Als 1 mg atropine geen zin blijkt te hebben, helpt de tweede mg dan ook niet?

Auteur Topic: Als 1 mg atropine geen zin blijkt te hebben, helpt de tweede mg dan ook niet?  (gelezen 5613 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

keesjan

  • arrts
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Ik heb gehoord dat als men bij een bradycardie 1 mg atropine geeft aan de patient en hij doet hier totaal niks op, dus totaal geen hartslagverhoging (ook niet een beetje) dat het dan zonde van de tijd is om een tweede dosis adrenaline te geven. Men zou dan beter direct verder kunnen gaan met dopamine of adrenaline-infuus.

Klopt dit? Zo mogelijk graag ook een bron vermelden : ).

EDİT: excuus; weer verkeerd forumgedeelte. :-)




oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: keesjan link=msg=1379749 date=1445512779
Ik heb gehoord dat als men bij een bradycardie 1 mg atropine geeft aan de patient en hij doet hier totaal niks op, dus totaal geen hartslagverhoging (ook niet een beetje) dat het dan zonde van de tijd is om een tweede dosis adrenaline te geven. Men zou dan beter direct verder kunnen gaan met dopamine of adrenaline-infuus.

Klopt dit? Zo mogelijk graag ook een bron vermelden : ).

EDİT: excuus; weer verkeerd forumgedeelte. :-)

Als de 2e mg geen effect heeft knal je de derde mg er in. EHBO-ers hoeven het niet te weten en Nederlandse ambulances hebben geen dopamine aan boord.

Wat is je achtergrond eigenlijk?


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Dit is alles wat ik je kan mvertellen over atropine:

Eerste behandeling bij symptomatische bradycardie bestaat uit transcutaan pacen. In afwachting daarvan kun je overbruggen met atropine en/of isoprenaline ( 'the chemical pacemaker')

Doseringen van meer dan 3mg hebben geen therapeutische meerwaarde, de parasympaticus is op een gegeven moment namelijk maximaal geblokkeerd.

Enigste reden die ik kan bedenken voor meer atropine is blootstelling aan zenuwgas/pesticiden. Overigens werkt atropine ook niet direct postoperatief na een harttransplantatie omdat deze dan gedeënerveerd is.

Bij te lage doseringen krijg je een reflexbradycardie. Grote doseringen atropine kunnen een centraal anticholinerg syndroom uitlokken.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


paramedic310

  • ambulanceverpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
De eerste behandeling is niet pacen, dit doen we pas na 3 mg atropine. Als 1 mg geen effect heeft herhalen we tot maximaal 3 mg. Als meer dan 1 mg geen effect zou hebben, waarom wordt dit dan geadviseerd door de maatschap cardiologie?
Epinifrine kan in een later stadium worden gegeven, als ook pacen geen effect heeft.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Een uiteraard hebben we eerst een rechts ECG gemaakt in geval van symptomatische bradycardie bij infarcering. Een zweep over een gecompromitteerde hart is namelijk niet handig ;)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: CM link=msg=1379787 date=1445526836
Een uiteraard hebben we eerst een rechts ECG gemaakt in geval van symptomatische bradycardie bij infarcering. Een zweep over een gecompromitteerde hart is namelijk niet handig ;)

Ik heb even LPA8 bekeken, het schrijft max. 2 mg atropine voor ipv 3 mg + fentanyl voor pijnbestrijding.

Pacen zonder pijnbestrijding + 2 mg atropine werkt ook prima ;-)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Zal idd zeer effectief zijn. Ik moet alleen dan mijn patiënt van het plafond schrapen om een vrije vertaling van een Engelse uitdrukking te gebruiken.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: Oma link=msg=1379792 date=1445528081
Ik heb even LPA8 bekeken, het schrijft max. 2 mg atropine voor ipv 3 mg + fentanyl voor pijnbestrijding.

Pacen zonder pijnbestrijding + 2 mg atropine werkt ook prima ;-)

Benieuwd wat de argumentatie is om 2 ipv de maximale 3 mg te gebruiken, d ebejaardendoserign van 0.5 mg bij ouderen is veelal ook niet effectief..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


paramedic310

  • ambulanceverpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Beste Oma...weet niet in welke LPA 8 jij hebt gelezen, maar er staat toch echt 3 mg.
0,5 + 1 + 1,5.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: paramedic310 link=msg=1379895 date=1445580933
Beste Oma...weet niet in welke LPA 8 jij hebt gelezen, maar er staat toch echt 3 mg.
0,5 + 1 + 1,5.

Samenvatting op ambulanceblog http://www.ambulanceblog.nl/lpa8-nieuwe-protocol-voor-de-nederlandse-ambulancezorg-deel3/

Citaat
Uitgangspunt voor dit protocol is eerst de oorzaak van de bradycardie oplossen indien mogelijk. Indien er spraken is van hemodynamische instabiliteit wordt dit protocol gevolgd. Transcutaan pacen wordt eerder toegepast bij een unresponsive patiënt. Atropine volgens dit protocol is maximaal 2 mg. Ook wordt in dit protocol pijnstilling en anxiolyse besproken.

Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1379859 date=1445547696
Benieuwd wat de argumentatie is om 2 ipv de maximale 3 mg te gebruiken, d ebejaardendoserign van 0.5 mg bij ouderen is veelal ook niet effectief..

Volgens bovenstaande reactie is het wel 3 mg.