Vraagje over asociaal rijgedrag

Auteur Topic: Vraagje over asociaal rijgedrag  (gelezen 10378 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Gepost op: 24 juni 2015, 17:16:05
Gisteren reed ik (Met twee oudere dames voor een dagje uit) over de A50 richting de A28 (Zwolle) toen er achter ons een zeer opdringende Opel Vitaro opdook.

Na er mogelijkheid was dat ik naar rechts vloog die met hoge snelheid verder e. Voor hem deed een Volvo V40 (of D40... kom altijd in de war met die twee) richting uit om in te halen.
Chauffeur van het busje ging toen 2 meter achter (of korter) achter zitten te drukken en wild remmen ect. (u kent het wel).

Toen hij daar langs kon (geduwd zeg maar) sneed hij de volvo af en ik de volvo bestuurder zag die helemaal ontdaan was (hand voor de mond en een blik in de ogen) heb ik even gas bij gegeven en naast het busje gaan rijden en even aangeven met een hoofdknik dat dit niet de manier was van rijden, de oudere dame naast mij deed even wat anders (wat ik zelf niet achter sta maar okay).  Meneer moest toen afremmen voor een auto met aanhanger en ik zakte terug naar de normale snelheid.  Hij ging mij daarna weer voorbij en zette zijn wagen naast de mijne en ging naar rechts toe om mij dus te dwingen opzij en te gaan remmen.

heb daarna 112 gebeld omdat hij hetzelfde deed bij de volvo en weer andere autos aan het opdrukken was en met hoge snelheid reed (ongeveer 140-150) en dus gewoon gevaarlijk aan het rijden is.

Kreeg een dame aan de lijn die zei dat zal proberen om een wagen bij mij te krijgen, zonder mijn gegevens te noteren of wat dan ook verbrak ze de verbinding.

Vraagje.. is dat normaal en moet/verstandig om in zo geval ook nog een aangifte te doen. Ik heb auto op foto dus kenteken is 100% correct.




Hendriksje

  • Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2015, 18:20:44
Aangifte in dit geval is niet mogelijk. Er is sprake van meerdere verkeersovertredingen en deze moeten worden geconstateerd door een verbalisant (lees agent) en worden dan afgedaan middels (meerdere) verkeers-pv's.

Goed dat je hebt gebeld! Helaas is het niet altijd mogelijk om een wagen in de buurt te krijgen (meerdere oorzaken mogelijk).

Jouw mobiele telefoonnummer wordt automatisch geregistreerd. Als de centralist of een agent op straat nog vragen heeft, kunnen zij jou terugbellen.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2015, 18:32:35
okay, jammer. Waren wel 2 getuigen bij mij in de auto, maar denk dat die ook niet tellen.

jammer maar helaas.


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2015, 19:20:54
Citaat van: Hendriksje link=msg=1357839 date=1435162844
Aangifte in dit geval is niet mogelijk. Er is sprake van meerdere verkeersovertredingen en deze moeten worden geconstateerd door een verbalisant (lees agent) en worden dan afgedaan middels (meerdere) verkeers-pv's.

Goed dat je hebt gebeld! Helaas is het niet altijd mogelijk om een wagen in de buurt te krijgen (meerdere oorzaken mogelijk).

Jouw mobiele telefoonnummer wordt automatisch geregistreerd. Als de centralist of een agent op straat nog vragen heeft, kunnen zij jou terugbellen.
Ook als men de nummerherkenning uitgeschakeld heeft staan?

Overigens off topic:  ik deed laatst ene melding van losgebroken paarden op de weg. Tijdens het zoeken naar een hectometerpaal, gaf de centralist al aan dat ze zag waar ik me bevond. Goed opgelost; paarden en verkeer zonder schade.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2015, 19:45:35


Ook als men de nummerherkenning uitgeschakeld heeft staan?
Ja.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2015, 19:50:01
Citaat van: Hendriksje link=msg=1357839 date=1435162844
Aangifte in dit geval is niet mogelijk. Er is sprake van meerdere verkeersovertredingen en deze moeten worden geconstateerd door een verbalisant (lees agent) en worden dan afgedaan middels (meerdere) verkeers-pv's.

Diverse verkeersdelicten waaronder artikel 5 vallen buiten de Wet Mulder en worden middels strafrecht afgedaan. Daardoor kan gewoon aangifte gedaan worden. Beelden of getuigen zijn dan wel noodzakelijk om de zaak rond te kunnen krijgen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Hendriksje

  • Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2015, 20:11:23
Dan zit je inderdaad met de bewijsbaarheid. Ik moet de eerste aangifte van artikel 5 nog tegenkomen.
Maar je hebt uiteraard gelijk, mijn antwoord was niet geheel sluitend 😉


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2015, 21:07:12
oke, ik zal eens kijken of de dames getuige willen zijn.

Bedankt in iedere geval.

Lees net even me tekst terug, had misschien minder gehaast (net voordat je naar huis gaat..) moeten zijn met het typen, excuses voor de slechte zinnen  :-\
Met dyslexie moet je toch altijd even 3x lezen voordat je plaatst.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2015, 21:31:11
Citaat van: Frank. link=msg=1357848 date=1435167935
Ja.

Nee.

De politie ziet niet standaard het nummer als je nummerherkenning uit hebt staan, tenminste als je mobiel belt. Ze moeten dan via Driebergen wat capriolen uit gaan halen en dat doen ze niet om alleen even terug te bellen.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat aangifte mogelijk is, artikel 5 bijvoorbeeld of poging tot zware mishandeling/doodslag wanneer men iemand bewust van de weg af wilt drukken.
Bewijsbaarheid komt later pas, dat staat los van de aangifte.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2015, 21:35:43
Mijn advies: laat het rusten. Je hebt melding gemaakt en dat zal geregistreerd worden. Komen er meerdere meldingen dan kan er bijzondere aandacht aan gegeven worden. Gezien de huidige bezetting zal een aangifte een lage prioriteit krijgen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein