Thor,
1.De samenwerking is zeker in het Zeeuwse, zover ik weet prima geregeld. (ik praat dan alleen over datgene wat ik weet)
Des te vreemder is het dan dat er wellicht een reddingsstation bij gaat komen in De Val bij Zierikzee, juist midden in het gebied van de berger.
Men kan veel zeggen over bergers, maar het siert juist deze berger dat hij altijd in actie komt, ook als er geen cent te verdienen valt voor hem, en dat hoor je ook wel eens anders.
Duikers in de problemen? Jan is een van de eerste om te reageren, ook al is daar voor hem niets te verdienen.
2.En dan het tweede, tja, vaarbewijzen etc, dat is een gebed zonder einde.....
Maar vergeet niet, ook de proffesionele schippers laten regelmatig een steekje vallen, niets is meer menselijk, en daar zijn wij dan weer voor.
We houden een lijst bij van voorkomen strandingen op de Oosterschelde van de beroepsvaart, afgelopen week heb ik nummer 28 of 29 ingevuld van dit jaar, en dan staat nog niet eens alles op de lijst.
En uiteraard maken wij ook wel eens fouten.
3.De twee mensen die helaas het leven lieten twee jaar geleden bij een aanvaring met een tanker op het Kanaal door Zuid-Beveland hadden een vaarbewijs.......
Het is meer de instelling van mensen als ze het water opgaan, en het gebrek aan besef als ze ook nog eens gaan varen in een hoofdtransportas.
Ik kan regelmatig mijn ogen niet geloven als ik de capriolen zie die er uitgehaald worden door mensen, en het mooiste is, als je er wat van zegt krijg je nog een grote bek terug ook. (vaak gepaard gaande met een aardige aardappel in de keel.....)
4.Naar mijn mening moet de overheid, (in dit geval mijn baas dus) meer investeren in voorlichting, en dan vooral op regionale schaal.
ad.1. De Zephyrus heeft sinds 1930 al heel wat stormen doorstaan,met name in de Scheffer Urk periode met die vroegere Kromhout, dus dit zal eventueel in de buurt van Zierikzee ook wel in orde komen met een beetje goed beleid en een wederzijdse goede verstandhouding.
De enthousiaste nieuwkomers redders zullen in den beginne misschien wel wat hard van stapel lopen maar in de regel trekt dat vanzelf bij.
2.Verhoudingsgewijs zullen beroeps en recreatievaart elkaar inderdaad niet veel ontlopen.
Opmerkelijk is dat er ook nogal wat ex. binnenschippers met hun plezierbootje in moeilijkheden zijn geraakt, overvaringen etc.
3.Tja o.a. met grote snelheid en veel golven op een sluis af en dan o.a. zelf veel last hebben van de golven die van de deur terug komen.
4.En zelf het goede voorbeeld geven met verstandige en ervaren medewerkers en niet met uitzendkrachten etc.
N.B. Jaren geleden kwamen wij op het Zwarte Water,na Sail Hasselt, een overheidsvaartuig tegen dat heel hard voer en een voor dat water en de kleinere bootjes een waanzinnige hekgolf trok
We hebben toen dat vaartuig op de radar gevolgd, het had kennelijk die haast om op tijd voor de wal te zijn,overuren etc oid ?
Ik heb toen even via de marifoon gevraagd wanneer de koeien in die buurt Zwemvesten om kregen, dat werkte wel gelet op het vaargedrag de volgende dagen !