(basis) artsen op de ambulance

Auteur Topic: (basis) artsen op de ambulance  (gelezen 17233 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #60 Gepost op: 13 maart 2016, 23:50:55
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1412725 date=1457908682
Maar een tussenoplossing is e rook, in d ewandelgangen hoor ik die geluiden vaker; AVP evt met een ACH in een Toyota landcruiser (  :D ) als consultatief/ondersteunend team voor de BMH ambulanceteams ..

Ik vind dat een hele mooie oplossing. De ambulanceverpleegkundige komt dan meestal niet meer als eerste ter plaatse. Hij kan aanwijzingen geven of gewoon even kijken of het wel goed gaat. Bij veel ongevalspatienten ben je even nodig om de patient fatsoenlijk op de brancard te krijgen. Het ritje naar de SEH vereist meestal niet de begeleiding van een ambulanceverpleegkundige.

De BMH-ers doen het vervoer naar de SEH, de ambu vpk pakt zijn spullen weer in de Toyota en pakt de volgende melding waar een andere BMH-ambulance al naar onderweg is.

Ik denk dat veel ambulanceverpleegkundigen dit liever zouden doen, 10 minuten achter in de ambulance moeten kijken naar een huisvrouw met een gebroken poot lijkt mij niet echt het hoogtepunt van de dag voor een ambulanceverpleegkundige.

Als je het een beetje goed doet kan je zelfs zorgen dat de goedkopere BMH ambulances binnen 8 minuten ter plaatse zijn, de Toyota mag er dan 15 minuten over doen. Bij een reanimatie kan je de brandweer thuis laten. De brandweer heeft momenteel geld over, zij besparen het dus als ze niet meer nodig zijn. Het geld kan uit brandweerbudget naar ambulancebudget.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #61 Gepost op: 14 maart 2016, 07:57:49
West Midlands UK: HEMS voor deze regio is Midlands Air Ambulance Charity (3 Eurocopter EC135 traumahelikopters). Aantal recente inzetten West Midlands Ambulance Service met inzet van eigen ambulancepersoneel (ambulance-artsen of critical care paramedic).

5 maart 2016:

Citaat
Man seriously injured as car collides with houses

West Midlands Ambulance Service was called to Scotia Road in Burslem, Stoke on Trent, shortly before 7pm and sent an ambulance, a rapid response paramedic, two paramedic officers and two BASICS doctors to the scene.

https://officialwmas.wordpress.com/2016/03/05/man-seriously-injured-as-car-collides-with-houses/

10 maart 2016:

Citaat
Trauma care needed in Birmingham RTC

Three ambulances, a paramedic area support officer, a responder paramedic and the West Midlands Central Accident Resuscitation Emergency (CARE) Team with a doctor on board attended.

The passenger, a woman believed to be in her 20s, was unconscious and required advanced trauma care by ambulance staff and the doctor.

https://officialwmas.wordpress.com/2016/03/10/trauma-care-needed-in-birmingham-rtc/

Citaat
Motorcyclist injured in Kingswinford

An ambulance, a community paramedic and a critical care paramedic from the West Midlands Central Accident Resuscitation Emergency (CARE) Team attended.

https://officialwmas.wordpress.com/2016/03/10/motorcyclist-injured-in-kingswinford/

maart 2016:

Citaat
Two motorcyclists to major trauma centre

West Midlands Ambulance Service was called to the A51 just after the turning for the A519 in Cotes Heath, near Swynnerton at 11.30am this morning (Sunday). Two ambulances, two BASICS emergency doctors and a paramedic area support officer attended the scene.[/b]

https://officialwmas.wordpress.com/2016/03/13/two-motorcyclists-to-major-trauma-centre/

BASICS: http://www.basics.org.uk/

Medical Students involved in Prehospital Care http://www.basics.org.uk/about_us/medical_student_involvement

http://www.prehospitalcareprogramme.org/


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #62 Gepost op: 14 maart 2016, 14:42:58
ik ie wel een bntn scala aan paramedics;  paramedic rapid responder, community paramedic, paramedic officer, criticial care paramedic, nog bonter dan het Nederlandse acute zorg aanbod  ;) en dan hebben we het over de artsen en  andere funcites nog niet eens gehad.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #63 Gepost op: 15 maart 2016, 08:49:47
Citaat
Ik vind dat een hele mooie oplossing. De ambulanceverpleegkundige komt dan meestal niet meer als eerste ter plaatse. Hij kan aanwijzingen geven of gewoon even kijken of het wel goed gaat. Bij veel ongevalspatienten ben je even nodig om de patient fatsoenlijk op de brancard te krijgen. Het ritje naar de SEH vereist meestal niet de begeleiding van een ambulanceverpleegkundige.

op zich zou het een prima oplossing kunnen zijn, maar ik vraag me af of de BMH-ers dit voldoende uitdaging zouden vinden?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #64 Gepost op: 15 maart 2016, 09:09:30
Citaat van: senseihomer link=msg=1412991 date=1458028187
op zich zou het een prima oplossing kunnen zijn, maar ik vraag me af of de BMH-ers dit voldoende uitdaging zouden vinden?

Als ze hun werk niet meer met passie willen doen of het onvoldoende uitdagend vinden knikker je ze toch bijstand in waardoor je iemand in dienst kan nemen met hetzelfde diploma die graag aan de slag wil op de ambulance.


Straatje

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #65 Gepost op: 15 maart 2016, 16:44:03
Citaat van: oma link=msg=1413001 date=1458029370
Als ze hun werk niet meer met passie willen doen of het onvoldoende uitdagend vinden knikker je ze toch bijstand in waardoor je iemand in dienst kan nemen met hetzelfde diploma die graag aan de slag wil op de ambulance.

Helaas gebeurd dit in de praktijk niet


arte

  • AVP, PHTLS, voorheen PICU-verpleegkundige, RSD-defensie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
  • An Apple a day keeps the doctor away 😉
Reactie #66 Gepost op: 15 maart 2016, 16:59:31
Even terug naar de titel van dit topic.
Naar mijn mening is er niets mis mee als basis-artsen een trainee volgen van 2 jaar op de ambu als voorbereiding op een verdere carrière.
Ik vraag me alleen af, en ben dus ook benieuwd naar jullie reacties, of een basisarts in 3 maanden klaar te stomen is om "los" te gaan op de wagen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #67 Gepost op: 15 maart 2016, 17:14:12
Citaat van: arte link=msg=1413078 date=1458057571
Ik vraag me alleen af, en ben dus ook benieuwd naar jullie reacties, of een basisarts in 3 maanden klaar te stomen is om "los" te gaan op de wagen.

In 3 maanden lukt wel op een ijscowagen of kinderwagen.


arte

  • AVP, PHTLS, voorheen PICU-verpleegkundige, RSD-defensie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
  • An Apple a day keeps the doctor away 😉
Reactie #68 Gepost op: 16 maart 2016, 06:25:14
"In 3 maanden lukt wel op een ijscowagen of kinderwagen."

Dus niet op de ambulance, is dat de conclusie die ik uit uw commentaar mag trekken?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #69 Gepost op: 16 maart 2016, 08:46:48
Citaat van: arte link=msg=1413198 date=1458105914
"In 3 maanden lukt wel op een ijscowagen of kinderwagen."

Dus niet op de ambulance, is dat de conclusie die ik uit uw commentaar mag trekken?

Idd, niemand kan binnen 3 maanden voldoende leren om 'los' te gaan op de ambulance.