Zuigende borstwond

Auteur Topic: Zuigende borstwond  (gelezen 8965 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Gepost op: 12 augustus 2005, 11:18:11
Bij een zuigende borstwond (geluid bij het in en/of uitademen) is naar mijn beste weten de eerste hulp die je zou kunnen verlenen (vanuit algemeen geacepteerd medisch oogpunt) het 3 zijdig afplakken van de wond met een luchtdicht materiaal of het plaatsen van een chestseal.
Je kunt dit eventueel wel (tijdelijk) verwijderen wanneer je vermoed dat de toestend van de patient als gevolg van deze actie verslechterd (opbouw spanningspneu)

Nu deed ik dat laatst bij onze herhalingsles EHBO ook (het 3 zijdig afplakken dus) maar volgens de betreffende kaderinstructeur was dat helemaal fout, je moest volgens haar 4 zijdig afplakken, eventueel verwijderen bij het verlechteren van de toestand van de patient was helemaal niet bekend.

Mijn vragen

1. Is dit inderdaad het standpunt van het Oranje Kruis, men zegt  "Dek de wond af met een snelverband" (blz 101 24e druk)
2. Welke redenatie/motivatie zit hier achter ?

(De motivatie voor het 3 zijdig afplakken is mij geheel duidelijk)

Het gaat er bij deze vragen dus niet om of de ehbo'er dit mag, of het een voorbehouden / risicovolle handeling, of je ook zuurstof moet geven, wie die seals levert etc, etc  ::).

Jacques


Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2005, 11:23:51
Het driezijdig afplakken is mij ook bekend.
Nu weet ik niet zeker meer of ik dit van de ehbo-docent of van de HOC-docent geleerd heb.  ???
Ben ook benieuwd naar de reacties.

Als je een spanningspneu wil, dan moet je vierzijdig afplakken.  :-X :-\


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2005, 11:33:31
4-zijdig afplakken lijkt me echt niet verstandig. Waarom mogelijk complicaties krijgen als je ze gewoon kan voorkomen.

In België is de regel in elk geval nog steeds 3-zijdig en ik zie niet in waarom je dit zou veranderen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2005, 12:54:53
:-X


helm

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2005, 13:39:32
Het gaat er bij deze vragen dus niet om of de ehbo'er dit mag, of het een voorbehouden / risicovolle handeling, of je ook zuurstof moet geven, wie die seals levert etc, etc  ::).

He, jammer.  ;D


Heb je op mijn site ook het onderzoek gelezen waarin staat dat het afplakken geen effect heeft?

Bij een open spanningspneu zorgt het volledig afplakken dat er geen lucht meer in of uit kan, je creëert een status quo. Eén kant open laten daarintegen geeft de kans dat er nog meer lucht aangezogen kan worden, omdat het beoogde ventiel effect er niet blijkt te zijn.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2005, 14:00:18
He, jammer.  ;D

Heb je op mijn site ook het onderzoek gelezen waarin staat dat het afplakken geen effect heeft?
Bij een open spanningspneu zorgt het volledig afplakken dat er geen lucht meer in of uit kan, je creëert een status quo. ..

Tenzij ook het binnenste pleurablad en het longweefsel aangeprikt is zodat er lucht vanuit de long tussen de pleurabladen komt, in dat geval heb je wel een opening naar buiten nodig (ventiel werking) omdat er ook zo een spanningspneu kan ontstaan wanneer de longscheur ook als een ventiel werkt (net als bij een normale spanningspneu)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2005, 14:02:49
Tenzij ook het binnenste pleurablad en het longweefsel aangeprikt is zodat er lucht vanuit de long tussen de pleurabladen komt, in dat geval heb je wel een opening naar buiten nodig (ventiel werking) omdat er ook zo een spanningspneu kan ontstaan.

Dat klopt !


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2005, 14:10:27
:-X


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2005, 14:13:07
Dit stond net nog niet bij ;-)

toch wel ...
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2005, 14:33:09
:-X