Incident (machinist onwel net buiten treintunnel) Stationsstraat - Nijverdal 05-05-2016

Auteur Topic: Incident (machinist onwel net buiten treintunnel) Stationsstraat - Nijverdal 05-05-2016  (gelezen 12419 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: rsc link=msg=1422584 date=1462547500
Juiste conclusie. Dit forum heeft een aantal notoire azijndrinkers, die niet anders doen dan als een kind van drie overal 'Waarom" roepen, of die, zonder de feiten te kennen, altijd blèren dat het teveel, of te weinig, maar in ieder geval niet goed is. De waarde van dit forum lijdt er zeker onder.

Ik vind dit ietwat kort door de bocht. Als burger mag ik best kritische vragen stellen. Als deze mensen een "waarom" vraag stellen getuigt dit van interesse. Als deze mensen onvoldoende van de "hoed en de rand" weten kun jij ze ook de "hoed en de rand" uitleggen i.p.v. ze wegzetten als azijndrinkers. Ik mag best vragen stellen over de het feit dat er landelijke scenario's zijn die door 25 regio's anders worden ingevuld. Dat is op zijn minst opmerkelijk in de metropool Nederland.

Opmerkingen zoals die van jou, daar lijdt het forum onder omdat dit elke discussie afkapt.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: rsc link=msg=1422584 date=1462547500
Juiste conclusie. Dit forum heeft een aantal notoire azijndrinkers, die niet anders doen dan als een kind van drie overal 'Waarom" roepen, of die, zonder de feiten te kennen, altijd blèren dat het teveel, of te weinig, maar in ieder geval niet goed is. De waarde van dit forum lijdt er zeker onder.
En... Ken je de achtergrond van deze azijndrinkers? Ik stel gewoon vragen, vragen die gewoon gesteld mogen worden. En ik heb een mening, daar kun en daar mag jij niks van vinden. Aangezien er nog steeds een vrije meningsuiting bestaat. De waarde van dit forum gaat springend achteruit omdat  mensen die nog vakinhoudelijk durven te reageren zoals ik elke keer weer de pin op de neus krijgen. En allerlei verwijten krijgen. Terwijl we juist redenen op tafel proberen te krijgen waarom er bepaalde keuzes zijn gemaakt. En ja, soms voelen mensen zich daardoor gekrenkt, niks aan te doen. Maar reacties zoals die van jou zorgen er razend snel voor dat mensen die in het vak van hulpverlener zitten, en die nog proberen vakinhoudelijk willen reageren gewoon helemaal niet meer gaan reageren. Figuren zoals jij helpen daar aan mee. Denk daar maar eens over na.


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Citaat van: Peter71 link=msg=1422598 date=1462553062
En... Ken je de achtergrond van deze azijndrinkers? Ik stel gewoon vragen, vragen die gewoon gesteld mogen worden. En ik heb een mening, daar kun en daar mag jij niks van vinden. Aangezien er nog steeds een vrije meningsuiting bestaat. De waarde van dit forum gaat springend achteruit omdat  mensen die nog vakinhoudelijk durven te reageren zoals ik [...]

Hier haakte ik af met alle respect... Jouw reactie in dit topic is alles behalve vakinhoudelijk onderbouwd. Je kent de feiten niet, je weet niet welke overwegingen er in de preparatie zijn gemaakt, je weet niet welke informatie er na de eerste automatische brandmelding beschikbaar is gekomen, je weet niet wat de overwegingen in de meldkamer waren...  Dus vragen stellen : prima, een mening hebben prima, maar zomaar wat roepen met grote woorden ("...het is van den gekke dat....") draagt niet bij aan een vakinhoudelijke discussie.

Gewoon jammer, er waren echt betere tijden op dit forum  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1422601 date=1462553453
Dus vragen stellen : prima, een mening hebben prima, maar zomaar wat roepen met grote woorden ("...het is van den gekke dat....") draagt niet bij aan een vakinhoudelijke discussie.

Gewoon jammer, er waren echt betere tijden op dit forum  ;)
Soms moet je zaken wel eens scherper wegzetten om juist discussie te krijgen. En die betere tijden zijn echt voorbij, en gaan echt niet meer terug komen. Ik spreek namelijk nog wel eens mensen over dit forum. mensne die er ook niet van houden om zomaar met de meute mee te moeten knikken::)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Achteraf kun je een koe in de kont kijken.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: RemRoof link=msg=1422583 date=1462547045
En dat blijft heel bijzonder. Landelijke TIS-scenario's die per VR totaal anders ingevuld kunnen worden. Dus in het ergste geval 25 verschillende invullingen...
Elke regio is ook anders, vergeet dat vooral niet. Een rokend dieseltreintje in de diepe binnenlanden van Friesland kan misschien wel meer materieel krijgen dan een brandende intercity in hartje Rotterdam, en met reden. Het is maar net hoe het gebied ingericht is, hoe het zit met waterwinning, vluchtroutes, waar materieel gestationeerd is etc etc
Verschil is niet erg. Het bestuur van de VR moet kunnen uitleggen waarom ze iets op hun manier doen, en dat kunnen ze.


