Tientallen doden en gewonden bij aanslagen op vliegveld Zaventem en metro's Brussel (B) 22-03-2016

Auteur Topic: Tientallen doden en gewonden bij aanslagen op vliegveld Zaventem en metro's Brussel (B) 22-03-2016  (gelezen 80822 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1415041 date=1458828593
Zorg jij er dan even voor dat iedereen in Europa een C-A-T tourniquet krijgt en weet hoe deze te gebruiken?

Nog nooit zelf gebruikt, maar zo moeilijk lijkt het me niet. Maar kan beter besproken worden in het tourniquet topic.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1415041 date=1458828593
Zorg jij er dan even voor dat iedereen in Europa een C-A-T tourniquet krijgt en weet hoe deze te gebruiken?

Waarom moet ik er voor gaan zorgen dan? Ik zorg ook niet dat iedereen in Europa tandpasta krijgt om te voorkomen dat ze gaatjes krijgen.

Een tourniquet gebruiken is makkelijker dan goed je tanden poetsen.

Een tube tandpasta moet jezelf kopen om een gezond gebit te behouden. Een tourniquet moet jezelf kopen om je eigen leven te behouden als je been er bijna af ligt na dit soort aanslagen.

Mensen moeten beseffen dat slachtoffer van terreur worden iedereen overal kan overkomen. In Brussel ging het op mensen die op vakantie zouden gaan, 2 seconden later ligt je been er bijna af omdat je net op de verkeerde plek stond op net de verkeerde tijd. Als je niet je eigen been direct kan afbinden ben je binnen een paar minuten dood.

Als je geluk hebt en het tourniquet na een aanslag niet nodig hebt om het bij jezelf aan te leggen kan je het gebruiken bij een ander slachtoffer die het wel nodig heeft.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat
Civilians, bystanders, survivors — they become unwitting caregivers, because they too can save lives if they act quickly, especially if an attack occurs somewhere police and emergency medics cannot reach right away, like an underground metro station, several emergency medicine experts pointed out.

compress, place a tourniquet and compress again — for stopping bleeding

http://www.ibtimes.com/amid-brussels-attacks-emts-paramedics-face-new-reality-terrorism-evolving-set-2341419

Homeland Security: Stop the Bleed Stop the Bleed


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Ik lees tal van getuigenissen dat aanwezige militairen onmiddellijk begonnen zijn met ledematen afbinden, en zo veel levens gered hebben. Gelukkig dat zij door hun opleiding dat automatisme hebben.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Crepusculum link=msg=1415065 date=1458835779
Ik lees tal van getuigenissen dat aanwezige militairen onmiddellijk begonnen zijn met ledematen afbinden, en zo veel levens gered hebben. Gelukkig dat zij door hun opleiding dat automatisme hebben.

Ik heb ook diverse videobeelden gezien en getuigenissen gelezen, ook van jonge basisartsen die toevallig ter plaatse waren die mensen vroegen kleding uit te trekken om het vervolgens te gebruiken als geimproviseerde tourniquets.

De les van Boston was invoering tourniquets. In Parijs liepen paramedics van de ambulancedienst zonder veters in de schoenen en de broek onder aan de kont omdat ze de riem en veters gebruikt hebben als tourniquets. In Brussel zien we weer dat je bij dit soort aanslagen moet zorgen dat er voldoende tourniquets zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Crepusculum link=msg=1415027 date=1458824594
Minister Jambon (binnenlandse zaken) en Geens (justitie) hebben hun ontslag aangeboden.

Ontslag geweigerd door premier Michel.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Ik lees dat het gaat over dat er voldoende tourniquets moeten zijn. Deze moeten natuurlijk zsm beschikbaar zijn. Je kunt er natuurlijk niet snel genoeg mee aankomen, maar wat is te laat? Stel je legt 5 tourniquets op elke ambulance, is dat in dergelijke gevallen voldoende? Of is het bijvoorbeeld nodig om op grote openbare plaatsen (grote treinstations, vliegvelden, winkelcentra, monumenten) een voorraad tourniquets (zeg 20?) te hebben (en personen welke deze kunnen gebruiken)?

En hoe duur is een tourniquet? Gewoon een tourniquet, snel en eenvoudig, geen poespas?

Citaat van: oma link=msg=1415071 date=1458839800
Ontslag geweigerd door premier Michel.

Tsja, zo'n ontslag lost natuurlijk niks op, en het voorkomt ook geen volgende keer. Terechte keuze van de premier als je het mij vraagt.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: honderd link=msg=1415077 date=1458841287
Ik lees dat het gaat over dat er voldoende tourniquets moeten zijn. Deze moeten natuurlijk zsm beschikbaar zijn. Je kunt er natuurlijk niet snel genoeg mee aankomen, maar wat is te laat? Stel je legt 5 tourniquets op elke ambulance, is dat in dergelijke gevallen voldoende? Of is het bijvoorbeeld nodig om op grote openbare plaatsen (grote treinstations, vliegvelden, winkelcentra, monumenten) een voorraad tourniquets (zeg 20?) te hebben (en personen welke deze kunnen gebruiken)?

En hoe duur is een tourniquet? Gewoon een tourniquet, snel en eenvoudig, geen poespas?

