Kwaliteit BHV-EHBO'ers

Auteur Topic: Kwaliteit BHV-EHBO'ers  (gelezen 10750 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Gepost op: 17 augustus 2005, 22:57:01
Gewoon een stelling waar jullie op kunnen 'schieten':

MIjn ervaring is nl. dat EHBO'ers  die alleen dienst doen bij de BHV en geen lid zijn van Rode Kruis of kruisvereniging, van mindere kwaliteit zijn en eerder in paniek raken etc. Dit omdat zij eigenlijk na hun diploma niet veel ervaring op doen, in elk geval minder dan de EHBO'er die regelmatig diensten draait op evenementen, op strandposten e.d.

Of is dit te kort door de bocht?


Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2005, 23:04:18
Gewoon een stelling waar jullie op kunnen 'schieten':

MIjn ervaring is nl. dat EHBO'ers  die alleen dienst doen bij de BHV en geen lid zijn van Rode Kruis of kruisvereniging, van mindere kwaliteit zijn en eerder in paniek raken etc. Dit omdat zij eigenlijk na hun diploma niet veel ervaring op doen, in elk geval minder dan de EHBO'er die regelmatig diensten draait op evenementen, op strandposten e.d.

Of is dit te kort door de bocht?
Ja en nee, dit geldt voor alle EHBO'ers.
Op de cursus leer praktische vaardigheden en doe je kennis op.
In het veld leer je de vaardigheden en kennis op de beste manier te gebruiken


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2005, 23:08:24
Dat bedoel ik dus. De gemiddelde BHV'er doet veel en veel minder ervaring op dan de EHBO'er die bijv. regelmatig dienst doet op een strandpost e.d.  :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2005, 23:24:22
Je hebt inderdaad deels gelijk; BHV-EHBO is wat beperkter dan de gewone EHBO. Ook zijn BHV'ers vaak wat minder intensief bezig met de stof en de handelingen (genomen over het jaar, qua herhaling e.d.).

Of je in paniek raakt bij een ongeval heeft niet zo zeer met je opleiding te maken, maar meer met jezelf. Sommige mensen zijn nu eenmaal wat meer stressbestendig. Inderdaad, door wat meer praktijk ervaring zal je ook minder snel in paniek raken, of er beter mee om kunnen gaan.

Qua kwaliteit kom je (helaas) ook bij EHBO-verenigingen en het Rode Kruis minder goede EHBO'ers tegen, ook onder de mensen die veel diensten draaien. Niet iedereen kan overal even goed in zijn, toch?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2005, 00:46:18
Mensen die een normale EHBOcursus volgen, zijn over het algemeen wat gedrevener dan BHV'ers die de cursus moeten volgen van hun baas...
Arts  www.alphalog.nl


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2005, 08:36:54
Je hebt inderdaad deels gelijk; BHV-EHBO is wat beperkter dan de gewone EHBO. Ook zijn BHV'ers vaak wat minder intensief bezig met de stof en de handelingen (genomen over het jaar, qua herhaling e.d.).

Dat kan en mag je niet zo stellig zeggen.
Het is nl. sterk afhankelijk van welke opleiding je hebt gedaan. Kijk eens op onze site www.meduca.nl daar zie je dat je voor volledige BHV de cursussen SEHSO en SEHCI moet doen. In de snelle versie ben je dan 5 dagen bezig.
Als SEHSO'er ben je dan allround hulpverlener; incl. kinderen, aed, verbandleer, abcde schema, traumaschema e.d.
Als SEHCI'er ben je op dat gebied allround; incl. ploegleider, hbhv, RI&E, preventie, hulpverleningsplannen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2005, 11:44:08
:-X


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2005, 17:16:07
kortom, net zo min als "de nederlander" bestaat " de BHV'er" ook niet.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2005, 17:22:45
In het verpleeghuis waar ik werk, lopen ook BHVers rond, maar dat zijn grotendeels verpleegkundigen... Die dus grotendeels wel goed zijn in ehbo.
Arts  www.alphalog.nl


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2005, 17:34:34
Dit is erg kort door de bocht.

Dit is de bekende verwarring over functie van BHV-er en de minimale opleidingsniveau van een BHV-er..

Er zijn Bedrijfshulpverleners die veel uitgebreidere opleiding hebt gehad dan een gemiddelde eerste hulpverlener bij een rode kruis afdeling. En dagelijks te maken bij met heel veel incidenten dan een gemiddelde eerste hulpverlener bij het rode kruis of een ehbo vereniging..

Maar andere situaties ken ik ook.. Sommige Rode Kruisers zijn beter bestand tegen incidenten dan sommige bhv-ers..

Je kan naar mijn mening zelf niet zeggen dat een Eerste hulpverlener beter is opgeleid zeggen dan een BHV-er... Laat staan dat je iets in het algemeen kan zeggen over de ervaringsniveaus...

De onduidelijkheid kwam door mijzelf eigenlijk. Met 'BHV-er' bedoel ik dus de EHBO'er die deel uitmaakt van de BHV-organisatie. Dus wel een volledige EHBO-opleiding heeft maar niet dienst doet op evenementen e.d.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)