Rode Kruis en eremedailles

Auteur Topic: Rode Kruis en eremedailles  (gelezen 10351 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #20 Gepost op: 8 juli 2015, 01:27:42
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1360175 date=1435965415
Je kunt je afvragen waarom er dan medailles worden verstrekt... de mijne van 10 jaar trouwe dienst( de andere jaren waren ze vergeten)  ligt al jaren op mn bureau in t doosje...
voor de leuk... je kan er niks mee en je draagt hem vrijwel niet...kortom gewoon voor de leuk in het doosje van oorkondes, veterdiploma's en vaantjes...
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


ErikMuller79

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
    • Nederlandse Ridderorden en Onderscheidingen
Reactie #21 Gepost op: 29 november 2016, 07:47:12
Beetje oud bericht, maar ik reageer er nog wel even op:

Op de Medaille van het Rode Kruis (Regeringsmedaille) na, zijn alle Rode Kruis onderscheidingen particuliere en geen Koninklijke onderscheidingen.

De Regeringsmedaille (1910 ingesteld) is voor het laatst in 1997 uitgereikt en niet in 1967. Wikipedia is geen betrouwbare bron in deze. Dit is een Koninklijke onderscheiding en wordt na voorstel van het hoofdbestuur van het Nederlandse Rode Kruis en na goedkeuring van de minister van Defensie bij Koninklijk besluit toegekend.

Het Kruis van Verdienste en de Medaille van Verdienste in zilver en brons zijn in 1914 ingesteld en worden toegekend door:
- Kruis: hoofdbestuur
- Medaille: directie van het Nederlandse Rode Kruis

Daarnaast kent het Rode Kruis nog de Medaille voor 10 jaar trouwe dienst met jaargespen voor 20, 30, 40, 50 en 60 jaar. Deze worden ook toegekend door de directie van het Nederlandse Rode Kruis.

De bovenstaande medailles zijn allemaal draagmedailles die door militairen en politie-ambtenaren op het uniform mogen worden gedragen. Zoals al eerder gezegd heeft het Nederlandse Rode Kruis geen uniform meer. We hebben een werkpak. Op dit werkpak mogen geen extra versiersels gedragen worden (dus ook geen batons/draagtekens/reversstrikjes, etc. - al moet ik toegeven dat ik Remco's oplossing creatief vindt ;-))

Wat we wel mogen doen is het dragen van de modelonderscheidingen bij gelegenheid op het burgerkostuum, dan wel het dragen van de miniatuuronderscheidingen op het rokkostuum of smoking.

Voor meer info over de Rode Kruis onderscheidingen zie mijn website (http://www.onderscheidingen.nl) of: http://www.rodekruis.nl/documents/webklare%20versie%20van%20mam-boek.pdf

Gr.,

Erik Müller


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #22 Gepost op: 2 september 2018, 12:01:39
Het nieuwe werkpak noemen we weer uniform.. is dat dan ook een uniform waar je dus ook onderscheidingen op mag dragen?


guest15549

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 3 september 2018, 00:33:47
Het nieuwe werkpak noemen we weer uniform.. is dat dan ook een uniform waar je dus ook onderscheidingen op mag dragen?

In de officiële communicatie over de kleding wordt gesproken over 'werkkleding' en niet over 'uniformen'.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #24 Gepost op: 3 september 2018, 20:38:09
In de officiële communicatie over de kleding wordt gesproken over 'werkkleding' en niet over 'uniformen'.
Waar denk je waar het woord "uniformiteit" van afstamt.
Bij het gezamelijk in groepsverband dragen van voorgeschreven uniforme (lees: dezelfde) kleding en/of kledingstukken kan je spreken over het dragen van een uniform.
Het dragen van insignes, rangonderscheidingen en onderscheidingen o.i.d. even daarbuiten gelaten.

