Bewapening alle rangen

Auteur Topic: Bewapening alle rangen  (gelezen 40324 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #90 Gepost op: 28 november 2015, 18:32:39


Mij lijkt het dat een vrijwillige agent hetzelfde gescreend moet worden als een beroeps.

Dat is hetzelfde.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #91 Gepost op: 1 december 2015, 06:45:20
Citaat van: DaMook link=msg=1388151 date=1448731486
Als ik een politieuniform zie verwacht ik daar iets van. En ik zie niet of dit vrijwillig is of niet.

+1
Aangezien de wet in Nederland het niet toelaat dat een burger zichzelf 'van bepaalde middelen' voorziet ter zelfverdediging is deze dus (bijna) altijd afhankelijk van de politie (en tot zover begrijp ik dat volkomen).
Anders zou het zijn als ik met kinderen en kleinkinderen loop te winkelen en er doet zich wat voor terwijl er een aantal VP'ers in het centrum loopt. Deze zijn (ter voorbeeld) dan onbewapend en kunnen verder ook niks doen dan te wachten op vw dragende collega's. Die tijd wat dat met zich meebrengt (ook al zijn het maar minuten) kan een heel verschil maken.
Buiten dat, hoe denk je dat het publiek ertegenaan kijkt dat bij zulk incident dezelfde agenten niks (kunnen) ondernemen maar zich bij wijze van spreken achter hetzelfde muurtje verschuilen. Het publiek/burger ziet over het algemeen geen verschil en vertrouwt erop dat de politie actie onderneemt en hun, en anderen (min of meer) beschermt.
Denk dat dit moeilijk verkoopbaar is in geval van...

In mijn ogen behoort gewoon alle politie die straatwerk doen ook bewapend te zijn, al begrijp ik dat niet alle VP'ers daar geschikt voor zijn (sommige beroeps ook niet maar dat terzijde) maar in mijn ogen behoren die dan niet op straat te zijn, of in elk geval niet in het politie uniform waar de burger (zeker in in bepaalde gevallen) op vertrouwt.
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #92 Gepost op: 1 december 2015, 07:27:26
Citaat van: Tony-cc link=msg=1388758 date=1448948720
In mijn ogen behoort gewoon alle politie die straatwerk doen ook bewapend te zijn, al begrijp ik dat niet alle VP'ers daar geschikt voor zijn (sommige beroeps ook niet maar dat terzijde) maar in mijn ogen behoren die dan niet op straat te zijn, of in elk geval niet in het politie uniform waar de burger (zeker in in bepaalde gevallen) op vertrouwt.

De meeste VP-ers werken uit een soort van roeping. Vaak zijn het intelligente hoogopgeleide mensen. Juist daarom halen er veel af als ze er achter komen hoe beperkt het takenpakket tegenwoordig eigenlijk is. Nou is het vuurwapen daarin geen toverwoord maar wel een uitgebreidere opleiding en dito takenpakket.

Ik ben helemaal voor het pleidooi om alle politie te bewapenen met een vuurwapen in deze tijd. Surveillant is overigens een functie die uit het straatbeeld gaat verdwijnen en bijna niet meer geworven wordt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #93 Gepost op: 1 december 2015, 14:40:50
En wat te denken van BOA's van bijvoorbeeld verkeershandhaving?
Zij plukken dagelijks onder het mom van verkeer tientallen voertuigen van de weg, niet gehinderd door enige voorkennis van zaken omtrent tenaamgestelde, houder of inzittende van een voertuig ...
Met in het achterhoofd houdende dat in iedere criminele activiteit een vervoersmoment zit en er op een groep boa's op straat maar een of twee leidinggevenden zijn met een vuurwapen.

Ik ken inmiddels aardig wat spannende verhalen van automobilisten die door het VHT worden staande gehouden vanwege een snelheidsovertreding, er van door gaan en later worden aangehouden met een doorgeladen vuurwapen op zak en kilo's witte poeier achterin de kofferbak.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


solidshag

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #94 Gepost op: 21 december 2015, 10:52:08
Citaat van: schuimer link=msg=1388070 date=1448710446
Beste mensen, waarom wordt er zo moeilijk gedaan over het dragen van een vuwa door de vrijwillige politie? Deze collega's zetten zich, net als de beroepscollega's, in voor een veilige(re) samenleving. Oók zij kunnen, hoewel dit nooit de opzet is natuurlijk, á la minute in een gevaarlijke situatie terecht komen. De maatschappij verhard in een rap tempo en ook hier in Nederland is er dreiging, hoewel op substantieel niveau.

Indien een surveillant van vrijwillige politie, na gebleken geschiktheid en voldoende vooropleiding, doorstroomt naar de rang van agent komt deze in aanmerking voor het vuwa. Niks meer, niks minder. CopVR3, Maxell01 en Kaasje hebben het - wat mij betreft - bij het goede eind. Hoewel niet iedere vrijwilliger geschikt is/ of zin heeft in doorstroom, vind ik dat er in ieder geval een mogelijkheid moet zijn/ komen op doorstroom voor de collega die wél wil doorstromen. Je mond is nog steeds een sterk 'wapen', maar...

Noodhulp en speciale diensten beschikken over het vuwa, zij worden namelijk (bewust) gestuurd naar gevaarlijke situaties.
Dit neemt natuurlijk nooit weg dat je als vrijwilliger niet of nooit in een dergelijke situatie terecht kunt komen.
Moeten we dan maar met zijn allen de gok nemen en een welwillende collega 'opofferen'?
Wie gaat met droge ogen de familie van de betreffende agent vertellen, dat het eventueel voorkomen had kunnen worden óf dat er zoveel mensen tegen het bewapenen van vrijwilligers waren?

