Overname manuele fixatie hoofd en nek

Auteur Topic: Overname manuele fixatie hoofd en nek  (gelezen 3796 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Gepost op: 6 januari 2016, 20:26:10
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=1553.0


Citaat van: oma link=msg=1397743 date=1452107786


Het hoofd fixeren kan ook met kinlift als je het hoofd van slachtoffer dus beiden knieen neemt.

is een trauma chinlift dan niet makkelijker toe te passen (en aan te leren)?

wel heb ik eens gehoord dat het hoofd fixeren tussen de knieen ook weer nadelen heeft, vooral omdat het lastiger is om die positie in te nemen zonder per ongeluk de nek te bewegen en ik gok dat het ook moeilijker is om vervolgens de positie over te laten nemen door de professionals zodra zij er zijn, zonder de nek dan te bewegen.
Met je handen kun je dat, zeker als zenuwachtige leek, met meer beleid doen dan met je benen.




Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2016, 14:27:35
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1397745 date=1452108370
is een trauma chinlift dan niet makkelijker toe te passen (en aan te leren)?

wel heb ik eens gehoord dat het hoofd fixeren tussen de knieen ook weer nadelen heeft, vooral omdat het lastiger is om die positie in te nemen zonder per ongeluk de nek te bewegen en ik gok dat het ook moeilijker is om vervolgens de positie over te laten nemen door de professionals zodra zij er zijn, zonder de nek dan te bewegen.
Met je handen kun je dat, zeker als zenuwachtige leek, met meer beleid doen dan met je benen.


Dan heeft iemand jou toch echt onzin verkondigd..

Hoofd is goed te immobiliseren dmv de vooraartse greep met 1 arm over thorax van patient heef en dan met C greep van wijsvinger en duim de onderkaak van patient immobiliseren, dan kan degene die achter patient zit zijn/haar benen weghalen en hoofd loslaten. Fluithje van een cent, doen we al jaren binnen de ambulancezorg.

NB vraag voor dit soort tips en informatie geen goedbedoelende personen die denken te weten hoe ambuzorg en MMT etc handelen, maar ga direct naar de bron, scheelt een hoop onzin en non-info. ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2016, 19:40:25
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1397745 date=1452108370

Is een trauma chinlift dan niet makkelijker toe te passen (en aan te leren)?

Wel heb ik eens gehoord dat het hoofd fixeren tussen de knieen ook weer nadelen heeft, vooral omdat het lastiger is om die positie in te nemen zonder per ongeluk de nek te bewegen en ik gok dat het ook moeilijker is om vervolgens de positie over te laten nemen door de professionals zodra zij er zijn, zonder de nek dan te bewegen.

Met je handen kun je dat, zeker als zenuwachtige leek, met meer beleid doen dan met je benen.


Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1398015 date=1452173255

Dan heeft iemand jou toch echt onzin verkondigd..

Hoofd is goed te immobiliseren dmv de vooraartse greep met 1 arm over thorax van patient heeft en dan met C greep van wijsvinger en duim de onderkaak van patient immobiliseren, dan kan degene die achter patient zit zijn/haar benen weghalen en hoofd loslaten. Fluitje van een cent, doen we al jaren binnen de ambulancezorg.

NB vraag voor dit soort tips en informatie geen goedbedoelende personen die denken te weten hoe ambuzorg en MMT etc handelen, maar ga direct naar de bron, scheelt een hoop onzin en non-info.


Ik ken deze handelswijze ook niet.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2016, 22:16:38
Citaat van: Expert link=msg=1398063 date=1452192025
Ik ken deze handelswijze ook niet.
 Doe ik t de volgende keer voor Ed ;-)  het is al een oude truuc uit de PHTLS doos...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2016, 22:23:37
Bekende handeling die we bij sigma aanleerden als ambulanceverpleegkundige de manuele fixatie moest overnemen bij logroll.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2016, 22:27:06
Citaat van: RAdeR link=msg=1398091 date=1452201817
Bekende handeling die we bij sigma aanleerden als ambulanceverpleegkundige de manuele fixatie moest overnemen bij logroll.
Niet de chauffeur zodat de verpleegkundige een wervelonderzoek kan uitvoeren?


helm

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2016, 22:30:51
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1398085 date=1452201398
 Doe ik t de volgende keer voor Ed ;-)  het is al een oude truuc uit de PHTLS doos...

Heb je er anders een foto van, ter verduidelijking?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2016, 22:59:40
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1398015 date=1452173255


Dan heeft iemand jou toch echt onzin verkondigd..

Hoofd is goed te immobiliseren dmv de vooraartse greep met 1 arm over thorax van patient heef en dan met C greep van wijsvinger en duim de onderkaak van patient immobiliseren, dan kan degene die achter patient zit zijn/haar benen weghalen en hoofd loslaten. Fluithje van een cent, doen we al jaren binnen de ambulancezorg.

NB vraag voor dit soort tips en informatie geen goedbedoelende personen die denken te weten hoe ambuzorg en MMT etc handelen, maar ga direct naar de bron, scheelt een hoop onzin en non-info. ;)

Doel je op dit idee Joffry?

Klik i.v.m. auteursrechten

Deze methode wordt internationaal aangeleerd aan strandwachten, men noemt het de vice-grip. Ik heb even gezocht, maar kom deze term verder alleen tegen in een handboek voor sportgeneeskunde..  


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2016, 00:51:04
Citaat van: -Joost- link=msg=1398104 date=1452203980

Doel je op dit idee Joffry?

Klik i.v.m. auteursrechten

Deze methode wordt internationaal aangeleerd aan strandwachten, men noemt het de vice-grip. Ik heb even gezocht, maar kom deze term verder alleen tegen in een handboek voor sportgeneeskunde.


Deze handeling ken ik. Maar is dat dan wat je noemt, de "trauma jaw thrust"?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2016, 01:39:34
Citaat van: -Joost- link=msg=1398104 date=1452203980
Doel je op dit idee Joffry?

Klik i.v.m. auteursrechten

Deze methode wordt internationaal aangeleerd aan strandwachten, men noemt het de vice-grip. Ik heb even gezocht, maar kom deze term verder alleen tegen in een handboek voor sportgeneeskunde..

Hij lijkt er enigzins op ja maar dan bij een liggende patient.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod