Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland

Auteur Topic: Brandweer rukt veel uit voor niets, elke twaalf minuten automatisch brandalarm in Nederland  (gelezen 84222 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Hij zegt ook dat "er geen enkele aanleiding is om op voorhand aan te nemen dat elke melding spoedeisend is". Daarmee draaien meneer Bertels en zijn makkers de zaak om: elke melding is op voorhand spoedeisend, ook een OMS. Als blijkt dat je vaak moet rijden voor aangebrande appeltaart of een verkeerd geplaatste melder moet je daar wat aan doen, maar dit soort kreten slaat nergens op. Die extrapolatie in het verhaal is ook leuk, waarbij hij eindigt met de conclusie dat zelfs bij een geescaleerde woningbrand "het nog maar de vraag is of we de slachtoffers hadden kunnen redden". Blijkbaar is Bertels zo'n brandweerman die er alles aan doet om maar niet in de auto te hoeven stappen....


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: janvangent link=msg=1448469 date=1474557127
Blijkbaar is Bertels zo'n brandweerman die er alles aan doet om maar niet in de auto te hoeven stappen....

Ik heb nog even voor de zekerheid nagekeken of Bertels manager is bij de brandweer of bij De Bijenkorf.

Citaat
Op z'n minst moet na een melding de klant worden gebeld.


guest12562

  • Gast
Niet naar een brandmelding rijden heet innovatie  98uiye

Ik was bijna niet begonnen met het lezen van het artikel, maar heb het toch gedaan.

Hij begint zijn betoog goed, het is inderdaad onnodig om voor onnozele meldingen te rijden.
De volgende waar eerder ook werd geschoten snijdt minder hout: op voorhand is er geen enkele reden aan te nemen dat een melding spoedeisend is
Dan komt het Cascade model, is dat een ander woord voor natte vinger? Of is dit echt gebaseerd op feiten?

Ik heb het even opgezocht: https://www.managementsite.nl/illusie-cascade

Diverse onderzoeken tonen aan dat lijncommunicatie in veranderingsprocessen cruciaal is. Doorgaans vertrouwt de strategische top daarbij op het zogeheten ‘cascaderen van informatie’ van de directie naar de werkvloer. Welnu, het cascade model is een illusie. Dit artikel geeft aan waarom. En welke richting meer kansen biedt.

Zo maar de eerste alinea, pure management taal, helaas heeft deze meneer dus even geproefd op de werkvloer zijn mening gevormd in een stage en vervolgens als waarheid aangenomen. Helaas, blijf vooral contact houden met de werkvloer en kijk naar praktijk incidenten, recent nog bijvoorbeeld in Krabbedijke.

Dan komt deze alinea:

Zet dat af tegen gemiddeld 50.000 brandmeldingen per jaar in heel Nederland en slechts vijftig keer is er echt iets aan de hand. Statistisch gezien zouden daarbij vijf doden kunnen vallen. Michael Bertels: "En de vraag is dan ook nog of we die slachtoffers hadden kunnen voorkomen. Mijn vaststelling is gewoon dat we één op de duizend keer terecht uitrukken. Dat is natuurlijk belachelijk en het eist van ons als brandweer een betere aanpak."

Die vijftig keer haal ik zelf al dus, heeft de rest van Nederland niets? Statistisch gezien, ja ja daar gaan we weer op welke feiten baseert deze man zich? En dan ook nog vragen of die slachtoffers te voorkomen zijn, nee niet als je met 2 man uitrukt en denkt dat het toch meestal niets is, dan gaan we ze niet redden nee. Hij rekent zichzelf rijk.

Hier ben ik het dan wel mee eens:

Die aanpak zou volgens Michael Bertels moeten zijn het opstellen van een beoordelingsprotocol. Op z'n minst moet na een melding de klant worden gebeld. In Brabant-Noord is die werkwijze inmiddels ingevoerd. Een opvallend bijkomstigheid daarbij is dat van de mensen die worden gebeld, meestal BHV'ers, gemiddeld 15 procent niet bereikbaar is. "Puur slecht", vindt Michael Bertels. "We koppelen dat achteraf ook terug naar de klant en gelukkig heeft men dan meestal begrip. Een contactpersoon in geval van nood moet altijd bereikbaar zijn."

Ik ben zeker voorstander van het feit dat je instellingen achter de broek aan moet zitten om het goed te regelen, als dat zo is dan zal de brandweer ook minder uitrukken genereren, maar dat is iets anders als wat deze man stelt.
Hij noemt nog een ander belangrijk punt in het hele loze meldingenverhaal: "Er is een duidelijk onderscheid tussen ‘beoordelen' en ‘verifiëren'. Alleen een geverifieerde melding kan beoordeeld worden als spoedeisend."

