ABCDE in de eerste hulpverlening

Auteur Topic: ABCDE in de eerste hulpverlening  (gelezen 98478 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Gepost op: 5 januari 2005, 18:10:52
Beste mensen,

Ik wil graag iets meer weten over het gebruik van de ABCDE-procedure in de eerste-hulpverlening. Is er een website waar op dit duidelijk en niet al te beknopt op te vinden is? Of misschien wil iemand aangeven hoe het in elkaar zit? Ik heb in google al gezocht, maar niet kunnen vinden wat ik wilde weten.

Groetjes, Pim




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2005, 18:25:25
De ABCDE methode word door een aantal eerste hulp opleiders gebruikt.

We zijn er om didactische en pragmatische redenen een paar aanpassingen gemaakt.. een voorbeeld die gebruikt worden door o.a. medic firstaid.

Er word in het stroomschema onderscheid gemaakt tussen een situatiebeoordeling (scene assesment), Eerste beoordeling(first patient assesment) (ABC-stabiel of niet), Tweede beoordeling (verwondingen of ziekte beoordeling)

Stroomschema Eerste hulp


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2005, 19:01:41
Beste Pim,

Op de link http://www.ghornet.nl/modules/mydownloads/singlefile.php?cid=4&lid=20 Heb ik een serie beslissingsschema's gezet. Ik moet er wel bij vertellen dat ik bezig ben om ze te herzien omdat ik vind dat er nog teveel fouten in staan  8)

Hoe vreemd het ook klinkt, zelfs de 23ste druk werkte feitelijk al volgens dezelfde structuur als de ambulance protocollen.

Natuurlijk, met alle beperkingen van de EHBO'er, zijn de ambulanceprotocollen veel uitgebreider.

Dat je dat niet direct in de gaten hebt, komt vooral omdat men niet dezelfde taal sprak. Daardoor kregen dezelfde beestjes andere namen.
 
En zelfs nu nog heeft de BHV andere begrippen aan het ABCDE gekoppeld. Dat zou het voordeel hebben dat men een ezelsbruggetje kon gebruiken...


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2005, 19:07:54
Bedankt! Het beslissingsschema op gohrnet heb ik al eens gedownload en helemaal uitgeprint, een erg mooi en praktisch boekje! Nogmaals mijn complimenten!
Uit het OK-boekje had ik ze er niet echt uit gehaald, ABC opzich wel, maar de twee laatste stappen mis ik, in detail dan. Die vindt ik namelijk wel interessant.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2005, 21:31:39
Ik heb wel een word documentje voor je met wat info over hoe de TNCC er mee omgaat.(ABCDEFGH)
Ik mail het even door ..... als ik je e-mailadres heb.
mail dat even naar rommelbak op zeelandnet.nl (vervang ' op ' door @)
MSN mag uiteraard ook
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2005, 22:55:28
Bedankt! Het beslissingsschema op gohrnet heb ik al eens gedownload en helemaal uitgeprint, een erg mooi en praktisch boekje! Nogmaals mijn complimenten!
Uit het OK-boekje had ik ze er niet echt uit gehaald, ABC opzich wel, maar de twee laatste stappen mis ik, in detail dan. Die vindt ik namelijk wel interessant.

De Glascow Coma Score, die bij de "D" hoort doe je normaal gesproken als EH'er niet, omdat het trekken van de juiste conclusies erg lastig is als je er niet bedreven in bent. Voor het verdere verloop de EH heeft de verfijning van de GCS bovendien weinig toegevoegde waarde.

De EH'er bepaalt alleen de AVPU score, welke binnen de ambulanceprotocollen onder het benaderen van het slachtoffer valt. Tegenwoordig wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen bewusteloos en diep bewusteloos.
 
De E doe je hopelijk wel.
Dat begint al met de vraag "wat is er gebeurd ?"
Door vragen, kijken, luisteren, voelen, ruiken probeer je een goed beeld van het letsel en de oorzaak te krijgen.

Als je me mailt, dan stuur ik jouw de EH versie van het top-teen onderzoek.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2005, 09:40:05
De Glascow Coma Score, die bij de "D" hoort doe je normaal gesproken als EH'er niet,

Ook binnen de TNCC wordt de GCS niet binnen de D behandeld. De D bestaat uit het beoordelen van de pupillen en de AVPU score

Je zit nog te vroeg in het proces om de GCS te bepalen, De GCS wordt o.a. bepaald door de bloeddruk en ademhalingsfrequentie en die bepaal je pas bij de F (er van uitgaande dat je alles in serie afhandeld). Bij de B en C bepaal je die alleen globaal en dus kun je er nog geen GCS van afleiden (en dat is niet zo erg want je kunt er op dat moment ook nog niet zo veel mee, je volgende handelingen worden niet bepaald door de GCS waarde van dat moment)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Paul SEH

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2005, 13:31:07
Ook binnen de TNCC wordt de GCS niet binnen de D behandeld. De D bestaat uit het beoordelen van de pupillen en de AVPU score

Je zit nog te vroeg in het proces om de GCS te bepalen, De GCS wordt o.a. bepaald door de bloeddruk en ademhalingsfrequentie en die bepaal je pas bij de F (er van uitgaande dat je alles in serie afhandeld). Bij de B en C bepaal je die alleen globaal en dus kun je er nog geen GCS van afleiden (en dat is niet zo erg want je kunt er op dat moment ook nog niet zo veel mee, je volgende handelingen worden niet bepaald door de GCS waarde van dat moment)

Beste Jacques, je haalt een paar zaken door elkaar.
De GCS Glasgow Coma Scale ook wel EMV score genoemd bestaat uit de beste reactie van de E eyes (ogen), M movement (motoriek, beweging) en V verbal (spreken, praten).
De bloeddruk (systole, bovendruk) en de ademhalingsfrequentie maken samen met de GCS deel uit van de RTS, Revised Trauma Score (herzien trauma score).


helm

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2005, 14:02:41
De 'D' van disability, ofwel de neurologische toestand van het slachtoffer zorgt nogal eens voor verwarring.
Het meest logische voor de ehbo'er is om bij 'Ac' de avpu te bepalen en bij 'D' de EMV te controleren.
Zo weet je bij aanvang of het slachtoffer bij bewustzijn is, of niet. En als het slachtoffer ABC stabiel is kom je bij D erachter hoe het met de motoriek, sensibiliteit e.d. zit.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2005, 14:21:00
Beste Jacques, je haalt een paar zaken door elkaar.

Paul, je hebt helemaal gelijk ! :-[

(overigens wordt ook de EMV niet bepaald tijdens de D fase bij de TNCC, maar dit terzijde)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources