Bodycam bij de politie

Auteur Topic: Bodycam bij de politie  (gelezen 58532 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #70 Gepost op: 25 februari 2016, 11:41:04
De meldplicht datalekken gaat over herleidbare persoonsgegevens. Ik verwacht niet dat beelden gemaakt in de openbare ruimte daar direct onder gaan vallen. Zelfs niet als daar een identiteitsbewijs op te zien is. Zou wel een interessante casus zijn om nader uit te diepen.

WPG is in deze wel relevant. Het zijn beelden gemaakt in de rechtmatige bediening van de functie en daarmee vallen de beelden naar mijn mening onder de WPG, met de daarbij regels. Of het device van dienstwege verstrekt is, of van de ambtenaar persoonlijk is, is daarmee ook een gepasseerd station. Bovendien wordt er wel eens meer gebruik gemaakt van niet van dienstwege verstrekte materialen, zoals een zaklampje, of een tasje aan het koppel, maar ook de prive telefoon zal allicht wel eens gebruikt worden voor een dienst telefoon gesprek, of het maken van een foto.
Digitaal onderzoek


ProShifty1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #71 Gepost op: 25 februari 2016, 11:52:23
Citaat van: Red link=msg=1408754 date=1456394295
De wijze waarop je dit allemaal verwoord in deze discussie vind ik ietwat bijzonder. Ik vroeg het al eerder, pm me even je werk email adres, dan mail ik je wat info door.
Nee, ik ga mijn naam niet op een openbaar forum zijn. Ook niet in de PM.


ProShifty1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #72 Gepost op: 25 februari 2016, 11:54:25
Citaat van: kaasje link=msg=1408761 date=1456395786
Als het via een geheugenkaart gaat wordt het opgeslagen en kan het ook na verwijderen nog teruggehaald worden. Wat zou er gebeuren als jij je bodycam zou verliezen of dat deze tijdens je dienst wordt ontvreemd? Dan liggen er ineens vertrouwelijke gegevens op straat van benadeelden of mogelijk zelfs getuigen. Je moet dus eigenlijk je gegevens direct versleutelen en volgens mij is dat een mogelijkheid die bij consumenten camera's ontbreekt.

Sinds 1 januari is er de nieuwe wet meldplicht datalekken (http://www.justitia.nl/privacy/datalekken.html) . Ik denk dat deze casus er ook onder valt. Betekent dus dat als jij enig moment je camera uit het oog hebt verloren je aannemelijk moet maken dat het onmogelijk is geweest dat derden ongeoorloofd er gebruik van hebben kunnen maken. Als je dat niet aannemelijk kan maken moet je dit melden, meldt je dit niet dan kunnen er boetes worden opgelegd tot 10% van de jaaromzet van de organisatie (maximaal 820.000 euro). Daarnaast heb je de verplichting om mogelijke benadeelden te informeren.

Denk dus dat je wel wat hebt uit hebt te leggen mocht het fout gaan.
Nogmaals. Spits je bericht even op het filmen.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #73 Gepost op: 25 februari 2016, 12:10:31
Je kunt niet filmen zonder op te slaan, dan kun je het niet terugkijken. e050
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #74 Gepost op: 25 februari 2016, 12:21:32
Ter verduidelijking:

Bron: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/over-privacy/wetten/wbp-naslag/hoofdstuk-1-algemene-bepalingen-art-1-tm-5/artikel-1-sub-wbp
Citaat
Wettekst
 a. persoonsgegeven: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon;
Citaat
Alle gegevens die informatie kunnen verschaffen over een identificeerbare natuurlijke persoon moeten als persoonsgegevens worden beschouwd. (MvT, II, nr. 3, blz. 46)
Citaat
De definitie van een persoonsgegeven omvat niet alleen de informatie omtrent een bepaalde persoon in geschreven tekst, doch tevens in beeld en geluid (MvT, II, nr. 3, blz. 50)
Citaat
Gegevens die een neerslag vormen van een over een bepaalde persoon genomen beslissing, kunnen worden beschouwd als een deze persoon betreffend persoonsgegeven.
Citaat
Gegevens die uitsluitend voorwerpen aanduiden, bijvoorbeeld gestolen goederen of identiteitsbewijzen, zijn geen persoonsgegevens indien deze geen informatie bevatten met behulp waarvan personen in hun maatschappelijke positie kunnen worden geraakt.

Samenvattend, blijkbaar is een plaatje van een identiteitsbewijs geen persoonsgegeven, wanneer het plaatje van een identiteitsbewijs in een video te zien is waarbij deze persoon verdacht wordt gesteld van een strafbaar feit dan is het een persoonsgegeven en dat is beschermd. Ook geldt dit wanneer een persoon zijn naam of andere identificerende gegevens moet melden in context met een verdenking strafbaar feit.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #75 Gepost op: 25 februari 2016, 12:51:34
Citaat van: Golly link=msg=1408775 date=1456399292
Ter verduidelijking:

Bron: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/over-privacy/wetten/wbp-naslag/hoofdstuk-1-algemene-bepalingen-art-1-tm-5/artikel-1-sub-wbp
Samenvattend, blijkbaar is een plaatje van een identiteitsbewijs geen persoonsgegeven, wanneer het plaatje van een identiteitsbewijs in een video te zien is waarbij deze persoon verdacht wordt gesteld van een strafbaar feit dan is het een persoonsgegeven en dat is beschermd. Ook geldt dit wanneer een persoon zijn naam of andere identificerende gegevens moet melden in context met een verdenking strafbaar feit.
Bedankt voor deze onderbouwing van mijn bijdrage  O0

Maar een identiteitsbewijs an sich is al een persoonsgegeven. Beter nog, op een ID-kaart staat een BSN welke onder nog strengere eisen valt. Je mag namelijk niet zomaar een BSN gebruiken binnen een organisatie. Een ID-kaart is 1 op 1 al te herleiden tot een persoon, in welke context dan ook. Je zegt het zelf al in je tweede citaat: Alle gegevens die informatie kunnen verschaffen over een identificeerbare natuurlijke persoon moeten als persoonsgegevens worden beschouwd. (MvT, II, nr. 3, blz. 46)

Citaat van: xangadib link=msg=1408768 date=1456396864
De meldplicht datalekken gaat over herleidbare persoonsgegevens. Ik verwacht niet dat beelden gemaakt in de openbare ruimte daar direct onder gaan vallen. Zelfs niet als daar een identiteitsbewijs op te zien is. Zou wel een interessante casus zijn om nader uit te diepen.

WPG is in deze wel relevant. Het zijn beelden gemaakt in de rechtmatige bediening van de functie en daarmee vallen de beelden naar mijn mening onder de WPG, met de daarbij regels. Of het device van dienstwege verstrekt is, of van de ambtenaar persoonlijk is, is daarmee ook een gepasseerd station. Bovendien wordt er wel eens meer gebruik gemaakt van niet van dienstwege verstrekte materialen, zoals een zaklampje, of een tasje aan het koppel, maar ook de prive telefoon zal allicht wel eens gebruikt worden voor een dienst telefoon gesprek, of het maken van een foto.
Ik werk in het dagelijks leven nogal veel met deze wet (praktisch, ik weet de reikwijdte, ik ben echter geen jurist). Dit gaat zeker dus wel vallen onder deze meldplicht. Het betekent dus ook dat als een diender met zijn privé telefoon foto's maakt van een kenteken, persoon of identiteitskaart hij of zij dus ook zorg moet dragen dat dit op een veilige manier wordt opgeslagen en deze bij verlies van de telefoon, of het binnendringen van de telefoon van een derde (denk bijvoorbeeld aan partner of kind) deze gegevens niet te achterhalen zijn.

Ik neem altijd als voorbeeld: hoe zou jij het vinden als de schoonmaker bij de bank kan zien hoeveel geld jij op je spaarrekening hebt staan omdat een medewerker zijn scherm niet heeft gelocked? En wat zou die schoonmaker met die kennis kunnen doen?

