Dus als jij op een verjaardag tegen de buren van je vrienden zegt dat je bij de politie werkt ben jij in uitoefening van je functie? Daar moet je het even mee vergelijken. Je bent pas aan het optreden zodra je feitelijk handelt als politieambtenaar. Jezelf bij de ingang van een vliegtuig voorstellen is dat niet.
Ik ken de wettelijke definitie van 'optreden' niet, laat ik dat voorop stellen.
Maar een trein is niet te vergelijken met een vliegtuig en zo ook een verjaardag niet. Er is een verschil tussen het vertellen van je beroep aan vrienden en familie in een informele sfeer, en jezelf kenbaar maken als agent en zeggen dat als zodanig inzetbaar bent, mocht het nodig zijn.
artikel 6, tweede lid, Politiewet 2012 [...] expliciet opgenomen dat optreden buiten eigen gebied is toegestaan wanneer dat redelijkerwijs noodzakelijk is. Ook om die reden kun je dit artikellid dus niet erbij halen om te beweren dat optreden buiten je eigen gebied niet de bedoeling is. Sterker nog: het is wel de bedoeling.
Ivo heeft (misschien afgezezien van het legitimeren=optreden gedeelte) wel degelijk een punt. Want optreden is dan wel toegestaan buiten je gebied (eenheid), maar het besluit of een situatie voldoet aan de criteria om 'redelijkerwijs noodzakelijk' te zijn leg je voor een deel uit handen wanneer tegen iemand anders zegt dat ze je "erbij mogen halen als dat nodig is". Soms kan het ook beter zijn om NIET op te treden, omdat je misschien van mening bent dat de crew het zelf kan afhandelen of als je denkt dat een agent de situatie alleen maar zal doen escaleren, wat weer erg gevaarlijk kan zijn gezien het feit dat jij je geweldsmiddelen niet bij je draagt. Dit is een afweging die de ambtenaar naar mijn mening zo veel mogelijk zelf moet maken, aan de hand van eigen observatie.
Vraag: weet de crew in het geval van een Airmarshal wel wie die persoon is / waar hij of zij zit?