militairen

Auteur Topic: militairen  (gelezen 12371 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Gepost op: 13 oktober 2005, 19:45:44
Mag een politieman/vrouw een militair die een overtreding begaat staande houden of moet er dan marrechaussee bij komen?

En mag een politieman/vrouw een militair aanhouden?

In mijn volleybal team zit namelijk iemand die beweerd dat de politie niets mag doen bij militairen maar dat er dan marrechaussee bij moet komen.




Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2005, 20:05:20
In mijn volleybal team zit namelijk iemand die beweerd dat de politie niets mag doen bij militairen maar dat er dan marrechaussee bij moet komen.

Ik heb dit ook altijd begrepen,dus ben idd ook benieuwd naar een antwoord van een official!
  Ta


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2005, 21:09:29
Nee hoor als een militair een overterding begaad met ik als politieambtenaar gewoon bevoegd om op te treden. Bij kleine zakne(geen gordel, kleine snelheids overtreding) word niet eens de KMAR ingelicht. Bij groote zaken wordt de zaak meestal overgedragen aan de KMAR en die maken de zaak dan helemaal rond, om in politie teremen te blijven.

Laats hadden we een niet zo aardige militair(zeg maar p.......k) ddie wat overtredingen beging(opgevoede brommer enzo) eigelijk een zaak waar normaal de KMAR niet bij hoeft tekomen maar omdat meneer nogal een groote bek had is hij even toe gesproken door de wchtmeesters("is dat begrepen soldaat). En natuurlijk wat op papier voor de comandant van die meneer.

mvg
Mike


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2005, 21:36:44
Nee hoor als een militair een overterding begaad met ik als politieambtenaar gewoon bevoegd om op te treden. Bij kleine zakne(geen gordel, kleine snelheids overtreding) word niet eens de KMAR ingelicht. Bij groote zaken wordt de zaak meestal overgedragen aan de KMAR en die maken de zaak dan helemaal rond, om in politie teremen te blijven.

Laats hadden we een niet zo aardige militair(zeg maar p.......k) ddie wat overtredingen beging(opgevoede brommer enzo) eigelijk een zaak waar normaal de KMAR niet bij hoeft tekomen maar omdat meneer nogal een groote bek had is hij even toe gesproken door de wchtmeesters("is dat begrepen soldaat). En natuurlijk wat op papier voor de comandant van die meneer.

mvg
Mike
Niks aan toe te voegen. Dit klinkt als de waarheid en niets dan de waarheid.  ;)
greetz,  Enrique


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2005, 21:39:40
Mag een politieman/vrouw een militair die een overtreding begaat staande houden of moet er dan marrechaussee bij komen?

En mag een politieman/vrouw een militair aanhouden?

In mijn volleybal team zit namelijk iemand die beweerd dat de politie niets mag doen bij militairen maar dat er dan marrechaussee bij moet komen.
Dan nog even uit de Kmar hoek als mosterd na de maaltijd...


Bekeuringen schrijven mag de politie ook bij militairen, net als aahouden/overbrengen/voorgeleiden, alleen wordt dan voor of na de voorgeleiding als het goed is de Kmar in kennis gesteld zodat die de zaak verder kunnen behandelen...

Dat werkt ook andersom, als de Kmar een bon schrijft hoeft daar ook de politie niet bij te komen als het om een burger gaat, maar gaat het verder dan een bon wordt de zaak tot zover op papier gezet en gaat de politie er mee verder...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2005, 21:42:22


Dat werkt ook andersom, als de Kmar een bon schrijft hoeft daar ook de politie niet bij te komen als het om een burger gaat, maar gaat het verder dan een bon wordt de zaak tot zover op papier gezet en gaat de politie er mee verder...
Zo ben ik al eens geflitst door de KMAR  :-\ ;D
De rekening uiteindelijk ook via het justitieneel incassobureau


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2005, 21:43:15
Zo ben ik al eens geflitst door de KMAR :-\ ;D
De rekening uiteindelijk ook via het justitieneel incassobureau
Kunnen ze dat  hè :P
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2005, 21:44:31
Kunnen ze dat  hè :P
;D zonder enig probleem  ;D


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2005, 17:02:55
Overigens, een militair die ergens voor wordt opgepakt is vaak minder af dan een 'gewone' burger die voor hetzelfde wordt opgepakt.

Als de overtreding/het misdrijf maar zwaar genoeg is en de commandant weet ervan dan kan het zijn dat zo'n militair een disciplinair ontslag krijgt waarbij geen recht bestaat op een ww-uitkering. Vooral bij drugsgebruik zie je dat . Een gewone burger die bij de V&D werkt zal heus niet ontslagen worden omdat ie in zijn vrije tijd een XTC-pil op zak had. Bij militairen wel.

Dat betekent feitelijk dat z'n kerel driedubbel gestraft wordt, nl. én strafrechterlijke vervolging met bijbehorende straf én ontslag én geen uitkering!!!
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2005, 18:51:14
Overigens, een militair die ergens voor wordt opgepakt is vaak minder af dan een 'gewone' burger die voor hetzelfde wordt opgepakt.

Als de overtreding/het misdrijf maar zwaar genoeg is en de commandant weet ervan dan kan het zijn dat zo'n militair een disciplinair ontslag krijgt waarbij geen recht bestaat op een ww-uitkering. Vooral bij drugsgebruik zie je dat . Een gewone burger die bij de V&D werkt zal heus niet ontslagen worden omdat ie in zijn vrije tijd een XTC-pil op zak had. Bij militairen wel.

Dat betekent feitelijk dat z'n kerel driedubbel gestraft wordt, nl. én strafrechterlijke vervolging met bijbehorende straf én ontslag én geen uitkering!!!

En dat weten ze allemaal op het moment dat ze een contract tekenen bij defensie, en ook nadat ze geplaatst zijn bij een onderdeel is er vaak een wijkwachtmeester van de Kmar die een voorlichting geeft over drugs. Een militair is nu eenmaal 24 uur per dag militair, en ik moet er niet aan denken dat er bij een oefening een militair die zo stoned is als een garnaal met z'n Diemaco loopt te zwaaien.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!