Wat bedoelt hij hiermee? Ik ga er vanuit dat als er een melding is en de instelling belt met de alarmcentrale dat er daadwerkelijk een melding is, dat dit dan geverifieerd is, of betekent geverifieerd dat de melder is afgegaan omdat er daadwerkelijk brand is?
Als er geen vertraging op de melding zit, dan rijdt de brandweer al, maar als er een vertraging op zit dan zou de BHV eerst kunnen gaan kijken en dan kunnen bellen of de melding door moet of niet, dat laatste zou er voor zorgen dat de brandweer minder meldingen krijgt, maar als er echt wat aan de hand is dat de brandweer achter de feiten aan loopt, dus zeg het maar.

Dan de cijfers:

In Brabant-Noord is het aantal loze meldingen inmiddels met zo'n 85 procent teruggedrongen. Een mooi resultaat, maar volgens Michael Bertels is er zeker nog ruimte voor een verdere verbetering. Dan moet wel het OMS (Openbaar Meldsysteem) worden aangepakt. "Als we als brandweer een nieuwe visie willen ontwikkelen op het omgaan met automatische meldingen, moeten we het OMS daarin meenemen. Het systeem is gebaseerd op techniek uit de vorige eeuw en in zijn huidige vorm wat mij betreft niet houdbaar."

Prachtige resultaten, maar ik zie liever dat er in wordt gezet op betere technieken, als men daarop investeert dan zal dat het aantal meldingen al terug dringen.
Verder ligt er gewoon veel verantwoording bij de gebruiker, die moet zijn zaakjes op orde hebben, loopt het uit de hand dan zal de brandweer met alle liefde komen helpen, daar wordt de brandweer voor betaald overigens.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Breathe link=msg=1448482 date=1474559842
Niet naar een brandmelding rijden heet innovatie  98uiye

Ik was bijna niet begonnen met het lezen van het artikel, maar heb het toch gedaan.

Hij begint zijn betoog goed, het is inderdaad onnodig om voor onnozele meldingen te rijden.
De volgende waar eerder ook werd geschoten snijdt minder hout: op voorhand is er geen enkele reden aan te nemen dat een melding spoedeisend is
Dan komt het Cascade model, is dat een ander woord voor natte vinger? Of is dit echt gebaseerd op feiten?

Ik heb het even opgezocht: https://www.managementsite.nl/illusie-cascade

Diverse onderzoeken tonen aan dat lijncommunicatie in veranderingsprocessen cruciaal is. Doorgaans vertrouwt de strategische top daarbij op het zogeheten ‘cascaderen van informatie’ van de directie naar de werkvloer. Welnu, het cascade model is een illusie. Dit artikel geeft aan waarom. En welke richting meer kansen biedt.

Zo maar de eerste alinea, pure management taal, helaas heeft deze meneer dus even geproefd op de werkvloer zijn mening gevormd in een stage en vervolgens als waarheid aangenomen. Helaas, blijf vooral contact houden met de werkvloer en kijk naar praktijk incidenten, recent nog bijvoorbeeld in Krabbedijke.


In dit geval wordt met het cascademodel het model voor brandontwikkeling en rookverspreiding bedoeld: http://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/2-jos-post-en-jaap-van-der-schaaf.pdf
Dit model wordt al een tijd gehanteerd om te classificeren in welk stadium de brand zich bevindt voor aankomst van de brandweer.

Citaat van: Breathe link=msg=1448482 date=1474559842


Zet dat af tegen gemiddeld 50.000 brandmeldingen per jaar in heel Nederland en slechts vijftig keer is er echt iets aan de hand. Statistisch gezien zouden daarbij vijf doden kunnen vallen. Michael Bertels: "En de vraag is dan ook nog of we die slachtoffers hadden kunnen voorkomen. Mijn vaststelling is gewoon dat we één op de duizend keer terecht uitrukken. Dat is natuurlijk belachelijk en het eist van ons als brandweer een betere aanpak."


Dit vind ik een heel bijzondere uitspraak. Statistisch zouden daarbij vijf doden kunnen vallen is een rare opmerking. Brand gaat niet uit van statistieken en kenmerkt zich juist door soms een grote hoeveelheid slachtoffers en vaak weinig of geen slachtoffers. De brand in Zeeland, waarbij drie doden vielen, is immers ook via de OMS-installatie binnengekomen bij de brandweer, evenals de brand in Oegstgeest (eveneens 3 doden).

Wel ben ik het er mee eens dat het terugdringen van ongewenste meldingen positief is en er ten alle tijden een BHV'er beschikbaar zou moeten zijn om informatie door te geven aan de meldkamer. Maar het blijft zo dat een maatregel 'aan de voorkant' er niet toe zou mogen leiden dat aan de 'achterkant' minder brandweer ingezet wordt. Dat hebben genoeg onderzoeken inmiddels wel onderschreven :-)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Brand gaat niet uit van statistieken en kenmerkt zich juist door soms een grote hoeveelheid slachtoffers en vaak weinig of geen slachtoffers.

De brandweerleiding bedient zich wel wel van statistieken en waarschijnlijkheden, mogelijk kansberekeningen, als het gaat om het doorvoeren van bezuinigingen etc.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Even de statistieken van de afgelopen week na een OMS/PAC:
- Emmen, middelbrand
- Hengelo, zeer grote brand
- Huis ter Heide, middelbrand
- Leiden, zeer grote brand

Dit zijn dan nog alleen de opschalingen; de brandweer moet ook regelmatig optreden zonder op te schalen ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


hans2707

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 182
Citaat van: Danny722 link=msg=1449457 date=1474968103
Even de statistieken van de afgelopen week na een OMS/PAC:
- Emmen, middelbrand
- Hengelo, zeer grote brand
- Huis ter Heide, middelbrand
- Leiden, zeer grote brand

Dit zijn dan nog alleen de opschalingen; de brandweer moet ook regelmatig optreden zonder op te schalen ;)

Op zondagochtend:
Katwijk: Middelbrand(was uiteindelijk een klein brandje)


guest12562

  • Gast
Blijkt maar weer hoe vaak het mis gaat en inderdaad de kleine brandjes zijn daarmee niet ondervangen, degene die dit verhaal op de markt brengt staat duidelijk niet in de modder met zijn pootjes. Waarschijnlijk bang om vies te worden. Hij had dat al gauw gezien na zijn stage. Maar er wel wat van vinden, als het maar past in de huidige strategie, want die gaat boven hulp verlenen.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Citaat van: Breathe link=msg=1449485 date=1474974906
Blijkt maar weer hoe vaak het mis gaat en inderdaad de kleine brandjes zijn daarmee niet ondervangen, degene die dit verhaal op de markt brengt staat duidelijk niet in de modder met zijn pootjes. Waarschijnlijk bang om vies te worden. Hij had dat al gauw gezien na zijn stage. Maar er wel wat van vinden, als het maar past in de huidige strategie, want die gaat boven hulp verlenen.

Als we nu eens gaan beginnen dat elke meldkamer in Nederland eerst naar het pand belt gaat je dat heel veel onnodige uitrukken schelen. 9 van de 10 x weet men al dat er brand is als je naar het pand belt. Ook zou men pas moeten gaan uitrukken als er 2 of meer zones in alarm gaan of een handmelder wordt ingedrukt. Ongeveer dezelfde procedure als de politie gebruikt bij inbraakalarmen.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Citaat van: Defender link=msg=1449487 date=1474975324
Als we nu eens gaan beginnen dat elke meldkamer in Nederland eerst naar het pand belt gaat je dat heel veel onnodige uitrukken schelen. 9 van de 10 x weet men al dat er brand is als je naar het pand belt. Ook zou men pas moeten gaan uitrukken als er 2 of meer zones in alarm gaan of een handmelder wordt ingedrukt. Ongeveer dezelfde procedure als de politie gebruikt bij inbraakalarmen.

Volgens mij hebben we dat hele OMS-systeem ooit bedacht om juist dit soort toestanden te vermijden. Kwetsbare panden, minder zelfredzame bewoners, noem maar op: het idee was dat er geen tijd verloren zou gaan en dat die melder automatisch een brandweerauto voor de deur bracht. Nu gaan we eerst bellen: "Weet u het zeker? Brandt het wel echt? Kijk nog eens goed? En waar dan?" Weer drie minuten verspild. Of erger nog, we zeggen dat er eerst twee melders in alarm moeten gaan voor we gaan rijden. Ofwel je rijdt meteen bij elke melding, of je schaft dat hele OMS-gebeuren af. Al het andere is halfzacht geneuzel naar mijn mening, ook al ben ik vele malen 'vergeefs' uitgerukt voor een te hete douche, aangebrande aardappels of roken onder de melder.