Rangonderscheidings tekens bij BOA/Handhaving?

Auteur Topic: Rangonderscheidings tekens bij BOA/Handhaving?  (gelezen 10332 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

D.Monnickendam

  • Operationeel Coördinator Handhaving : Taakaccent Jeugd & Wijkzorg
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
  • ''Leefbaarheid & Veiligheid''
Gepost op: 12 mei 2016, 11:56:11
Hallo allemaal,

Met het vooruitzicht om in 2020 alle gemeentes met handhavers te laten rondlopen met het nieuwe BOA/Handhaving uniform, is mij niet bekend of er een reglement is voor het dragen van de epauletten met rangonderscheidingstekens voor de BOA/Handhaving. Bij de gemeente waar ik loop als stagiair lopen ze met de zwarte epauletten met in het zilver het welbekende BOA logo. Echter zag ik laatst een artikel waarbij een op de foto een Handhaver duidelijk epauletten had met 3 zilveren balken (Te vergelijken met de strepen van een agent). Naar aanleiding van dit heb ik onderzoek gedaan en vond ik dat er wel degelijk rangonderscheiding tekens voor de BOA/Handhavers bestaan. Mijn vraag: Word dit ook verplicht gesteld als het landelijk BOA/Handhaving uniform in iedere gemeente een feit is? Persoonlijk vind ik het een stuk professioneler er uit zien. Wat zijn jullie gedachtes?

 http://i57.tinypic.com/4j8jf9.png


-Gediplomeerd beveiliger, Gediplomeerd HTV-P'er.  -Mede-Oprichter platform Handhaving Nederland. (Alles op eigen titel)


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2016, 12:05:58
Of het handig is. Bij de politie zien de mensen ook niet altijd het verschil.

Ik weet dat ze in Rotterdam wel werken met strepen enzo.

1 streep - opleiding
2 strepen - fiscaal controleur
3 strepen - handhaver(BOA)
4 strepen - brede handhaver(BOA)

1 ster met 4 poten - Voorman/voorvrouw van een team(BOA)
1 ster met 5 poten - teamleider(BOA)

1 stip is medewerker ondersteuning
Groeten,  Tazbrw


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2016, 12:35:45
Onderscheidingstekens onder boa's hebben geen enkele wettelijke betekenis. Alleen bij de politie (beperkt) en de marechaussee heeft het toegevoegde waarde. Met name in relatie tot de ambtsinstructie, omdat rang aan kan geven wie de meerdere is.

VNG heeft niets over onderscheidingstekens opgenomen in het modeluniform. Beboa heeft weleens een voorstel gedaan en daar komt jouw plaatje ook vandaan. Persoonlijk vind ik het voorstel van Beboa geen doorslaand succes. Een fiscaal controleur is iets wezenlijk anders dan een boa, dus het is vreemd om in onderscheidingstekens te suggereren dat de ene ondergeschikt zou zijn aan de andere. De stedekroon vind ik niet mooi vormgegeven en is sowieso (symbolisch) onbruikbaar in gemeenten die nooit stadsrechten hebben gehad.

Citaat van: tazbrw link=msg=1423631 date=1463047558
Of het handig is. Bij de politie zien de mensen ook niet altijd het verschil.

Ik weet dat ze in Rotterdam wel werken met strepen enzo.

1 streep - opleiding
2 strepen - fiscaal controleur
3 strepen - handhaver(BOA)
4 strepen - brede handhaver(BOA)

1 ster met 4 poten - Voorman/voorvrouw van een team(BOA)
1 ster met 5 poten - teamleider(BOA)

1 stip is medewerker ondersteuning

Apart en niet heel erg omgevingsbewust vormgegeven. Een stip bij defensie is een hoge onderofficiersrang.