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Citaat van: Peter71 link=msg=1422603 date=1462553677
Soms moet je zaken wel eens scherper wegzetten om juist discussie te krijgen.

Ik weet niet van wie dat moet... Maar ik zou dat dan zelf niet een "vakinhoudelijke reactie" noemen als ik jou was. Daarmee bewijs je de brandweer geen dienst.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1422669 date=1462571146
Ik weet niet van wie dat moet... Maar ik zou dat dan zelf niet een "vakinhoudelijke reactie" noemen als ik jou was. Daarmee bewijs je de brandweer geen dienst.
René, ik neem je mee naar mijn aller eerste reactie

Citaat van: Peter71 link=msg=1422378 date=1462468548
Heel vervelend voor die machinist. Maar volgens mij zijn we hier in nederland compleet aan het doorslaan met al die procedures. Zo ongeveer een complete regio in rep en roer brengen voor een onwelwording. Kunstje voor de ambulancedienst en pakkie aan voor prorail en NS. Maar dit gaat nergens over. :-X

Eerst dacht men dat het om een onwelwording ging. Nu weten we dat het om een technische storing ging. Je weet zelf wat men in dit geval binnen 10 minuten na de alarmering van de eerste TS op de been heeft gebracht. Voor een technische storing.
Die eerste TS rijdt toch, die kunnen perfect een eerste verkenning doen. Is er echt stront aan de knikker kunnen zij alsnog de hele hebben en houwe in gang zetten. Je ziet vandaag weer hetzelfde gebeuren in Venlo, voor 1 brandende pallet onder een wagon met aluminium. Een klus die makkelijk aangepakt kan worden door 1 TS.

Wat mij enorm stoort is dat we hier binnen brandweer nederland aan het verzuipen zijn aan regeltjes en procedures. Het kost klauwen vol geld, en waarom? En door we verzuipen aan regeltjes en procedures verdwijnt het normale gezonde boeren verstand. Die eerste TS is mans genoeg om een eerste inschatting te maken.
Als die TISmeldingen zo zalig makend zouden zijn zouden ze allang landelijk ingevoerd zijn. Maar gelukkig zijn er regio's die wel schijnbaar het gezond boeren verstand laten mee denken.
En nog eens. Als er echt stront aan de knikker is zul je mij niet horen. Snap ik dat er zo zwaar wordt opgeschaald.
En ja, ik zet zaken scherp neer. Ik hou er niet van om met de grote meute mee te moeten kletsen als ik een andere mening heb.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Als ik dit goed lees, is er dus in eerste instantie een TS gestuurd voor de melding dat de bestuurder onwel geworden was.  

Na pakweg 10 minuten ging het automatische brandalarm af terwijl de aanrijdende TS blijkbaar dus nog niet ter plaatse was.

Wat wil je nu? Dat ze gaan wachten tot de TS er is, de situatie bekijkt en dan vervolgens door moet geven dat er brand in de tunnel is? Wat is dan het commentaar als er daadwerkelijk doden of gewonden vallen door het late arriveren van de hulptroepen?  Als iedere minuut telt toch?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: batoutofhell link=msg=1422921 date=1462725754
Als ik dit goed lees, is er dus in eerste instantie een TS gestuurd voor de melding dat de bestuurder onwel geworden was.  

Na pakweg 10 minuten ging het automatische brandalarm af terwijl de aanrijdende TS blijkbaar dus nog niet ter plaatse was.

Wat wil je nu? Dat ze gaan wachten tot de TS er is, de situatie bekijkt en dan vervolgens door moet geven dat er brand in de tunnel is? Wat is dan het commentaar als er daadwerkelijk doden of gewonden vallen door het late arriveren van de hulptroepen?  Als iedere minuut telt toch?

Een stilstaande dieseltrein met draaiende motor(en) in een lange tunnel zoals in Nijverdal kan het brandalarm doen afgaan.
Maar die trein stond volgens de foto op RTVOost niet in die lange tunnel maar zeer gedeeltelijk onder een brug over een verdiepte spoorbaan en op de foto enige tientallen meters buiten een perron.
Hoe de verwarring is ontstaan is nmm nog steeds niet helemaal duidelijk.