Alleen jammer dat het woord "uniform" een maatschappelijk beladen woord is, en dus kiest het NRK er kennelijk voor om geen onnodige aandacht te trekken, en wordt het woord "werkkleding" hanteerd.
Personen met dezelfde "werkkleding" zijn in die zin ook geuniformeerd te noemen, omdat iedereen op afstand op elkaar lijkt.
 ???
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


guest15549

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 4 september 2018, 12:14:18
Waar denk je waar het woord "uniformiteit" van afstamt.
Bij het gezamelijk in groepsverband dragen van voorgeschreven uniforme (lees: dezelfde) kleding en/of kledingstukken kan je spreken over het dragen van een uniform.
Het dragen van insignes, rangonderscheidingen en onderscheidingen o.i.d. even daarbuiten gelaten.

Alleen jammer dat het woord "uniform" een maatschappelijk beladen woord is, en dus kiest het NRK er kennelijk voor om geen onnodige aandacht te trekken, en wordt het woord "werkkleding" hanteerd.
Personen met dezelfde "werkkleding" zijn in die zin ook geuniformeerd te noemen, omdat iedereen op afstand op elkaar lijkt.
 ???

Ja maar dat was mijn punt niet. Mijn punt is dat er wordt gesproken over 'werkkleding' en dat het dragen van medailles en insignes daarbij ongepast is.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #26 Gepost op: 4 september 2018, 15:59:28
Ja maar dat was mijn punt niet. Mijn punt is dat er wordt gesproken over 'werkkleding' en dat het dragen van medailles en insignes daarbij ongepast is.
Ongeacht of nu nu gaat om "werkkleding" of een "uniform", aan insignes en zeker medailles is respect verbonden ten aanzien van het behalen resp. verkrijgen daarvan.
Het verbieden van het dragen van insignes en zeker medailles is respectloos te noemen.

Aan het dragen van medailles kan wel een draagvoorschrift zitten, zoals op bepaalde (werk)kleding of op een officieel uniform.
Heeft het NRK een aanvulling gegeven op het dragen van insignes en medailles. Hoe en wanneer dus ?
Ben benieuwd.



Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #27 Gepost op: 4 september 2018, 16:25:44
Er zijn ook genoeg voorbeelden van mensen die andere zaken op hun rode kruis kleding dragen.
Dingen die ik wel eens gezien heb (sommige ook op de oude kleding):
  • Patches van gevolgde cursussen (alcohol en drugs bijvoorbeeld)
  • Buttons van het een of ander
  • naambordjes
  • speldjes met de 5-mei fakkel
  • .....


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #28 Gepost op: 4 september 2018, 17:03:54
Er zijn ook genoeg voorbeelden van mensen die andere zaken op hun rode kruis kleding dragen.
Dingen die ik wel eens gezien heb (sommige ook op de oude kleding):
  • Patches van gevolgde cursussen (alcohol en drugs bijvoorbeeld)
  • Buttons van het een of ander
  • naambordjes
  • speldjes met de 5-mei fakkel
  • .....

Dan zal het NRK duidelijkheid moeten verschaffen welke insignes en medailles WEL gedragen mogen worden.
Van overheidswege verstrekte medailles kunnen nooit geweigerd worden.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


guest15549

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 4 september 2018, 20:01:44
Dan zal het NRK duidelijkheid moeten verschaffen welke insignes en medailles WEL gedragen mogen worden.
Van overheidswege verstrekte medailles kunnen nooit geweigerd worden.

Die duidelijkheid is er al in de vorm van de kledingrichtlijnen die te vinden zijn op intranet. Iemand binnen je afdeling, bijvoorbeeld de coördinator of bestuurder die over de EHV-inzetten gaat, zou daar mensen over moeten informeren en op aanspreken.

Mij ontgaat het nut van het dragen van onderscheidingen op je werkkleding. Hetzelfde geldt overigens voor patches, linten en buttons en andere zooi. Naambordjes kan ik nog enigszins begrijpen maar de rest ontgaat mij totaal. Kun je een voorbeeld geven van een situatie waarin je een insigne/medaille wilt dragen?

Insignes en medailles behoor je te dragen op formele gebeurtenissen en naar formele gebeurtenissen ga je doorgaans niet in een polo, werkbroek en veiligheidsschoenen.