Ervaring met SOS sierraden?

Auteur Topic: Ervaring met SOS sierraden?  (gelezen 6340 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2016, 12:38:40
Citaat van: Kanarie link=msg=1413366 date=1458213134
Ik weet uiteraard dat ze bestaan, maar ik ben ze op het werk in het ziekenhuis nooit tegengekomen en ik ken geen collega's die ze adviseren.

Medische voorgeschiedenis, allergieën en medicijngebruik zijn wel erg handig om te weten in de acute situatie, maar als een patiënt aanspreekbaar is, kan die meestal wel een papiertje uit zijn portemonnee tevoorschijn halen.

Ben dit ook nog nooit tegengekomen bij patienten die worden gepresenteerd. Ervaring leert dat als men niks over een patient weet er al snel gezocht gaat worden naar/in de portemonnee en telefoon. Het kan handig zijn om daar een briefje in te doen met essentiele informatie, mn een contactpersoon.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 17 maart 2016, 12:39:31
In 2016 hebben ze toch een app op de smartphone met dit soort informatie.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #12 Gepost op: 17 maart 2016, 13:01:46
Citaat van: oma link=msg=1413373 date=1458214771
In 2016 hebben ze toch een app op de smartphone met dit soort informatie.

Mijn smartphone heeft een code van 8 cijfers. Daar komen ze niet in.
Code kan er ook niet van af, is verplichting uit werk omdat er ook bedrijfsgevoelige data op staat en mijn telefoon gebruikt kan worden om toegang tot andere systemen te krijgen.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #13 Gepost op: 17 maart 2016, 13:48:52
Mijn smartphone is ook beveiligd met een code, maar via het "noodgeval"-knopje kan de medische ID met naam, geboortedatum, ICE-contacten etc worden benaderd. Ik heb zelf een iPhone en weet dat dit voor Android ook beschikbaar is.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 17 maart 2016, 13:52:15
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1413380 date=1458216106
Mijn smartphone heeft een code van 8 cijfers. Daar komen ze niet in.
Code kan er ook niet van af, is verplichting uit werk omdat er ook bedrijfsgevoelige data op staat en mijn telefoon gebruikt kan worden om toegang tot andere systemen te krijgen.

Wachtwoord van de telefoon is niet nodig. De app maakt een QR-code aan. Ambulanceteam scant deze code en kan precies lezen wat jij wilt delen met artsen of ambulancediensten, bijv. niet reanimeren, niet beademen, ziekteverleden, medicatiegebruik en contactpersonen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #15 Gepost op: 17 maart 2016, 13:58:21
Citaat van: Job45 link=msg=1413388 date=1458218932
Mijn smartphone is ook beveiligd met een code, maar via het "noodgeval"-knopje kan de medische ID met naam, geboortedatum, ICE-contacten etc worden benaderd. Ik heb zelf een iPhone en weet dat dit voor Android ook beschikbaar is.

Precies, dat bedoel ik met het is 2016. Iedereen loopt ongeveer dag en nacht rond met een smartphone. Niet iedereen draagt of wil altijd sierraden dragen of altijd als een hond rondlopen met een (niet-reanimeren) penning. Ik denk dat de tijd van SOS-sierraden wel voorbij is omdat we de SOS-app hebben.

Een aantal van deze apps heeft zelfs noodknoppen waardoor de gebruiker bij activeren direct de ambulancedienst belt, door GPS weet de telefoon zelf het juiste alarmnummer. Een moderne meldkamer kan zelfs door de GPS-coordinaten zien wat de locatie van de patient is. Een aantal apps waarschuwt automatische de contactpersonen. Sommige apps verzenden alle ingevoerde medische informatie direct naar de ambulancemeldkamer bij een spoedmelding.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #16 Gepost op: 18 maart 2016, 07:54:46
idd is de smartphone een gemeengoed aan het worden.

Maar ik ben ondanks de moderne middelen toch benieuwd naar het wel of niet vinden van deze sieraden omdat er nog een bloeiende markt in is (getuige de reacties op FB) en veel van deze sieraden naar mijn idee amper herkenbaar zijn als SOS middel.

(Mag ik hier een link plaatsen? Zou deels reclame voor het betreffende bedrijf zijn...)


Citaat van: Golly link=msg=1413365 date=1458212963
Zij heeft dan halfzijdige verlamming en afasie t.g.v. de migraine, en kan dus inderdaad niet vertellen wat er aan de hand is.  Ze wil inderdaad niet naar het ziekenhuis gebracht worden, daar kunnen ze immers niets voor haar betekenen. Haar directe collega's zijn allen op de hoogte en wij zorgen dat ze naar huis wordt gebracht als ze een migraineaanval krijgt. Als het op straat gebeurt heeft ze vooral hulp nodig met het bellen van een bekende die haar op kan halen, en zij vindt het vervelend als er een ambulance gebeld wordt, al is dat vanuit het standpunt van de omstander zeer begrijpelijk.

Ter info, zij is in de 20.
Ik snap het probleem. Heel goed zelfs. Je wilt niet elke keer na een migraine aanval in een ambulance of het ziekenhuis wakker worden...
Maar zie ook het gevaar. Want wat als zij een keer wél een neurologisch beeld vertoond obv bv een hypoglycaemie, intoxicatie, TIA/CVA(SAB) of wellicht een -door omstanders niet onderkend- neurotrauma. Dan krijgt zij niet de noodzakelijke spoedeisende zorg.
Niet al deze ziektebeelden zijn even voor de hand liggend op deze leeftijd maar ze wordt vanzelf ouder...
Hoe vaak komt dit beeld voor?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #17 Gepost op: 18 maart 2016, 08:00:42
Citaat van: Golly link=msg=1413365 date=1458212963
Ter info, zij is in de 20.

Citaat van: hoefhaan link=msg=1413482 date=1458284086
hypoglycaemie, intoxicatie, TIA/CVA(SAB) of neurotrauma.  

Niet al deze ziektebeelden zijn even voor de hand liggend op deze leeftijd

Serieus ?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #18 Gepost op: 18 maart 2016, 08:04:38
Alleen een cva lijkt me minder voor te komen bij twintigers. Verder lijken tieners en twintigers mij juist de groep met in verhouding een grotere kans op intoxicaties en neurotraumas. Hypoglycaemie lijkt me leeftijdsonafhankelijk.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #19 Gepost op: 18 maart 2016, 17:59:55
Citaat van: oma link=msg=1413483 date=1458284442
Serieus ?

Nee joh...  :D

Nou snap ik dat je aan 67 berichten per dag komt  :) 98uiye
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.