Autobrand blussen met blusdeken

Auteur Topic: Autobrand blussen met blusdeken  (gelezen 26103 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #90 Gepost op: 26 februari 2015, 09:50:12
Ga jij maar proberen in een ondergrondse parkeergarage om zonder HD straal o.i.d met water een naastgelegen auto af te dekken tegen uitbreiding met een deken als je nog geen 2 cm zicht hebt en je door de hitte niet rechtop kunt lopen.
Krijg je van mij een bakkie ijs....
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #91 Gepost op: 2 maart 2015, 11:25:44
Het zal niet altijd gaan. Maar als de brandpreventieve voorzieningen doen wat ze moeten doen.... Daarnaast zijn er parkeergarages zat die niet ondergronds zijn...


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #92 Gepost op: 2 maart 2015, 14:03:05
Wat is het risico voor de brandweer zelf bij het gebruik van de deken? Kun/mag je hem ook toepassen bij een voertuig met een gastank?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #93 Gepost op: 2 maart 2015, 16:19:26
Zou het nut hebben om hem over die afblazende gastank te gooien? Zou je dan juist niet een veiligheidssyteem om zeep helpen door alles af te sluiten. Lekker laten afblazen, en als de gastank nog intact is heb je juist redenen om hem eens flink te gaan koelen. ::)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #94 Gepost op: 2 maart 2015, 16:34:47
Citaat van: Peter71 link=msg=1334419 date=1425309566
Zou het nut hebben om hem over die afblazende gastank te gooien? Zou je dan juist niet een veiligheidssyteem om zeep helpen door alles af te sluiten. Lekker laten afblazen, en als de gastank nog intact is heb je juist redenen om hem eens flink te gaan koelen. ::)

Ik denk niet dat je het veiligheidssysteem om zeep helpt. Als hij gaat afblazen en de lucht kan niet weg zal de luchtdruk onder het deken stijgen totdat de druk zo groot wordt dat het weggeblazen wordt. Als je het genoegen hebt genomen om voor die tijd met de blusgroep, aladdin en de olielamp op het tapijt te gaan zitten ga je dus leuk vliegen.  >:D



Ps. Die meneer die er aan hangt is de pompbediende. Die moest natuurlijk bij de auto blijven.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #95 Gepost op: 2 maart 2015, 16:39:52
Buiten dat, ik vrees dat de blusdeken ook wegbrand door de hitte. >:D


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #96 Gepost op: 2 maart 2015, 16:45:44
Moet je er dan bij zijn, ook al blaast ie nog niet af? Is het niet erg snel gegrilde brandweerman als het wel gebeurd terwijl de deken erover gaat.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #97 Gepost op: 21 april 2015, 23:09:27
Aangezien in de wijk Maasniel van Roermond geregeld een auto in vlammen opgaat is de brandweer vanaf vandaag begonnen met het blussen van autobranden met blusdekens. Dit omdat dan sporen behouden blijven. Nu heb ik hier de discussie beetje gevolgd maar volgens mij zagen jullie er het heil niet van in dat deze sporen behoud.

Zie het nieuwsartikel: http://www.1limburg.nl/autobranden-maasniel-brandweer-zet-voortaan-blusdekens?context=topstory
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #98 Gepost op: 22 april 2015, 00:01:30
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1345428 date=1429650567
Nu heb ik hier de discussie beetje gevolgd maar volgens mij zagen jullie er het heil niet van in dat deze sporen behoud.
Volgens mij waren de meningen verdeeld, en zal FO het antwoord moeten geven.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #99 Gepost op: 28 juni 2015, 22:38:43
Zojuist op Hart van nederland een item over de vele autobranden in hoogenveen

Auto uitgebrand in Hoogeveen

Een auto aan de Tandarts Schipperstraat is zondagmorgen in Hoogeveen uitgebrand. Het vermoeden bestaat dat het om brandstichting gaat. De politie doet onderzoek.
Een voorbijganger merkte de brand op en waarschuwde de brandweer. Die heeft vervolgens de brand gedoofd met een blusdeken, zonder daarbij water te gebruiken. Op deze manier blijven sporen behouden voor technisch onderzoek. De Hoogeveense brandweer maakt vaker gebruik van deze manier van blussen. De stad heeft al langere tijd te maken met autobranden. Vorig jaar zijn er 35 auto’s uitgebrand.

http://www.hartvannederland.nl/top-nieuws/2015/auto-uitgebrand-hoogeveen/

edit: bericht samengevoegd met topic.
mod.