Tsja, zo'n ontslag lost natuurlijk niks op, en het voorkomt ook geen volgende keer. Terechte keuze van de premier als je het mij vraagt.

Je kan er niets fout mee doen, vind ik. Als je mensen kan leren reanimeren, kan je ze ook leren een tourniquet aandoen. Op school EHBO leren ipv als een idioot op een blokfluit spelen.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Citaat van: honderd link=msg=1415077 date=1458841287
Ik lees dat het gaat over dat er voldoende tourniquets moeten zijn. Deze moeten natuurlijk zsm beschikbaar zijn. Je kunt er natuurlijk niet snel genoeg mee aankomen, maar wat is te laat? Stel je legt 5 tourniquets op elke ambulance, is dat in dergelijke gevallen voldoende? Of is het bijvoorbeeld nodig om op grote openbare plaatsen (grote treinstations, vliegvelden, winkelcentra, monumenten) een voorraad tourniquets (zeg 20?) te hebben (en personen welke deze kunnen gebruiken)?

En hoe duur is een tourniquet? Gewoon een tourniquet, snel en eenvoudig, geen poespas?

Tsja, zo'n ontslag lost natuurlijk niks op, en het voorkomt ook geen volgende keer. Terechte keuze van de premier als je het mij vraagt.

Een CAT rond de €30,-, een SWAT-tourniquet ongeveer €20,-

Uiteindelijk denk ik dat de enige oplossing is dat het aantrekkelijk wordt gemaakt dat iedereen zijn eigen tourniquet bijheeft, ondersteund door extra materiaal op publieke plaatsen en materiaal van professionele hulpdiensten.

https://www.narescue.com/fileuploader/download/download/?d=1&file=custom%2Fupload%2FPublic_Access_Bleeding_Control_Brochure.pdf_1456235988.pdf
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: honderd link=msg=1415077 date=1458841287
Ik lees dat het gaat over dat er voldoende tourniquets moeten zijn. Deze moeten natuurlijk zsm beschikbaar zijn. Je kunt er natuurlijk niet snel genoeg mee aankomen, maar wat is te laat? Stel je legt 5 tourniquets op elke ambulance, is dat in dergelijke gevallen voldoende? Of is het bijvoorbeeld nodig om op grote openbare plaatsen (grote treinstations, vliegvelden, winkelcentra, monumenten) een voorraad tourniquets (zeg 20?) te hebben (en personen welke deze kunnen gebruiken)?

En hoe duur is een tourniquet? Gewoon een tourniquet, snel en eenvoudig, geen poespas?

Goede vraag .. wat is te laat. Een volwassen man die zijn bovenbeen kwijtraakt door de explosie zonder ander levensbedreigend letsel is in ongeveer 2 minuten dood.

Ik sluit mij graag aan bij andere artsen en chirurgen die het tourniquet op de burger promoten. Dit soort aanslagen veroorzaken in de eerste minuten de doden. Een aantal mensen zal zo gruwelijk gewond zijn dat een leek ook ziet dat het nooit meer goed kan komen. De mensen die ontzettend veel bloed verliezen omdat ze arm of been kwijt geraakt zijn moeten door andere slachtoffers of mensen die al op de plek aanwezig zijn worden geholpen.

De hulpdiensten zijn er niet in de eerste minuten, het komt neer op jezelf redden en anderen redden tot de hulpdiensten ter plaatse komen.

Een C-A-T tourniquet kost 25 - 30 euro per stuk.

Iemand heeft vandaag een link gepost met beelden in de vertrekhal direct na de explosie. Het heeft weinig zin om in de vertrekhal een kast te zetten met honderden tourniquets omdat de kans niet ondenkbeeldig is dat de kast de explosie niet zal overleven en de tourniquets onder de puinhopen liggen.

In landen waar men werkt conform het TEMS concept bevatten materiaalwagens honderden tourniquets. Het lijkt overdreven echter kan 1 slachtoffer 4 tourniquets nodig hebben om het bloedverlies te stoppen.

In Brussel vlogen de ramen er uit door de drukgolf, rondvliegende glasscherven zorgen ook voor vreselijke wonden. Het is mogelijk om verbloeding na een bomaanslag te beperken door bouwkundig goede voorzieningen te treffen (preventie).

Iedereen kan een tourniquet aanleggen, je hebt er geen speciale cursus voor nodig. Het is prima als EHBO-opleiders het opnemen in de standaardlesstof echter kan je tourniquet gebruik ook even op jezelf oefenen na het bekijken van een goed instructiefilmpje op YouTube.

Bij veel ambulancediensten en EHBO-opleiders zijn tourniquets, hemostatische verbanden en chest seals nog steeds taboe.

Citaat van: honderd link=msg=1415077 date=1458841287
Tsja, zo'n ontslag lost natuurlijk niks op, en het voorkomt ook geen volgende keer. Terechte keuze van de premier als je het mij vraagt.

Ik heb er geen moeite mee als hoge personen opstappen als ze faalden. Ik vind wel dat je niet op dit soort momenten moet vertrekken. Het Belgisch parlement heeft ontzettend veel vragen in een moeilijke periode voor het hele land. Het volk wil ook graag antwoorden. Het is raar als de mannen die morgen de antwoorden kunnen geven vandaag van toneel verdwijnen.