Nieuwsbericht | 09-01-2015

Op uitnodiging van president Hollande van Frankrijk neemt minister-president Rutte zondag 11 januari deel aan de stille mars in Parijs.

Ook minister Opstelten van Justitie neemt deel aan de mars. De stille mars is georganiseerd om het belang van vrijheid en de democratische rechtstaat te onderstrepen na de gruwelijke terreurdaden in Parijs.

Rutte: 'Solidair met Frankrijk, de slachtoffers en de nabestaanden'
In een reactie op de gebeurtenissen in Frankrijk zei de minister-president vandaag:

'Ik ben ontzet over het verlies van nog meer onschuldige levens en leef mee met de nabestaanden. Tegelijkertijd ben ik opgelucht dat een deel van gijzelaars ongedeerd is en er een einde is gekomen aan dit gijzelingsdrama.

In heel Europa staan mensen nu naast elkaar. Solidair met Frankrijk, met de slachtoffers en de nabestaanden. En we zijn eensgezind in onze overtuiging: wij zullen niet wijken voor haat en terreur.'

Tijdstip en locatie mars
De mars start om 15:00 uur en gaat van de Place de la République tot de Place de la Nation.

zie ook:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1321678#board
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1321676#board
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1321680#board
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1321530
Samen sterk in de hulpverlening!


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Hier gaat van alles mis.

Rolluik open laten rollen...?
Daar heeft elk zichzelf respecterend Binnen Zonder Kloppen Team ter wereld een oplossing voor. We noemen het voor gevormde explosieven die in elk gewenste vorm een opening kunnen maken in elke deur of rolluik. Nu duurt het 13 seconden voordat er überhaupt iemand een stap naar binnen zet. Een BZKT leeft voor slechts 1 ding. Het element der verrassing. Hier doet men dat voleddig te niet.

Ander scenario... Niet het AT doet het luik open maar de gijzelnemers van binnen uit. Dan is dit helemaal de verkeerde optie en doe je de binnentreding niet. Wil mijn naar buiten komen, dan laat je ze naar buiten komen.

En dan die binnentreding zelf. Hallo. 1 man en de rest blijft buiten hangen...? Als je naar binnen gaat, dan ga je naar binnen. Met een man of 5. En niet langzaam en zeker niet wachtend op de eerste kogel. Flashbangs. Hoop herrie, des-oriëntatie en overrompelen. En de verlichting aan laten..? Pardon..? Bij binnen treden elektriciteit afschakelen.

Met de overige 39 man buiten blijven hangen en wachten totdat er iemand naar buiten duikt... Was dat eigenlijk wel een gijzelnemer of een gijzelaar...? Ik kan het niet zien vanaf mijn luie stoel. Hoe maak je dan de beslissing om zo'n persoon te neutraliseren...? Om over de mogelijkheid van friendly-fire nog maar te zwijgen.

En dan is het dus ook niet verwonderlijk dat 1 van de verdachten in deze chaos kennelijk vrolijk de deur uit wandelt. Geen opvang van de gegijzelden.

Het oogt allemaal erg met de franse slag.

Raar....


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Wil toch even wat corrigeren.de inval in Vincennes is gedaan door de Police nationale primair hun Parijse eenheid BRI ondersteund door de RAID.
De inval in Dammartin is gedaan door de GIGN van de Gendarmerie.


marsmello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
  • Werkzaam in de burgerluchtvaart.
Citaat van: DiNozzo link=msg=1321681 date=1420844583
Het is vrij duidelijk dat dit er te veel zijn. Normaal gesproken heeft iedereen zijn plek. Als je hier ziet hoe ze om elkaar draaien en een collega alleen binnen laten staan mist een heel stuk structuur. Iedereen loopt te dringen om te schieten en schiet daarbij vlak langs elkaar...

Niemand rent graag een kogelregen in, maar als de verdachte eenmaal uitgeschakeld is, is het zo'n dringen dat de gegijzelden nauwelinks naar buiten kunnen komen.

Ik had van een speciale antiterreureenheid wel een strakker plaatje verwacht.

Ik heb zowat de hele middag naar de livestreams zitten kijken en geen moment een beeld gekregen van een goed geordende eenheid.
In ieder geval niet op de locatie van de supermarkt.
Waar ik me vooral over verbaasde was de soort van twijfel bij de actie zelf. De agenten gaan naar binnen maar zetten dan niet door. (De man met schild wel)
Ik begrijp dat er gevuurd werd maar dit zag er nogal raar uit.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: gignnl link=msg=1321685 date=1420845098
Wil toch even wat corrigeren.de inval in Vincennes is gedaan door de Police nationale primair hun Parijse eenheid BRI ondersteund door de RAID.
De inval in Dammartin is gedaan door de GIGN van de Gendarmerie Nationale

Bron? Zowel NOS als RTL hebben gemeld in hun live uitzendingen dat een gedeelte van de terreureenheid (neem aan GIGN) naar de supermarkt is gegaan omdat de 2 incidenten aan elkaar gelinkt werden. De RAID was bij de supermarkt voor de eerste "opvang" te doen en het gebied af te zetten zegmaar. De terreureenheid heeft de inval gedaan met ondersteuning van de RAID. Zoals ik zei: dit is op zowel NOS als RTL vaker gezegd geworden.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
LET OP: De volgende beelden kunnen als zeer schokkend worden ervaren
'Front-view' beelden van de inval bij de supermarkt, zonder censuur. Beelden met zwart censuur op moment van schieten waren hierboven al beschikbaar.

LiveLeak.com - *UPDATED* - UNCENSORED [FRONT VIEW] Raid on hostage taker in Paris
Mighty fine only gets you somewhere half the time.