Makkelijk praten als je, als collega op dit forum, wél met het vuwa bent uitgerust?!
Of moeten we de hele vrijwillige politie dan maar langzamerhand afschaffen?
In mijn ogen wordt door sommigen de vrijwillige politie min of meer 'weggezet' als een stelletje tweederangs medewerkers.
Gewoon je b*k houden en weer terug naar je plek...

Ik weet gelukkig wel beter...

Fijn weekend!

Niets meer en niets minder!  O0
Sollicitatie VP Noord Holland


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #95 Gepost op: 23 december 2015, 08:04:02
http://www.telegraaf.nl/binnenland/24910855/___Aanslag_komt_zeker___.html

Duidelijke boodschap voor het korps en maatschappij. Goed moment voor de korpsleiding om na te denken over de veiligheid van politievrijwilligers. Voorkomen is beter dan genezen !!!!!
Inzetten op gelijke bewapening en uitrusting voor alle executieve dienders die werken in het publiek domein, dus ook de politievrijwilligers!! 98uiye

Voor een ieder fijne en vooral veilige kerstdagen toegewenst en een veilig 2016


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #96 Gepost op: 23 december 2015, 09:36:27
Citaat van: Maxell01 link=msg=1393732 date=1450854242
http://www.telegraaf.nl/binnenland/24910855/___Aanslag_komt_zeker___.html

Duidelijke boodschap voor het korps en maatschappij. Goed moment voor de korpsleiding om na te denken over de veiligheid van politievrijwilligers. Voorkomen is beter dan genezen !!!!!
Inzetten op gelijke bewapening en uitrusting voor alle executieve dienders die werken in het publiek domein, dus ook de politievrijwilligers!! 98uiye

Voor een ieder fijne en vooral veilige kerstdagen toegewenst en een veilig 2016

Terecht wat je zegt, Maxell01
Gelijke rechtsposities brengen de nodige verplichtingen met zich mee!
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Folkert

  • Student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
Reactie #97 Gepost op: 23 december 2015, 11:21:29
Citaat van: Maxell01 link=msg=1393732 date=1450854242
Duidelijke boodschap voor het korps en maatschappij. Goed moment voor de korpsleiding om na te denken over de veiligheid van politievrijwilligers.
Gek, ik lees hier toch vooral een sensatiestuk van de Telegraf met weinig nieuwe informatie, afgezien van wat interessantdoenerij over 'ultrageheime geheime trainingen op zware wapens'? Zeker op dit forum is iedereen er zich terdege van bewust dat die aanslag er gewoon een keer aan zit te komen, dus ook dat is niet iets nieuws.

De boodschap van Bouman hier is toch vooral dat er meer geïnvesteerd moet worden zodat de wijkteams beter inzetbaar blijven en het contact met de buurt behouden blijft (het daadwerkelijke voorkomen of vroegtijdig signaleren dus)?


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #98 Gepost op: 23 december 2015, 13:25:25
Citaat van: Folkert link=msg=1393769 date=1450866089
Gek, ik lees hier toch vooral een sensatiestuk van de Telegraf met weinig nieuwe informatie, afgezien van wat interessantdoenerij over 'ultrageheime geheime trainingen op zware wapens'? Zeker op dit forum is iedereen er zich terdege van bewust dat die aanslag er gewoon een keer aan zit te komen, dus ook dat is niet iets nieuws.

De boodschap van Bouman hier is toch vooral dat er meer geïnvesteerd moet worden zodat de wijkteams beter inzetbaar blijven en het contact met de buurt behouden blijft (het daadwerkelijke voorkomen of vroegtijdig signaleren dus)?

Eens, en wat die honderden collega's betreft gaat het waarschijnlijk om de nieuw te formeren bewakingseenheden, maar dat is een aanname zoals de televaag die ook vaak genoeg maakt.


quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #99 Gepost op: 23 december 2015, 13:29:53
Citaat van: Maxell01 link=msg=1393732 date=1450854242
http://www.telegraaf.nl/binnenland/24910855/___Aanslag_komt_zeker___.html

Duidelijke boodschap voor het korps en maatschappij. Goed moment voor de korpsleiding om na te denken over de veiligheid van politievrijwilligers. Voorkomen is beter dan genezen !!!!!
Inzetten op gelijke bewapening en uitrusting voor alle executieve dienders die werken in het publiek domein, dus ook de politievrijwilligers!! 98uiye

Voor een ieder fijne en vooral veilige kerstdagen toegewenst en een veilig 2016
fantastisch telegraaf stuk onderbouwd met feiten, en je hebt helemaal gelijk want bewapend met een Walther p99qnl kun je de bomscherven ontwijken, .56 kogels terugkoppen en die terroristen van katoen geven.

Nee, ik zie niet in waarom, laten we dan meteen de boa's, parkeerwachters , bus en het ns personeel ook  bewapenen. Ieder zijn taak en voel je vrij te weigeren om die uit te voeren als je je onveilig voelt.
Ik ben me bewust van het feit dat ik niet zoveel tegen de aanslag zelf kan doen, wel mbt het helpen van slachtoffers en voorkomen dat er meer slachtoffers vallen. En nee, ik voel me niet veiliger omdat ik een vuwa draag. Die gaat me namelijk niet gegarandeerd helpen in een Parijs achtsige situatie
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..