Uniformen in TV series en films

Auteur Topic: Uniformen in TV series en films  (gelezen 11177 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mister81

  • Senior Handhaver - Praktijk begeleider HTV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Gepost op: 26 december 2015, 04:13:32
Hoe staan jullie tegenover uniformen die in tv series en in films worden gebruikt. Ik kan begrijpen dat sommige burgers een vertekend beeld kunnen krijgen hoe politiewerk er in het echt aan toe gaat. Voorbeeld is bijvoorbeeld dat het nieuwe uniform is te zien in Flikken Maastricht. Zelf ben ik gemeente boa en nu ook wij een landelijk uniform krijgen stel ik mij de vraag hier ik er tegenover zou staan als dit in bijvoorbeeld een negatief perspectief zou worden gebruikt (al moet ik zelf eerlijk toegeven dat een serie over handhavers erg klein is hahah maar dat terzijde) Een oude serie als flodder waar de agenten een bij elkaar geraapt allegaartje dragen (Rijkspolitie pet, gemeentepolitie jas en rangstrepen van de regio) nemen we denk ik niet al te serieus maar het nieuwe opu denk ik tocht wel wat meer.

Tja hoe kwam ik zo op dit topic, nou door iets heel aparts, ik zit na een leuke kerstavond nog even wat jeugdsentiment te kijken op comedy central in de vorm van The A-Team, de helden zijn in 1986 in Oost Duitsland waar het mij opvalt dat de politie daar wel erg bekende mouw patches hebben, even de digitale decoder terug draaien, ik zag het goed de zogenaamde Oost Duitse agenten dragen een Duits uniform met een patch van de Nederlandse gemeente politie.


Je goede daden worden vaak vergeten, je fouten meestal niet.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 26 december 2015, 06:30:13
Enkele jaren terug heeft de politie haar medewerking voor veel programma's aangepast. Echte uniformen mogen alleen onder voorwaarden gebruikt worden. Je ziet in programma's als "Achter gesloten deuren" al dat er een alternatief komt waarbij bijvoorbeeld het boven de twee strepen een extra streepje is aangebracht en de patches op de arm alleen het woord Politie afbeelden en niet het logo.

De burger ziet dat verschil natuurlijk niet. Je kan toch niet voorkomen dat het uniform gebruikt wordt als BOA of als politieagent. Je bent nu eenmaal een publieke dienst die in veel programma's terug komt, functioneel of niet.

Waar ik meer moeite mee heb is dat de politie actief meewerkt aan programma's als Moordvrouwen en Flikken Maastricht. Dat terwijl de inhoud van die programma's een wereld van verschil is met de werkwijze en hiėrarchie van de Nederlandse politie.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #2 Gepost op: 26 december 2015, 15:13:28
Waar ik meer moeite mee heb is dat de politie actief meewerkt aan programma's als Moordvrouwen en Flikken Maastricht. Dat terwijl de inhoud van die programma's een wereld van verschil is met de werkwijze en hiėrarchie van de Nederlandse politie.
Helemaal mee eens.
En Wegmisbruikers. ::)


SpaX

  • Handhaver Openbare Ruimte (Domein 1), DHW controleur, Student IV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 196
Reactie #3 Gepost op: 26 december 2015, 15:28:11


Zelf ben ik gemeente boa en nu ook wij een landelijk uniform krijgen stel ik mij de vraag hier ik er tegenover zou staan als dit in bijvoorbeeld een negatief perspectief zou worden gebruikt (al moet ik zelf eerlijk toegeven dat een serie over handhavers erg klein is hahah maar dat terzijde)
Even YouTube gebruiken en zoeken op de serie Overtreders. Als je het over slechte beeldvorming hebt dan is dit het ultieme voorbeeld.
Al mijn berichten zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn (vroegere) werkg


guest15549

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 30 december 2015, 22:34:59
Citaat van: CopVR3 link=msg=1394265 date=1451139208
Helemaal mee eens.
En Wegmisbruikers. ::)

Hoe erg is Wegmisbruikers?

(serieuze vraag, ja)


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #5 Gepost op: 30 december 2015, 22:43:38
Citaat van: RS496 link=msg=1395574 date=1451511299
Hoe erg is Wegmisbruikers?

(serieuze vraag, ja)
Nou,
Erg! Blik op de Weg gaf een beter beeld...


guest15549

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 30 december 2015, 23:10:48
Ik was eigenlijk op zoek naar onderbouwing. Wat is er erg aan wegmisbruikers? Welk beeld wordt geschetst dat niet klopt?


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #7 Gepost op: 30 december 2015, 23:15:17
Ik begreep dat plagiaat en diefstal (wegmisbruikers) niet mocht. Dus daarom begrijp ik helemaal niet waarom de politie daaraan mee werkt.

Maar ja dat zal wel aan een oude landelijke verkeersofficier liggen die invloed wilde hebben op bodw.....

Verder irriteer ik me mateloos aan de kinderachtige manier van de tuinkabouter over levensgevaarlijke snelheden en dat andere zwaar overgedreven gedoe. Af en toe heb ik het idee dat wegmisbruikers niet dient om de kijker wat te leren maar om te genieten dat andere lullige bekeuringen krijgen en dan zogenaamd zwaar onveilig bezig zijn.


guest15549

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 30 december 2015, 23:49:17
Citaat van: Bollie link=msg=1395581 date=1451513717
Ik begreep dat plagiaat en diefstal (wegmisbruikers) niet mocht. Dus daarom begrijp ik helemaal niet waarom de politie daaraan mee werkt.

Maar ja dat zal wel aan een oude landelijke verkeersofficier liggen die invloed wilde hebben op bodw.....

Verder irriteer ik me mateloos aan de kinderachtige manier van de tuinkabouter over levensgevaarlijke snelheden en dat andere zwaar overgedreven gedoe. Af en toe heb ik het idee dat wegmisbruikers niet dient om de kijker wat te leren maar om te genieten dat andere lullige bekeuringen krijgen en dan zogenaamd zwaar onveilig bezig zijn.

Die presentator is erg irritant inderdaad, maar een programma gevuld met Robert, Patrick, Dani, Ahmet, Niels, Vincent en Raymond maken het erg vermakelijk  098uo


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #9 Gepost op: 30 december 2015, 23:53:06
Citaat van: Bollie link=msg=1395581 date=1451513717
Ik begreep dat plagiaat en diefstal (wegmisbruikers) niet mocht. Dus daarom begrijp ik helemaal niet waarom de politie daaraan mee werkt.

Maar ja dat zal wel aan een oude landelijke verkeersofficier liggen die invloed wilde hebben op bodw.....

Verder irriteer ik me mateloos aan de kinderachtige manier van de tuinkabouter over levensgevaarlijke snelheden en dat andere zwaar overgedreven gedoe. Af en toe heb ik het idee dat wegmisbruikers niet dient om de kijker wat te leren maar om te genieten dat andere lullige bekeuringen krijgen en dan zogenaamd zwaar onveilig bezig zijn.
Mijn idee. Bij BODW kwam nog wat voorlichting of uitleg voorbij. Dat mis ik bij Het Plagiaat. Daar komt bij dat m.i. sommige dienders zich aangepast hebben aan het programma.
Geef mij maar die twee van steunpunt Ouderkerk. Ik noem ze maar even Peppi en Kokki; heerlijke, eerlijke en nuchtere dienders.
https://www.youtube.com/watch?v=e2qKW5FJUdo