BH en AED

Auteur Topic: BH en AED  (gelezen 24656 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #50 Gepost op: 8 oktober 2005, 00:31:23
Als het goed is kan je dat niet op het verkeerde been zetten, want je mag het niet interpreteren. ;)

Als je er naar kijkt, dan doe je wat met die informatie.
Als je er niet naar kunt kijken, dan heb je dat probleem niet


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #51 Gepost op: 8 oktober 2005, 06:56:19
Je kunt er pas wat mee als er een "manual override" knop op die AED zit.
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #52 Gepost op: 8 oktober 2005, 07:36:24
Persoonlijk vind ik zo'n schermpje wel handig, tijdens de laatste reanimatie heb ik de aed gebruikt en die heeft 2x geklapt. Je moet daarna de circulatie controleren en dan is het wel fijn om te zien dat je conclusie "ik voel niets" ondersteund wordt door een vlak ECG.
(de aed die ik gebruikte had geen schermpje, en dat miste ik op dat moment wel)

Maar of er daar een schermpje nu echt meer mensen levend het ziekenhuis uit komen betwijfel ik ook hoor.
Het is meer voor je eigen gevoel, voel je niets heb je een vlakke lijn dan zul je minder twijfelen of je wel goed voelt.

Het risico is natuurlijk we;l levensgroot dat mensen een ritme gaan voelen wat er niet is als ze iets op het scherm zien, of zelfs compleet vergeten te voelen.

Dus wat mij betreft "nice to have" maar meer ook niet.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #53 Gepost op: 8 oktober 2005, 11:47:25
Als het goed is kan je dat niet op het verkeerde been zetten, want je mag het niet interpreteren. ;)

Juist!  Ik kijk er dan ook niet op.
Maar een van onze leden is arts, misschien heeft die er wat aan. Of de ambupleeg als tie aankomt en het hart doet het weer.

Henk


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #54 Gepost op: 8 oktober 2005, 13:48:25
(.....)Persoonlijk vind ik zo'n schermpje wel handig, tijdens de laatste reanimatie heb ik de aed gebruikt en die heeft 2x geklapt. Je moet daarna de circulatie controleren en dan is het wel fijn om te zien dat je conclusie "ik voel niets" ondersteund wordt door een vlak ECG.
(de aed die ik gebruikte had geen schermpje, en dat miste ik op dat moment wel)


Op zich hoeft het geen probleem te geven als er een LCD schermpje op de AED zit. Het kan je hoogstens in verwarring brengen als je wel een grafische weergeving ziet van een schijnbaar normaal ogend ritme, maar geen pols voelt.
Voor de werking van het apparaat maakt het niets uit: deze geeft alleen een shock af bij een defibrilleerbaar ritme.
Voor de rest geld: geen pols, reanimeren (uiteraard met de andere verschijnselen behorende bij een circulatie stilstand), wat je ook op het schermpje ziet.
Het advies is dan ook in de EHV fase een AED zonder schermpje te nemen. Als EHV-er mis je totaal niets zonder een schermpje. Het heeft absoluut geen toegevoegde waarde.
Het is wel zo dat als je gewend bent om met een “normale”defi te werken, je wel een schermpje mist als je met een AED werkt. Dat heb ik tenminste zelf ervaren. Dat komt meer omdat je gewoonte getrouw een ritme wil herkennen voor interpretatie vanwege medicamenteuse behandeling.  Maar omdat dat in een eerste hulp fase niet van toepasing is, is interpretatie niet noodzakelijk.
VSAZ ambulancezorg