D.Monnickendam

  • Operationeel Coördinator Handhaving : Taakaccent Jeugd & Wijkzorg
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
  • ''Leefbaarheid & Veiligheid''
Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2016, 12:59:33
Check! Snap het argument. Daarom ook de vraagstelling: Als het nieuwe uniform overal geïntroduceerd is, kan het zo zijn dat er wel een wet gemaakt word die rangonderscheidingstekens voor BOA's mogelijk maakt. Zo als eerder gesteld vind ik het zelf professioneler. Het huidige BOA epaulet vind ik persoonlijk een over-use aan het BOA logo. Daarom zou ik het introduceren van een soort 'uniform' epaulet een mooie aanvulling vinden op het huidige uniform. Ik snap het feit van dat de burgers er toch over het algemeen geen bal van snappen wat voor streepje of kroontje etc. op hebt. Maar voor de professionalisering zou ik het een mooie aanvulling vinden. [Persoonlijke mening]
-Gediplomeerd beveiliger, Gediplomeerd HTV-P'er.  -Mede-Oprichter platform Handhaving Nederland. (Alles op eigen titel)


BOA-VP

  • BOA Handhaving & Aspirant VP
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2016, 13:43:50
Hoi Monnickendam,

Bij de gemeente waar ik werkzaam ben zijn wij sinds begin april overgestapt naar het landelijke BOA uniform.
Daarbij zijn ook de rangonderscheidingstekens ingevoerd. Bij ons heet het functie onderscheiding. Het is namelijk gekoppeld aan welke functie je uitoefent.

1 streep -   Opleiding/ Stagiaire
2 strepen - Fiscalist
3 strepen - Handhaver(BOA)
4 strepen en kroontje - Senior


D.Monnickendam

  • Operationeel Coördinator Handhaving : Taakaccent Jeugd & Wijkzorg
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
  • ''Leefbaarheid & Veiligheid''
Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2016, 16:32:40
Beste,BOA-VP

Hoe ervaren jullie dat zelf? Of heeft het in jouw opinie geen toegevoegde waarde? Lijkt mij voor de collega's van de politie ook wel handig om wat meer een lijn te trekken in de BOA uniformering voor de epauletten.
-Gediplomeerd beveiliger, Gediplomeerd HTV-P'er.  -Mede-Oprichter platform Handhaving Nederland. (Alles op eigen titel)


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2016, 18:15:45
In de gemeente waar ik ga werken hebben ze
1 streep    Toezichthouder
2 strepen  Senior toezichtouder
3 strepen  BOA
4 strepen  Senior BOA (meewerkend voorman)

De teamleider heeft daarbovenop nog een ster, als ik mij niet vergis.
We gaan daar, naar alle waarschijnlijkheid, na de zomer over op het nieuwe uniform.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


BOA-VP

  • BOA Handhaving & Aspirant VP
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2016, 18:52:18
Citaat van: D.Monnickendam link=msg=1425377 date=1463927560
Beste,BOA-VP

Hoe ervaren jullie dat zelf? Of heeft het in jouw opinie geen toegevoegde waarde? Lijkt mij voor de collega's van de politie ook wel handig om wat meer een lijn te trekken in de BOA uniformering voor de epauletten.

Het uniform zelf is zeker een vooruitgang qua materiaal maar ook ziet het er professioneler uit.

De epauletten met rangonderscheidingen had wat mij betreft niet gehoeven. Wij hadden voorheen epauletten met het BOA logo erop. Nu het logo verwerkt zit op de mouwen worden die epauletten niet meer gedragen. Zonder de epauletten ziet het uniform na mijn mening er kalig uit.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2016, 10:23:34
Als je een paar streepjes, bolletjes, kroontjes of andere tekeningen nodig hebt voor de 'professionalisering' is er nog een lange weg te gaan denk ik   ::)


D.Monnickendam

  • Operationeel Coördinator Handhaving : Taakaccent Jeugd & Wijkzorg
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
  • ''Leefbaarheid & Veiligheid''
Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2016, 11:42:13
Beste Dion,

Er is ook nog een lange weg te gaan! Maar gelukkig worden er stappen ondernomen om dit landelijk te gaan realiseren.
-Gediplomeerd beveiliger, Gediplomeerd HTV-P'er.  -Mede-Oprichter platform Handhaving Nederland. (Alles op eigen titel)