Citaat van: ProShifty1 link=msg=1408770 date=1456397665
Nogmaals. Spits je bericht even op het filmen.
Dat is net zoiets om te zeggen: we gaan een discussie houden over de verkoop van koksmessen, maar mogen het niet hebben over de gevaren van koksmensen wanneer deze in de verkeerde handen vallen. Jij wil een bepaalde functionaliteit (filmen van je werk), daar horen bepaalde wettelijke eisen bij die impact gaan hebben op de specificaties van het apparaat wat je hiervoor wil gaan gebruiken. De enige manier waarop je hier onderuit kan komen is door iedereen bij wie je in de buurt gaat komen je gaat waarschuwen dat je op een onveilige manier data verwerkt en alles wat er gebeurd mogelijk op straat kan komen te liggen en je hiermee deze betrokkene of verdachte de mogelijkheid geeft om niet met jou het contact aan te gaan.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #76 Gepost op: 25 februari 2016, 13:40:30
Sinds een jaar of tien wordt er door steeds meer landen uitgebreid geëxperimenteerd met body-cams bij de politie. Dat geldt onder andere voor Denemarken, Engeland, Canada, VS en Duitsland. Ook bij de Nederlandse politie zijn er proefprojecten op dit gebied. Je ziet hieronder talloze foto's van body-cams bij de politie in allerlei landen:

https://www.google.nl/search?q=police+body+camera&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiB4bOn9pLLAhXKhSwKHUALAT8Q_AUIBygB&biw=1078&bih=459

Wikipedia-artikel over body-cams bij de politie:

https://en.wikipedia.org/wiki/Body_worn_video
Ik stem links.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #77 Gepost op: 25 februari 2016, 13:52:00


De enige manier waarop je hier onderuit kan komen is door iedereen bij wie je in de buurt gaat komen je gaat waarschuwen dat je op een onveilige manier data verwerkt en alles wat er gebeurd mogelijk op straat kan komen te liggen en je hiermee deze betrokkene of verdachte de mogelijkheid geeft om niet met jou het contact aan te gaan.

Zullen we deze tekst achter een QR code hangen en printen op een fluoriscerende armband?
"Videosurveillance. Voor meer info: QR."  ::)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #78 Gepost op: 25 februari 2016, 14:01:14
Citaat van: kaasje link=msg=1408780 date=1456401094
Bedankt voor deze onderbouwing van mijn bijdrage  O0

Maar een identiteitsbewijs an sich is al een persoonsgegeven. Beter nog, op een ID-kaart staat een BSN welke onder nog strengere eisen valt. Je mag namelijk niet zomaar een BSN gebruiken binnen een organisatie. Een ID-kaart is 1 op 1 al te herleiden tot een persoon, in welke context dan ook.

De Authoriteit Persoonsgegevens zegt op haar eigen website helaas dit:
Citaat
Gegevens die uitsluitend voorwerpen aanduiden, bijvoorbeeld gestolen goederen of identiteitsbewijzen, zijn geen persoonsgegevens indien deze geen informatie bevatten met behulp waarvan personen in hun maatschappelijke positie kunnen worden geraakt.

Ik ben het wel met je eens Kaasje, ik weet alleen niet hoe men deze zin anders moet interpreteren.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #79 Gepost op: 25 februari 2016, 15:11:24
Citaat van: Golly link=msg=1408793 date=1456405274
De Authoriteit Persoonsgegevens zegt op haar eigen website helaas dit:
Ik ben het wel met je eens Kaasje, ik weet alleen niet hoe men deze zin anders moet interpreteren.
"deze geen informatie bevatten met behulp waarvan personen in hun maatschappelijke positie kunnen worden geraakt."
Ik denk dat de waarschijnlijkheid dat de context duidelijk maakt waarvoor de ID kaart verwerkt is wel heel erg groot is. Een politieambtenaar moet altijd reden hebben om een identiteitsbewijs te vorderen, kortom dat is dus al een stukje context. Een politieambtenaar zal niet een ID kaart vorderen omdat je zo keurig je hand uit stak, maar altijd omdat je op een of ander wijzen betrokken of mogelijk betrokken bent bij een politieoptreden.
Hobby Bobby eenheid Den Haag